Nöta på starten

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Har en YZF 750SP som är lite svår startad, får nöta på startknappen i kanske 5sekunder. Om man kört ett tag och sen stänger av men startar på en gång så är det inga problem, men låter man den bli kall så kan det va lite bökigt. Man får nästan använda rullen lite grann för att få igång den.
Har bytt tändstift, rengjort förgasarna och synkat dem men inget hjälpte?

Tips någon?
 
Men, är det så farligt då?
5 sekunder låter väl ganska normalt tycker jag.
 
Gustav1 skrev:
Men, är det så farligt då?
5 sekunder låter väl ganska normalt tycker jag.
Hade jag inte haft nytt batterie skulle det aldrig gå att starta den.
Vet inte om den får för mycket soppa, när den väl kommer igång så är det som den går igång sakta sakta...?
 
Jag får noja efter 1 sek om inte min startar. Chokad du? Pröva utan choke, med halv choke etc.
 
Akke skrev:
Har en YZF 750SP som är lite svår startad, får nöta på startknappen i kanske 5sekunder. Om man kört ett tag och sen stänger av men startar på en gång så är det inga problem, men låter man den bli kall så kan det va lite bökigt. Man får nästan använda rullen lite grann för att få igång den.
Har bytt tändstift, rengjort förgasarna och synkat dem men inget hjälpte?

Tips någon?
Ta bort start motorn och kolla att den snurrar på rejält, öppna den och kolla/gör rent så kanske den snurrar till bättre.
Kolla att den inte tar tjyv luft, blir kepigt att choka (hur f-n stavs det? ) Men som sagt, kolla kolen och gör rent startmotorn så den snurrar ordentligt.


/Dennis
 
10s

Sen ska man inte köra startmotorn mer än 10s. Den är inte gjord för mera, låt den svalna/vila en stund till nästa försök. Eller rulla igång den om du måste iväg.
/D
 
HanneZ skrev:
Jag får noja efter 1 sek om inte min startar. Chokad du? Pröva utan choke, med halv choke etc.
Jag får också nojja om den inte startar efter <1s , men har nojja för det mesta, efter allt strul med startmotorn. 9 av 10, går den igång på 0.3s eller om det är 0.25 :banana
 
dwestlund skrev:
Ta bort start motorn och kolla att den snurrar på rejält, öppna den och kolla/gör rent så kanske den snurrar till bättre.
Kolla att den inte tar tjyv luft, blir kepigt att choka (hur f-n stavs det? ) Men som sagt, kolla kolen och gör rent startmotorn så den snurrar ordentligt.


/Dennis


Tycker det låter som den får för mycket soppa och måste förbränna lite innan den äns vill försöka starta..? Startmotorn låter iallafall som den funkar? För när den är varm eller man har fått igång den en gång så är det inga problem att få igång den igen. Då tar det inte äns 1sekund!
 
Akke skrev:
Tycker det låter som den får för mycket soppa och måste förbränna lite innan den äns vill försöka starta..? Startmotorn låter iallafall som den funkar? För när den är varm eller man har fått igång den en gång så är det inga problem att få igång den igen. Då tar det inte äns 1sekund!

Ingen som vet??
 
Prova att skruva igen pilotskruvarna på förgasarna ca 1/4 varv. Min FZR var också så där, och blev betydligt bättre efter att ha magrat ner den lite. Kolla om eventuellt lågfartsmunstyckerna är utbytta av tidigare ägare.
 
kanske tvärt om. Att den får för lite soppa. När motorn är kall vill den ha mer soppa än när den är varm. Du säger att den är väldigt lättstartad när den väl är varm. prova att choka mer alternativt ge "full" rulle samtidigt se om den hoppar igång. bara jag som inte håller med alla andra?.. :tungan
 
philsson skrev:
kanske tvärt om. Att den får för lite soppa. När motorn är kall vill den ha mer soppa än när den är varm. Du säger att den är väldigt lättstartad när den väl är varm. prova att choka mer alternativt ge "full" rulle samtidigt se om den hoppar igång. bara jag som inte håller med alla andra?.. :tungan

Har provat med att bara dra lite grann i rullen ca:1cm och den startar mycket bättre! Choken verkar inte göra saken bättre, vid full choke dör den direkt, halv choke så ökar rpm lite men gå ner igen till normal. Den startar bättre utan choke alltså.
 
Mats757 skrev:
Prova att skruva igen pilotskruvarna på förgasarna ca 1/4 varv. Min FZR var också så där, och blev betydligt bättre efter att ha magrat ner den lite. Kolla om eventuellt lågfartsmunstyckerna är utbytta av tidigare ägare.

Vill inte verka dum men vart sitter dem skruvarna på en flatside förgasare?
 
Tja, troligtvis lika trångt och jävligt som på min. Väldigt långt ner på förgasaren i framkant. Mot ventilkåpan. Det kanske går att komma åt på plats, men jag tog bort förgasarna och justerade, men dock utan att lossa slangar och wirear. Jag har ingen luftburk, så därför är det enkelt att få loss gasarna.
Jag tror att det beror på att spridarrören, som trottelnålarna går ner i är lite slitna och därför blir den lite fet på låga varv. Så då får man kompenser med att justera igen pilotskruvarna lite.
 
Akke skrev:
Har provat med att bara dra lite grann i rullen ca:1cm och den startar mycket bättre! Choken verkar inte göra saken bättre, vid full choke dör den direkt, halv choke så ökar rpm lite men gå ner igen till normal. Den startar bättre utan choke alltså.

Alltid nästan full rulle o lite choke på gamm-hojjar.. :tungan
FiZzeRn älskar det! :hihi Startar alltid klockrent då!
Och tänk vad alla grannar blir glada av att höra underbart motorljud på morgonen... :yoparty

/Richi <1%>
 
Mats757 skrev:
Tja, troligtvis lika trångt och jävligt som på min. Väldigt långt ner på förgasaren i framkant. Mot ventilkåpan. Det kanske går att komma åt på plats, men jag tog bort förgasarna och justerade, men dock utan att lossa slangar och wirear. Jag har ingen luftburk, så därför är det enkelt att få loss gasarna.
Jag tror att det beror på att spridarrören, som trottelnålarna går ner i är lite slitna och därför blir den lite fet på låga varv. Så då får man kompenser med att justera igen pilotskruvarna lite.


så dem sitter på varje fugge och längst ner och pekar åt olika håll på varje fugge?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top