Nürburgring

Kom tillbaka från Nürburgring igår förmiddag. Med facit i hand kan man inte vara för försiktig när det gäller att kolla upp sina försäkringar (även olycksfallsförsäkringar) innan man åker dit. Såg ett antal avåkningar som resulterade i rejält kraschade bilar både under turistkörningen och Scuderian.

Turistkörningen är rent av livsfarlig. Glöm att åka ner med en potent bil och tro att ni kan hålla samma tempo som på valfri svensk bana. En standardbil med 100 hk räcker mer än väl för att lära sig hitta runt. Var beredd på att hålla koll i backspegeln mer än att ni tittar framåt hur bansträckan går.

Kommer troligtvis aldrig att köra motorcykel på nordslingan någonsin. Helt enkelt för farligt. Armco-räckena ligger bara ett par meter från vägkanten och består mestadels av gräs och curbsen är höga. Vädret växlade sannerligen snabbt och med det greppet i vägbanan.

Det är en dålig kombination att blanda motorcyklar och bilar. Bilarna försöker ofta bromsa sig förbi motorcyklisterna på innern och de är inte alltid uppmärksamma att de tar deras spår. Misstänker att det är rätt vanligt att motorcyklarna sitter i dörren på bilarna när de dyker in mot apex. På raksträckorna hänger inte bilarna med motorcyklisterna. Enda chansen är att bromsa sig förbi motorcyklisterna.

Kan verkligen rekommendera Scuderia Hanseat kursen. Sektionsträningen var oerhört nyttig och socialt var det på topp.

Fick även tillfälle att köra på själva GP banan och den var tråkig men säker jämfört med nordslingan. Jag kan förstå att folk blir bitna av nordslingan och återvänder dit gång på gång. Kan även förstå de som åker dit en gång för att aldrig mera återvända. Det är ett oerhört krävande vägavsnitt som man inte lär sig behärska i första taget.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top