Nackdel med Kolfiber slipon ?

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Hört att kolfiber slipon har lätt att bli "bränd" av värmen, nån som vet om det stämmer?

Macfly skrev:
2269805 Hört att kolfiber slipon har lätt att bli "bränd" av värmen, nån som vet om det stämmer?

Mitt funkar då bra, jävligt gött att det inte blir så varmt. Metalrör går ju bränna sig väldigt lätt på, det är desto svårare på kolfiberburkar :tummenupp

Vad jag kan förstå så blir ett kolfiberslipon inte lika varmt på utsidan eftersom det isolerar värmen bättre. Det innebär att det blir varmare inuti så att däpullen tar mer stryk och måste bytas oftare. Bara vad jag hört dock.

Nån som VET om detta stämmer?

.

Macfly skrev:
2269805 Hört att kolfiber slipon har lätt att bli "bränd" av värmen, nån som vet om det stämmer?

Kolfiber kan få en lite lätt gul ton med tiden. Något som hände på mitt tidigare helsystem. Kan vara lite tråkigt...

2fast4hjo skrev:
2269853 Passar på att fråga, nackdelar med slip on i andra material :va

Rostfritt: Väger en aning mer men kräver lite underhåll.

Aluminium: Ganska lätt men tappar lite finish med tiden. Lätt att polera upp igen dock.

Titan har jag inga erfarenheter av.

Sen finns det ju snygga eloxerade i olika färger också.

.

Titan är lättast, kolfiber låter göttast. Tillverkarna av effektsystem frångår titansystemen alltmer och återgår till kolfiber pg a stora prisökningar på titanmaterialet.

Kolfiber spricker lättare och kan delaminera (skiktdela sig) och då får dom fläckvis en ljusare färg och det är inte så snyggt. Mitt Devil jag hade blev så.

Yoshimura säljer tydligen inte sina kolfibersystem i Sverige pga att de är så känsliga.

Kolfiber är generellt sett inte lika värmebeständigt som alu, rostfritt eller titan, det är vikten som är dess främsta egenskap. Men hur stor skillnaden är från system till system beror såklart på kvaliten. Ett kvalitetssystem, tex Yoshimura eller Devil, kör man inte slut på i första taget.

Jag vill bara rätta till några felaktigheter.
Aluminium är lättare än titan. Rostfritt stål är tyngre än titan.(Per volymenhet vill säga)
Kolfiber tål många tusen grader celsius. Däremot tål bindemedlet bara ca100C.

Ullen i dämparen skall ses som ett förbrukningsmaterial. Alltså bör dämparen packas om ibland. Då slipper man brännhålen.

Mvh Roberth

Edit: Macfly! Har du vänt på dygnet? :D

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...