Nürburgring som åskådare?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Hur är det att vara kring banan en dag när det inte är någon större tävling på g? Är det bilar som kör där lite för jämnan som man kan ändå kolla på eller är det helt öde?

Det är någon slags "allmänhetens åkning" mellan typ 1700-1900 de dagar jag ska vara där, men det vore ju roligt att vara där och kolla på lite allsköns bilar som är ute och sträcker på sig! Är detta möjligt?

Hur är förresten åskådarmöjligheterna där? Kan man komma inpå och se något eller är allt igenbommat?

Det finns alla möjligheter i världen att få en glimt av bilar och motorcyklar och gud vet allt vad de framför på banan. Banan är vidsträckt så du kommer att upptäcka att det bara är att stanna till och titta där det samlas folk. På vissa ställen ställer folk bilarna längst landsvägen där det finns bra möjligheter att se något intressant kurvparti. Jag förutsätter att du talar om nordslingan nu.

Vill du få en närmare glimt av olika fordon är det bara att köra bort till insläppet. Finns en stor grusparkering strax utanför och relativt gott om platser runt restaurangen. Bara att gå runt och andas in stämningen. Är man i närheten av ringen vid t ex bensinstationen, utanför hotellen kommer man att märka att man är i ett mecka för motorintresserade människor.

Om du vågar kan du alltid fråga om du får åka passagerare något varv. De som kör på ringen brukar vara oerhört generösa när det gäller det här. Ringen bör upplevas antingen bakom ratten eller som passagerare. Det är ett fantastiskt ställe som du säkert kommer att upptäcka.

Kontrollera bara så att banan inte är hyrd när du är där. Säkert någon här som har en länk där det framgår när turistkörningen är öppen för allmänheten och vilka datum den är hyrd av någon arrangör. Gå in på rejsa.nu och titta under Nürburgring. De har nog en direktlänk någonstans i en sticky.

På sydslingan brukar det också pågå aktiviteter. Jag är dock inte så säker på hur bra man kan skymta den sträckan. Du kan alltid gå in på Dorint hotell och se start och målrakan från lobbyn. Åker du lite högre upp med hissen kan du nog skymta lite mer av banan.

Last edited:
Vad härligt det låter! Har bokat hotell bara några hundra meter från insläppet, så det ska bli intressant att se bilar köras på riktigt istället för att gamla gubbar ska fisa omkring i centrum med sina lambos.

Det ska vara öppet när jag är där, men som sagt bara några timmar på kvällarna. Jag utgår från att banan används till något vettigt även utanför dessa tider.

Åka med? Låter intressant, men samtidigt lite scary med tanke på människors varierande förmåga att framföra sina fordon... Finns den där ring-taxi fortfarande eller är den borta numera?

Ringen taxi var hotad men finns vad jag förstått kvar. Dock fullbokad sedan lång tid tillbaka, men det skadar väl inte att höra av sig till dem ändå.

På kvällarna brukar folk samlas på Am Tiergarten eller rättare sagt dess restaurang Piston Klause. Väl värt att besöka för att höra folk ljuga om dagens bedrifter. Minnen sitter i väggarna tillskillnad från restaurangerna/pubarna på Lindner och Dorint hotell.

Väl där kommer kommer du att förstå vad jag menar.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!