Nackdelar köpa hoj från återförsäljare långt bort?

Clinch

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro
Hej.

Har någon erfarenhet av att köpa en hoj från en återförsäljare som ligger långt bort? I detta fall handla från Northbike Umeå när man bor i Stockholm. Har aldrig köpt ett fordon av en handlare förut, och undrar vad som sker i t ex garantifall om något strular som de behöver se över en eller fler gånger? Behöver den lämnas in hos just den butiken man köpte den från, eller kan övriga auktoriserade verkstäder utföra jobbet eftersom garantin snarare gäller med tillverkaren av hojen?

Något annat man bör tänka på som kan ställa till det?
 
Hej.

Har någon erfarenhet av att köpa en hoj från en återförsäljare som ligger långt bort? I detta fall handla från Northbike Umeå när man bor i Stockholm. Har aldrig köpt ett fordon av en handlare förut, och undrar vad som sker i t ex garantifall om något strular som de behöver se över en eller fler gånger? Behöver den lämnas in hos just den butiken man köpte den från, eller kan övriga auktoriserade verkstäder utföra jobbet eftersom garantin snarare gäller med tillverkaren av hojen?

Något annat man bör tänka på som kan ställa till det?



Kan inte svara på vad som gäller specifikt vid garantiärenden, men jag har fått några, i det närmaste flångnya, hojar stulna och som jag faktiskt inte vet hur jag skulle kunnat hantera UTAN min handlare! Att handlaren/verkstaden fanns i närområdet var väl närmast en förutsättning då de försåg mig med bl a lånehoj under utredningstiden, var allmänt behjälpliga, och att de rakt igenom hanterade skadeärendena på ett för mig gynnsamt sätt. Är väl inte helt bergis på att det gått lika smidigt med en för mig okänd handlare, 80 mil bort...?
 
Vissa handlare har inget intresse av att hjälpa just dig först om du behöver service eller reparationer om du inte köpt hojen av just dem.
Man prioriterar sina egna kunder under högsäsong.
 
Tråkigt men självklart svar - fråga dem! :)

Det kan nog skilja om det är en ny hoj med fabriksgaranti eller om det är en begagnad med garanti från återförsäljaren.
 
Tack för tipsen. Jag hade själv verkligen föredragit att köpa från en lokal handlare, men att få tag på hojen jag vill ha i rätt färg hade troligtvis dröjt inpå våren nån gång i såna fall. Försöker väga för- och nackdelar mot varandra för att komma underfund med om det är värt det. :)
 
Som svar på din fråga gällande garantireparationer så kan du lämna in hojen hos vilken auktoriserad verkstad som helst.
 
Som svar på din fråga gällande garantireparationer så kan du lämna in hojen hos vilken auktoriserad verkstad som helst.


Nja, somliga importörer pressar blod ur stenar när det gäller ersättning för garantijobb.
Det är det som avspeglar sig i Danskens problem att få någon att vilja ta tag i hans problem under garanti.

Att felsöka ett intermittent ABS fel tar timmar- som generalagenten INTE kommer ersätta fullt ut.
Så varför ta åt sig det?

Har kunden köpt en ny hoj hos dig, så kanske han köper en till om han får en bra behandling, men att offra tid på en walk-in som har köpt sin hoj hos lågprishandlaren i andra änden av landet med de låga kringkostnaderna, men förvänta sig service i dyra storstaden...?

Importörens ersättning är lika njugg i bägge fallen.


Till TS kan jag säga att jag bara hört gott om Northbike.
Dom säljer hojar över hela landet, nya och begagnade, och verkar ha en eftermarknadsservice som ger återkommande kunder.
Jag skulle tro att om man skall handla på distans så är nog just Northbike ett bra val - men det bor ett underliggande problem i upplägget: verkstaden du vänder dig till för en garantireparation måste vilja göra ett bra jobb och måste se helheten/verkligen vilja sälja dig din nästa hoj.

Alltför många handlare saknar det drivet och den insikten.
 
Jag har köpt många cyklar av handlare långt borta och i olika delar av landet, aldrig haft några bekymmer med detta.
Nu senast var det Northbike som enda handlare som kunde skaka fram en ny BMW av den modell och spec jag ville, både Bike Trollhättan(närmast) och Elit MC i Gbg fick chansen först men kunde inte lösa detta.

Jag swishade pengarna på fredag och onsdag veckan därpå kom dom och lämnade mc’n utanför mitt kontor, 100-mila gjorde jag sedan på Kennets MC i Gbg vilka jag också känner mig trygg med att dom kommer att vara behjälpliga vid något eventuellt garantifel.

Mvh
Micke
 
Last edited:
Jag bor i Umeå och har haft problem med att få Northbike att engagera sig så.. Hur det funkar om man bor i Stockholm vettefan.
 
Jag bor i Umeå och har haft problem med att få Northbike att engagera sig så.. Hur det funkar om man bor i Stockholm vettefan.


Ja, jag hör från andra att Northbike alls inte tycks hålla samma nivå på olika platser.

Sundsvall har jag hört gott om, förutsatte att dom inte var sämre på andra platser.
Silly me.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top