N R 7 5 0 i Sverige ??

MILKY skrev:
O jag har för mig att du skulle laga lite mat istället!.

men att inte du tar två grillade med bröd på Pittsons för 50 spänn...
 
jonte76 skrev:
men att inte du tar två grillade med bröd på Pittsons för 50 spänn...

Sorry att jag pajar tråden lite!.

jonte76 att inte du berättar att du var en av dom första att laga till ovala pannbiffar!!! :lol :rofl :hihi
 
Byggdes väl en räcer också.
Honda kom runt begränsningen max 4 cyl i 500:a klassen
I praktiken så är det en V8.
 
BMW R90s skrev:
Byggdes väl en räcer också.
Honda kom runt begränsningen max 4 cyl i 500:a klassen
I praktiken så är det en V8.
Tidigt 80-tal försökte honda med en 500cc fyrtaktare ,v4 med ovalkolvar, 8 ventiler per cylinder.
Denna kunde inte pga underlägsen prestanda och dålig tillförlitlighet
hävda sig mot dåtidens tvåtaktare.
Honda tröttnade på konceptet och byggde den 3 cylindriga 500 som spencer van VM med.
Dock reaktiverades det hela med det stora teknikrunket NR 750 som kom tidigt 90 tal, som bygger på samma grundtanke som den drygt 10 år äldre racern.
 
Hmmm... inte den smäckraste bakdelen jag sett... :va

Såga mig gärna nu, men är den inte ful, slö, och.... ja gammal..
Iofs en del coola tekniska lösningar, men ändå.... :rolleyes:

Jaja, tycker att nästan 400.000:- för en sån är rena rånet...
 
jonte76 skrev:
Har för mig att Honda hade rätt många patent i motorn.Nån som vet mer exakt?
Runt 200 olika patent!

Silwer skrev:
125 kusar och ett enormt vrid för en 750.
Den byggdes inte för jättehög toppeffekt utan ger gott med styrka lägre ner i varv.
Övriga uppgifter har jag aldrig sett på papper, tror inte den skulle impa på någon idag med prestanda eller väghållning.
I ett test i superbike från 94 (testet är köpt av SB från nån engelsk tidning) står det att den har 139hk vid 14 000rpm.

Edit: Den var inte någon lättviktare, torrvikten låg på 222,5kg!
 
rookie skrev:
V4, Ovalkolvar, 8 ventiler/cylinder...
Alltså... man vill ju inte vara sån men V4 motorer är rätt värdefulla... :hihi

Sen vet jag iofs inte vara allt har sitt ursprung men visst måste väl ändå designen vara rätt inovativ och före sin tid?

Seatpipes.
Integrerade blinkers i backspeglarna.
Enkelsving. (Som jag förövrigt känner igen från min VFR)
 

Bifogat

  • honda-nr750-94-bikepics-295845.jpg
    honda-nr750-94-bikepics-295845.jpg
    47.2 KB · Visningar: 126
Maverick_ou812 skrev:
Alltså... man vill ju inte vara sån men V4 motorer är rätt värdefulla... :hihi

Sen vet jag iofs inte vara allt har sitt ursprung men visst måste väl ändå designen vara rätt inovativ och före sin tid?

Seatpipes.
Integrerade blinkers i backspeglarna.
Enkelsving. (Som jag förövrigt känner igen från min VFR)

V4 e väl bara för dem som inte kan bestämma sig mellan twin eller rad4... :tungan Men V4 hade väl iaf honda långt innan NR...(?)

Ovalkolvar...8-ventilsteknik osv var väl direkt från F1?
 
Macke skrev:
Hmmm... inte den smäckraste bakdelen jag sett... :va

Såga mig gärna nu, men är den inte ful, slö, och.... ja gammal..
Iofs en del coola tekniska lösningar, men ändå.... :rolleyes:

Jaja, tycker att nästan 400.000:- för en sån är rena rånet...

Såga är väl att ta i! Man ska ju ha i åtanke att hojen var väldigt unik när den kom, det är väl det som gör den häftig än idag! Finns faktiskt ännu äldre och sämre cyklar för mer pengar! Häftigt! :tummenupp
 
Nej den ser lite ut som sporthojar gjorde vid den tiden tycker jag, förutom gälarna då, visst lite överstylad är den ju.
Stor tjock bakdel som de flesta tycker är skitfult idag.

139hk har den aldrig haft, var den siffran kommer ifrån undrar jag?
125hk (och runt 70nm tror jag) är det korrekta värdet på den modell som de byggde i serien iaf, de skulle säkert kunna ta ur mer, men jag tror det var bekymmer att få det att fungera överhuvudtaget.
Hojen är inte skapad för att vara nån tävlingsracer utan för att Honda skulle visa upp hur duktiga de var genom att bygga nåt som ingen annan orkat prova.

http://www.bikerenews.com/AntiqueBikes/1990HondaNR750.html
Blanda inte in VF eller VFR det är konventionella V4or, med vanliga cylindriska kolvar.
Backspeglarna hamnade på Blackbird senare hehe.
Så de fick ju nytta av nånting från dem iaf.

Bromsarna var visst dåliga för sin tid.
 
Last edited:
Silwer skrev:
125 kusar och ett enormt vrid för en 750.
Den byggdes inte för jättehög toppeffekt utan ger gott med styrka lägre ner i varv.
Övriga uppgifter har jag aldrig sett på papper, tror inte den skulle impa på någon idag med prestanda eller väghållning.

Om den har ett vrid på 70 nm så är det väl inte så speciellt mycket för en 750?
 
Silwer skrev:
139hk har den aldrig haft, var den siffran kommer ifrån undrar jag?
139hk står det i tidningen superbike, ett nummer från 94, det är dock inte SB som gjort testet, nån engelsk tidning. Allan Catchcart var testföraren, och han skriver för?
 
Det finns en på mobile.de och det är inte billig!!!
 
Den då regerande 125-världsmästaren Loris Capirossi ska ha kört en sådan hoj runt Nardo i 304 km/h nån gång under början av 90-talet, 92 tror jag.
 
KalleNorton skrev:
139hk står det i tidningen superbike, ett nummer från 94, det är dock inte SB som gjort testet, nån engelsk tidning. Allan Catchcart var testföraren, och han skriver för?
Enda sättet för BiKE att få trycka nåt läsvärt.... De kan inte ens hitta på egna slogans till sina tröjor (ung&galentröjan rena ripoffen)
Cathcart är frilansare
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top