Nackskada på väg till jobbet - Vad gäller i försäkringsärende?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
I mars förra året halkade jag i trappen ner till tunnelbanan på väg till jobbet och satte mig hårt på ändalykten. För att inte gå in alltför mycket på historier och detaljer så kan vi kort säga att skadan som så stämmer symtomvis perfekt in på whiplash, dvs mjukdelsskador runt/i ryggraden.
Jag var ganska omgående på företagshälsovården för att få skadan dokumenterad, och sedan har jag väntat ett år för att se om det skulle läka av sig självt. Det gjorde det inte. Återigen för att inte gå in på detaljer så åsamkar skadan mig mycket besvär. Smärtan är alltid närvarande, om än i varierande intensitet. För med sig oräknerliga symtom som har direkt påverkan på min vardagliga tillvaro.

Givetvis finns försäkringar för sådant här. Frågan är bara vilken. Någon hävdade att det var arbetsgivarens försäkring saken skulle gälla, eftersom det var på väg till jobbet. Här inne finns alltid regelsexpertis som kan svara på vad som gäller. Då jag måste fara runt och tala med människor under arbetstid så vill jag hemskt gärna ha bra koll på vad som gäller redan innan, så jag slipper hatta runt mer än nödvändigt.

Vad gäller, min egen försäkring eller arbetsgivarens?

Nu vet jag inte alls med säkerhet, så läs mitt inlägg med skepsis.

Jag tror faktiskt att BÅDA försäkringarna kan gälla.

Det var ju något fall i tidningarna om någon som skadade sig utanför ett dagis, arbetsgivarens försäkringsbolag försökte slingra sig med att det inte var resa till/från arbetet, men dom åkte dit på att betala då lämmna/hämta barn kan anses ingå i den dagliga arbetsresan.

Jag vet inte heller med säkerhet, men försöker svara ändå..

De flesta (alla?) har en olycksfallsförsäkring via arbetsgivaren eller via facket. Denna gäller oftast minst vid resor till och från jobb samt under arbetstid. Så därifrån bör du kunna få ut pengar för "lyte och men" som det så fint heter.

Om du dessutom har en privat olycksfallsförsäkring så kan du även begära ut pengar därifrån, då "lyte och men" är en av de få saker man kan få utbetalt från flera försäkringar för samma skada. (du får ju inte två ersättningar för en uppbrunnen tv om du har två hemförsäkringar)

Ankan här på forumet verkar väldigt duktig på sånt här, kolla med honom!

Jag blev påkörd i bilen på väg från jobbet, skickade in alla papper men försäkringsbolaget hänvisade till mitt arbetes försäkring för personskadorna

Jag vet med säkerhet.:)

Om skadan inträffat i arbete eller på väg till eller från arbete, så är det en arbetsskada. I övrigt en fritidsskada. Distinktionen är mycket viktig och ibland inte alldeles enkel att avgöra. Exempelvis vid färdolycksfall (till eller från arbete) kan det ibland avara svårt att avgöra om man följt normal färdväg eller avvikit från denna.

Om det är en arbetsskada och din arbetsgivare har kollektivavtal, så gäller Trygghetsförsäkring vid arbetsskada, AFA-TFA. Då skall DIn arbetsgivare göra anmälan dit. Du och arbetsgivaren skall även för ordningens skull göra arbetsskadeanmälan till Försäkringskassan. Så länge du kan arbeta och inte har drabbats av tandskada, är detta mest en formalitet men det skall ändå göras.

Du har säkert också någon form av olycksfallsförsäkring. Denna kan vara privat eller kollektiv. Den kan gälla både arbete och fritid (dygnet runt-försäkring) eller bara fritid. Anmäl till alla olycksfallsförsäkringar du har. Låt sen respektive bolag meddela om skadan omfattas av den aktuella försäkringen. Dessa skadeanmälningar skall göras även om du omfattas av TFA enligt ovan. Det fina i kråksäången är att om du drabbas av kvarstående besvär, invaliditet, så kan du få ersättning från hur många försäkringar som helst.

