N00b fråga ang hojköp

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Hejsan, jag ska köpa hoj, och dom två intressanta är Yamaha R1 samt Honda Cbr1000rr, köpes summan är ca 60papp.

Nu e frågan, vad bör jag tänka på ang hojjarna, tex årsmodel jag ska ha och vad ska jag kolla på innan köp (checka om hojjen är okej) och vilka barnsjukdomar dom har.

Tack i förhand! :tummenupp
Mvh C

Kommer du över en CBR1000RR i gott skicka för 60 papp hade jag tagit den, för jag är tror inte du får en R1:a nyare än -03 för den summan, och då tycker i alla fall jag att CBR:en är mer hoj för pengarna (CBR1000RR kom ju först -04:a). Skulle det vara så att du får till en deal på en shysst R1 -04 för 60 papp hade jag tagit den utan att blinka, bara för att jag gillar Yamaha mer än Honda. I övrigt är det som med alla andra litershojar, R1 -04 och CBR1000RR -04 är mer eller mindre likvärdiga (Yamaha uppdaterade R1:an 2004).

Kommer du över en CBR1000RR i gott skicka för 60 papp hade jag tagit den, för jag är tror inte du får en R1:a nyare än -03 för den summan, och då tycker i alla fall jag att CBR:en är mer hoj för pengarna (CBR1000RR kom ju först -04:a). Skulle det vara så att du får till en deal på en shysst R1 -04 för 60 papp hade jag tagit den utan att blinka, bara för att jag gillar Yamaha mer än Honda. I övrigt är det som med alla andra litershojar, R1 -04 och CBR1000RR -04 är mer eller mindre likvärdiga (Yamaha uppdaterade R1:an 2004).

tyckte jag såg en cbr 1000 under 60k på blocket förut, den kanske e såld?

Jo du har rätt, lite struligt pga får pengar i mitten av nästa vecka, får se om den e kvar då, tror knappast det, men men.
Tack för tipset :)

Låg en svensksåld R1 -04 med under 3000mil på mätaren på blocket för 47k för några veckor sedan. Fullservad och inte lagd om jag inte minns helt fel... Så nog går dom att hitta för vettiga pengar.

Finns ju en -06:a på blocket med 400mil på mätaren för 58k :tummenupp

Jag hade tagit Hondan. Tycker det är lite sisådär med yammas kvalitét på motor och växellåda. Undvik dom första årsmodellerna på R1 då dom oftast har fått gå som as och inte sällan har problem med växellådor och oljeförbrukning.

kolla om hojjen wheelar, gör den det är de bara o köpa!

En hoj som e lagd och reparerad, hittade en -06 R1 för schysst pris, vad bör jag tänka på?
Faen vad jag e n00b, vet ej vad jag ska göra :confused:

Har två hojar jag e nyfiken på, en R1 -03, som e 1800mil på och en -06 på 1100mil, men dock lagd innan, men lackad fixad o servad... what to do?

Last edited:
Jag skulle gått på en Honda i ditt fall. R1:an är en dussinhoj IMHO. Alla har ju en.

*duckar*

En hoj som e lagd och reparerad, hittade en -06 R1 för schysst pris, vad bör jag tänka på?
Faen vad jag e n00b, vet ej vad jag ska göra :confused:

Har två hojar jag e nyfiken på, en R1 -03, som e 1800mil på och en -06 på 1100mil, men dock lagd innan, men lackad fixad o servad... what to do?

Alltid tråkigt när hojen har varit lagd, men om den är schysst reparerad, och ram, sving och motor fortfarande är OK, skulle jag tagit -06:an. Snyggare, bättre, nyare. Repor är såklart inte heller önskvärt, men det är ju trots allt bara kosmetika. Är hojen i övrigt ok, ta -06:an (om nu bägge kostar lika mycket).

Kommentar till att Yamahas motorer och växellådor skulle vara av lite sämre kvalitet; stämmer på äldre modeller, men inte hört någon klaga på -04:a och uppåt. Dessutom gillar vissa inte bromsarna på R1 -98-03 heller, men som sagt, efter R1:an blev pånyttfödd 2004 har jag inte hört någon klaga på just de punkterna.

Kommentar till att R1 skulle vara dussinhoj; Vadå, som om inte alla japshojar är dussinhojar? Honda inte mindre än Yamaha, Suzuki eller Kawasaki (enligt mig). Letar man efter något unikt är det nog lika bra att sluta leta bland de japanska märkena.

//Morphine

Försök prova en utav varje och försök bilda dig en egen uppfattning.Var själv helt inne på att köpa en ny blade -05 men snubblade över en kanonfin R1-04 istället och var kanon nöjd med den hade den tills jag köpte min R1-09 iår.
Så jag tror du blir nöjd med vilken som, köp inte äldre R1 än 2004

Men hur pass bra maskin/låda har 03an, för den e jefla fin o kittad

Jag hade en -02:a fram tills i våras när den blev stulen. Körde 1500 mil på den och hade inte ett enda problem med varken maskin eller låda, eller bromsar för den delen. Hojen hade gått ca. 3000 mil när den blev stulen. Man har ju hört rykten om att låda och bromsar ska vara si så där på R1 -98-03, men jag tror att det är hyfsat individuellt (i alla fall låda). Beror antagligen helt på hur plågad hojen varit under sin livstid. R1 -02-03 är en fantastisk hoj som du säkert kommer bli nöjd med. Både som bushoj och som långfärdshoj (körde 1000 mil touringresa på R1:an under sommaren 2008). Säger dock som innan, kommer du över en CBR1000RR för samma peng som R1 -02-03, köp den. Är valet mellan R1 nyare än -04 och CBR1000RR, hade jag tagit R1:an. Just för att jag gillar Yamma mer än Honda.

//Morphine

jag skulle ha lite is i magen ett litet tag till..kommer nog finnas många guld köp snart på annons..

Back