Nürburgring med racehoj ?

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Någon som vet om de har Ringen öppen för racehojar nån gång i sommar ?

På vägen hem från Knudan i lördags kom vi på idén att åka ner och köra på Ringen under semestern :banana
LT31:an på Autobahn i 90 km/h :D

/Fredrik

Last edited:
benfre skrev:
Någon som vet om de har Ringen öppen för racehojar nån gång i sommar ?
/Fredrik

Racehoj? Om du menar att du vill köra ev oreggad banhoj med din svenska SVEMO-licens där så kan det nog bli svårt. Generellt gäller att banan (nordslingan) endast är öppen för gatreggade fordon enligt tyska vägtrafikförordningen, där även svenska gatreggade hojar kvalar in.
För gatreggade fordon är det öppet i princip varje dag, kolla tiderna på www.nuerburgring.de .
För eventuella klubbträningar med lokala klubbar är det bara att ringa och fråga, numret finns på hemsidan under Service i headern. :tummenupp Tror dessvärre att det sker rätt sällan (stor och dyr bana att hyra).

Last edited:
69:an skrev:
Racehoj? Om du menar att du vill köra ev oreggad banhoj med din svenska SVEMO-licens där så kan det nog bli svårt. Generellt gäller att banan (nordslingan) endast är öppen för gatreggade fordon enligt tyska vägtrafikförordningen, där även svenska gatreggade hojar kvalar in.
För gatreggade fordon är det öppet i princip varje dag, kolla tiderna på www.nuerburgring.de .
För eventuella klubbträningar med lokala klubbar är det bara att ringa och fråga, numret finns på hemsidan under Service i headern. :tummenupp Tror dessvärre att det sker rätt sällan (stor och dyr bana att hyra).

Tänkte inte blanda in SVEMO i detta. Bara min olycksfallsförsäkring om nåt skulle gå snett :rolleyes: Racehoj på slingan, ingen som vet mer ? Får ringa ner och kolla annars.

/Fredrik

benfre skrev:
Tänkte inte blanda in SVEMO i detta. Bara min olycksfallsförsäkring om nåt skulle gå snett :rolleyes: Racehoj på slingan, ingen som vet mer ? Får ringa ner och kolla annars.

/Fredrik
Du kan iof ställa upp och tävla där men inte på vanliga dagar, ringen är hård mot dom hårda, ingen bana man chansar på.

GSXR1100R skrev:
Du kan iof ställa upp och tävla där men inte på vanliga dagar, ringen är hård mot dom hårda, ingen bana man chansar på.

Har dom inte slutat med mc tävling på nordslingan? Eller menar ni GP banan?

GSXR1100R skrev:

Hade inte tänkt att ge fullt direkt. Vill bara ner under 8 minuter .. :D Eller inte :rolleyes:

/Fredrik

benfre skrev:
Hade inte tänkt att ge fullt direkt. Vill bara ner under 8 minuter .. :D Eller inte :rolleyes:

/Fredrik
10 minuters tider räcker för att ha kul på ringen, man vill ju inte dö.

GSXR1100R skrev:

Det tror jag säkert. Vill bara åka den, tiderna känns inte viktiga. Perfekt att kombinera med en pilsnerresa :)

benfre skrev:
Det tror jag säkert. Vill bara åka den, tiderna känns inte viktiga. Perfekt att kombinera med en pilsnerresa :)
Vi va nere även förra året, men tråkigt nog så började det att snöa & hagla på banan, vädret kan va lynnigt i Maj, vi körde ett par varv med våra ångloksgixxers ändå, man är väl en viking.

GSXR1100R skrev:

jag hittade en sida för ett tag sen där det fanns en massa filmer från ringen. dom körde med hojar och bilar och hojar mot bilar. jag kollade på någon hojkille som körde på runt 8 minuter och det såg fan helt livsfarligt ut måste jag säga. nån som kan adressen till någon sida med ringenfilmer?

bmwjohan skrev:
jag hittade en sida för ett tag sen där det fanns en massa filmer från ringen. dom körde med hojar och bilar och hojar mot bilar. jag kollade på någon hojkille som körde på runt 8 minuter och det såg fan helt livsfarligt ut måste jag säga. nån som kan adressen till någon sida med ringenfilmer?

Den enda sida jag sett är danske Jorund Seims. Han körde dock ihjäl sig där och jag vet inte om den finns kvar. Kanske den du såg? Vet att han var nere på låga 8 tider på ringen.

Chris Ash skrev:
Den enda sida jag sett är danske Jorund Seims. Han körde dock ihjäl sig där och jag vet inte om den finns kvar. Kanske den du såg? Vet att han var nere på låga 8 tider på ringen.
Jag har en del av filmklippen från hans sida (Den verkar inte vara kvar), så om det är nån som är intresserad så säg till mig i sh-hubbben

edit: http://www.joerundseim.com/en/multimedia/ den finns visst kvar än...

Last edited:
Chris Ash skrev:

Nix, Jorunds nätleverantör hade filmsidan öppen ett år eller så efter hans olycka men den är stängd nu,

No1 skrev:
Har själv kört på 8.03 på Nürnburgring (fullvarv) och siktar i år på en tid under 8 minuter dock "gate to bridge" denna gång, så om du en dag gör det samma- lycka till och kör med skallen!!! :tummenupp

No1...

Det går inte att "köra med skallen" på Ringen om man ska köra fort. Det är som att lova någon att man ska "ta det försiktigt" på en tävling.

Var börjar slutar man tidtagningen vid "gate to bridge"?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026