Är du gift eller sambo så kolla om vederbörande har nåon kollektiv försäkring som kan omfatta dig med. Kollektiva olycksfallsförsäkringar omfattar ofta även sambo eller äkta make. Ett problem med dessa är dock att de oftast inte omfattar arbetsskador utan endast olycksfall på fritid. Detta måste man dock kolla ordentligt och mitt råd är att anmäla så får bolaget sen neka ersättning med hänvisning till relevanta försäkringsvillkor, så att man själv kan kolla vad som gäller.

Du bör nog se till att få besvären dokumenterade ånyo om det är så som jag uppfattar det, nämligen att du inte varit hos läkare på ett år eller så. Här har du ett stort praktiskt problem, eftersom risken är påtaglig att en försäkringsmedicinsk bedömning fastnar i att det finns ett långt fritt intervall utan dokumenterade besvär. Tyvärr är bolagens läkare inte särskilt benägna att lyssna på vad du själv säger om besvärsutvecklingen. De vill ha allt dokumenterat i journaler från skadedatum och framåt. I den här delen bör du göra dig beredd på att det kan bli problem. Därför är det viktigt med förnyat läkarbesök och att doktorn då noterar noga i journalen att Du haft besvär utan fria intervall enda sedan skadedagen.

Har du några detaljfrågor, så PM:a.

Har du några detaljfrågor, så PM:a.

Kalasbra svar!

Jag har varit i kontakt med vården vid minst ett tillfälle efter det att jag var där när skadan var ny. Jag åkte in till akuten sommaren/hösten 2009 då jag vaknade på natten under full nackattack och fann skåpet tomt på piller. Vinglade in på mottagningen och bönade till dem att söva ner mig eller sticka mig med den största nålen de hade, bara de tog bort smärtan. De rabblade upp läkemedel efter läkemedel, hur många som helst hade jag brukat så ofta att jag byggt upp resistens. Jag såg ut som ett vrak så de ville väl knappast ge mig morfin eftersom det var klar pundarvarning på mitt beteende, komplett med kallsvettningar och darrande händer. Fick till slut en helt sanslös mängd olika piller i ett shotglas av papp. Misstänker att de var just alla de pillren hon precis räknat upp. Efter det kan man säga att jag blivit liberal vad gäller blandande av läkemedel. :tummenupp

Sånt måste ju finnas dokumenterat.

Last edited:
Jag blev påkörd i bilen på väg från jobbet, skickade in alla papper men försäkringsbolaget hänvisade till mitt arbetes försäkring för personskadorna

Det där stämmer inte. Om du satt i en bil när du skadade dig är det primärt trafikförsäkringen som skall reglera personskador. TFA t ex gäller numera inte vid färdolycksfall till och från jobbet.

Kalasbra svar!

Jag har varit i kontakt med vården vid minst ett tillfälle efter det att jag var där när skadan var ny. Jag åkte in till akuten sommaren/hösten 2009 då jag vaknade på natten under full nackattack och fann skåpet tomt på piller. Vinglade in på mottagningen och bönade till dem att söva ner mig eller sticka mig med den största nålen de hade, bara de tog bort smärtan. De rabblade upp läkemedel efter läkemedel, hur många som helst hade jag brukat så ofta att jag byggt upp resistens. Jag såg ut som ett vrak så de ville väl knappast ge mig morfin eftersom det var klar pundarvarning på mitt beteende, komplett med kallsvettningar och darrande händer. Fick till slut en helt sanslös mängd olika piller i ett shotglas av papp. Misstänker att de var just alla de pillren hon precis räknat upp. Efter det kan man säga att jag blivit liberal vad gäller blandande av läkemedel. :tummenupp

Sånt måste ju finnas dokumenterat.

Se till att plocka fram alla journalanteckningar som finns. Kan vara bra att själv titta efter vad som står i dessa innan man gör skadeanmälan. Då kan man ju i viss mån lägga saker till rätta i anmälan så gott det nu går. BOlagen kommer när de fått in anmälan själva att sammanställa mediicnsk utredning. Tyvärr har de en förmåga att glömma bort att delge denna...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park