Nackdelar med restvärde, uppkörning med ER6-F

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Hoj
FZ6-N
Hej där, Sporthoj! :Bugar

Har nu bestämt mig för att ta tag i saken och införskaffa både motorcykel och körkort (A2) till våren.

Har kollat runt lite och fastnat för ER6-F:an (alt. N). Denna modellen ser ut att tappa väldigt lite i pris, då ~08:orna knappt ligger 15-20 000:- under en helt ny. Funderar därför på att köpa en ny direkt istället; men då jag är student och behöver köpa både utrustning och körkort så kommer då ett lån behövas.

Läste om möjligheten till "restvärde", vilket verkar vara en bra idé för att få ner månadsamorteringen, då jag ändå kommer få tillbaka pengarna när hojen ska säljas? Missar jag något, eller finns det någon nedsida med att sätta restvärdet till ~35%?

Hur är ER6-F att köra upp med? Hörde även talas om att den skulle vara "fladdrig" i högre hastigheter.
Hur slö blir den om den blir strypt till 35kW? Den väger trots allt ~200kg.
Tankar på min plan ang. finansieringen och ev. nyköp?

Hoppas tråden är placerad rätt, samt att ämnet inte är för brett/OT.. Många tack!

Ska du övningsköra på körskola, eller är planen att använda ER6an? Att hojen blir ostadig i höga hastigheter kan nog stämma, men om du kör dem med 35 kw tror jag inte att du kommer pressa upp hastigheten tillräckligt högt för det. Om det stämmer kan någon annan som faktiskt kört en ER6 få säga. :)
Däremot så kommer ju ER6an inte att bli slöare än någon annan hoj med 35 kw, i princip.

Vad gäller köpa nytt, är det värt 20 000 att få en flång ny hoj? Det kan bara du svara på. Ska du ha hojen att övningsköra på kan det ju vara bra att tänka på att du kan komma att tappa den i backen, vilket är oerhört mycket tråkigare med en ny hoj.

Nu vet jag inte hur upplägget ser ut på just denna lösning.

Effekten om ett finansbolag är berett att "risken" med restvärdet som del garanti/borgen för summan blir egentligen bara att man själv får betala en större del som räntor under perioden.

Månadskosten blir lägre men du amorterar mindre och ger finansbolaget mer ränta på pengarna än vad som annars varit fallet. (Vilket är anledningen till att de är beredda att göra så).

Vanlig lösning på bilfronten för tjänstebilarna tex. Vad som är bra eller inte beror ju på vad man vill åstadkomma. Finns inget rätt eller fel där.

Ska du övningsköra på körskola, eller är planen att använda ER6an?

Vad gäller köpa nytt, är det värt 20 000 att få en flång ny hoj? Det kan bara du svara på. Ska du ha hojen att övningsköra på kan det ju vara bra att tänka på att du kan komma att tappa den i backen, vilket är oerhört mycket tråkigare med en ny hoj.

Privat, ev. men enstaka lektioner.
Väldigt sant, pendlar mellan om det är värt eller inte! :huvet

Nu vet jag inte hur upplägget ser ut på just denna lösning.

Effekten om ett finansbolag är berett att "risken" med restvärdet som del garanti/borgen för summan blir egentligen bara att man själv får betala en större del som räntor under perioden.

Månadskosten blir lägre men du amorterar mindre och ger finansbolaget mer ränta på pengarna än vad som annars varit fallet. (Vilket är anledningen till att de är beredda att göra så).

Vanlig lösning på bilfronten för tjänstebilarna tex. Vad som är bra eller inte beror ju på vad man vill åstadkomma. Finns inget rätt eller fel där.
Är väldigt okunnig inom ämnet överhuvudtaget, men hur kommer det sig att det blir mer total ränta? Borde det inte bli samma ränta, bara att (ex.) 30% av lånet kvarstår när jag har betat av alla "månader"?

Kan dock ha missuppfattat hur restvärde fungerar.

Jag skulle nog ändå rekommendera att köpa en begagnad, dels kanske du får den 20-30k billigare än ny och dels kan det redan vara monterat lite lull-lull som du ändå kan vilja sätta dit. T.ex. är tail tidy ett måste för original ser ut som att man har ett älghuvud i plast över bakhjulet och slip-on är alltid trevligt. Som en bonus gråter du mindre om du tappar den under övningskörningen.

Gällande fladdrigheten vet jag inte hur f är men jag har en n och ligger ofta i 120-150 utan problem och har med lite medlut haft 220 på mätaren och den kändes inte instabil då heller, blåste som fan dock :D

Förstår inte hur du får ihop det att du inte alls skulle förlora några pengar när du sen säljer motorcykeln? Vem köper en begagnad hoj för samma pris som en helt ny? har du missat räntan på lånet?

Restvärde = restskuld/sista slutbetalning

Helt otroligt att branschen får fortsätta att använda ordet restvärde år efter år, som gjort för att missuppfattas.

Den blir lika slö som de flesta andra 35kw-hojarna - med andra ord drar du ifrån de flesta bilarna med den åtminstone. Jämför hk/kg med lite halvsnabba bilar så ser du.

Jag skulle ha köpt en beggad, på ett eller annat vis lär den hamna på backen, och då är det långt roligare om den inte är flång ny och med knullputs. Jag skulle nog köpa en som faktiskt såg lite risig ut men var schysst maskinellt för att spara pengar att lägga på lektioner eller skoj tillbehör.

Jag köpte min första hoj ny. Det kändes i och för sig skitbra (dock cash, ej lån). Idag, många hojar senare, skulle jag aldrig köpa en fabriksny hoj. Begmarknaden är köparens, man får hur mycket kul som helst för en spottstyver och värdeminskningen är massiv. du borde kunna få en ok er-6 för 35 k tycker jag.

Eller kolla blocket varje dag tills du hittar en er-6 och skambuda på nån som behöver pengar till ungarnas julklappar.:tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026