N R 7 5 0 i Sverige ??

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Honda NR750 såldes i någre exemplar i Sverige ju 1992 - 1993

Jag vet att en hamnade på "bokhyllan" hos en privatperson...

& en hamnade hos Claessons i Bromölla.

Finns även en ny (oanvänd) i Sthlm okså (ny info)

Vart tog de andra vägen - rullar någon på vägen ?

tacksam för info

K

EDITERAT massa stavfel !

Last edited:
Jag var 16år då den kom och Åke Ahlqvist hade fått låna en sådan som dom hade innanför röda band. Jag var inne några gånger minns jag den korta tiden dom hade den hemma och dräglade.

:bow :bow :bow

KristianAE86 skrev:
Honda NR750 såldes i någre exemplar i Sverige ju 1992 - 1993

Jag vet att en hamnade på "bokhyllan" hos en privatperson...

& en hamnade hos Claessons i Bromölla.

Finns även en ny (oanvänd) i Sthlm okså (ny info)

Vart tog de andra vägen - rullar någon på vägen ?

tacksam för info

K

Vad jag minns så tog MC varuhuset in två stycken NR, den ena har som sagts Gunnarsson behållit och den andra såldes till en privatperson. Den köptes dock tillbaka av MC varuhuset ngn säsong senare och såldes vidare till England. Tidningen Performens bike (har jag för mig) hade råkat krascha en NR som dom hade lånat för test. Av ngn märklig anledning krävde ägaren av den hojen en likvärdig av tidningen :).

W

Är det den med ovalkolvar? Den gick av ngn outgrundlig anledning att hyra på Hondacenter Vanadisplan. Stod o snurrade på ett podium. Självrisken var dyr som fan. Hyrde en Goldving ist.

Chronic skrev:
Är det den med ovalkolvar? Den gick av ngn outgrundlig anledning att hyra på Hondacenter Vanadisplan. Stod o snurrade på ett podium. Självrisken var dyr som fan. Hyrde en Goldving ist.

Hyrde du en bil :va

Gottis skrev:
Hyrde du en bil :va

Hmm, centrallås. Värme. back. Stereo...fast ändå en hoj. Så jävla kul att bränna förbi hela Guldvingeklubben i Köpenhamn på varvstoppet, tävlandes med en rödvit CBR 600.

jag tror få rullar egentligen, frågan är om de höll ihop särskilt bra för vardagsanvändning, de kostade dock horribelt mycket så få köpte nog de, föresten tillverkades väl inte så många?
Såg att nån såldes på ebay för en halv mille förut.

Har sett en NR, på nätet, som är ombyggd till fighter :va

Jo jag kommer ihåg sommaren 93 och hur en ung IT- företagare skaffade sig en NR750 från MC varuhuset, killen som knappast saknade stålar slantade upp 260000kr och fräste runt på hojen som om det vore en trimmad moppe, full fräs och noll puts, jag och mina polare kollade ofta på NR'en ute vid brostugan och tyckte livet var orättvist vi som bara hade gammel gixxer.
Efter sommaren tröttnade han och sålde den då tämligen misshandlade cykeln vidare.

Har för mig att Honda hade rätt många patent i motorn.Nån som vet mer exakt?

Bifogat

• NR750 motor.jpg
    NR750 motor.jpg
    82.2 KB · Visningar: 336
Master_ skrev:
Vad hade den för prestanda?
125 kusar och ett enormt vrid för en 750.
Den byggdes inte för jättehög toppeffekt utan ger gott med styrka lägre ner i varv.
Övriga uppgifter har jag aldrig sett på papper, tror inte den skulle impa på någon idag med prestanda eller väghållning.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!