nackdelar att dreva upp?

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
När man söker på dreva på forumet handlar det bara om att dreva ner. Varför? Jag har koll på grundläggande fysik så det är inte det, men jag fattar inte riktigt hur det kan bli så stor skillnad som en del verkar tycka. Man har ju en växellåda...

Jag inser att man kan få lite bättre acc från stillastående (i och med att man snabbare får upp varv och styrka från motorn), men från ex 30 km/h borde det väl inte ge bättre acc!? Att "jag får mycket bättre acc på trean" efter nerdrevning fattar jag också, men vad är vitsen - varför inte växla ner?

Jag funderar i stället på att dreva upp något (1-2 kugg mindre bak) på min för att få den lite bekämare i 100-120, gammelgixxern har ju bara 5-växlad låda. Vad är nackdelarna med det?

0-100 blir lidande och att wheela kan ju bli svårt, men gör du inget av dessa så kan du utan problem dreva upp lite.
Motorn har ju både vrid och hk så det är inga problem, kör själv uppdrevat och det funkar upperligt bra,,perfa när man softkör !
ta 1kugg större i motorn o 2 kuggar mindre bak,,det blir som en växel till :tummenupp

Fredsfursten skrev:
2666457 När man söker på dreva på forumet handlar det bara om att dreva ner. Varför? Jag har koll på grundläggande fysik så det är inte det, men jag fattar inte riktigt hur det kan bli så stor skillnad som en del verkar tycka. Man har ju en växellåda...

Jag inser att man kan få lite bättre acc från stillastående (i och med att man snabbare får upp varv och styrka från motorn), men från ex 30 km/h borde det väl inte ge bättre acc!? Att "jag får mycket bättre acc på trean" efter nerdrevning fattar jag också, men vad är vitsen - varför inte växla ner?

Jag funderar i stället på att dreva upp något (1-2 kugg mindre bak) på min för att få den lite bekämare i 100-120, gammelgixxern har ju bara 5-växlad låda. Vad är nackdelarna med det?

Du har svarat på det själv. Den blir tröttare. Förmodligen förlorar du även toppfart pga att den inte orkar varva ut.

Jag drevade upp en kugge fram, och visst blev det lugnare i motorvägs fart, men vid snabba slarviga starter kunde det lätt bli tjuvstopp, men lägre bensinförbrukning och högre toppfart var ju några av fördelarna.

'Alla' vill kunna wheela på så högt växelnummer som möjligt. Vilken hastighet det gäller
är mindre viktigt. Jag brukar stundtals 'rekommendera' omnumrering av växlarna.
Mycket enklare o billigare än att byta drev.:D

Allvarligt: Dom flesta hojar är väl helt enkelt högre växlade i orginal än vad många vill ha.
Stegningen av lådan är normalt progressiv, så att dreva ner ger inte riktigt
samma resultat som att växla ner.
/u

Jag tycker de flesta hojar har för hög drevning för min körning! Drevar man ner en kugg så är högsta växeln ändå så pass hög att man inte lider nämnvärt av det vid motorvägskörning. På min fd TL1000 steg tillochmed toppfarten.
Med en kugg ner fram slipper man lite av gummisnodds känslan när man drar på med en radfyra på mellanvarv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg