Nödvändig spacer?

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Som på de flesta hojar sitter det en lång spacer mellan hjullagerna i hjulet. Håller på och byta på ett gammal bakhjul jag har liggandes till XT'n.
På detta rör satt till min förvåning en bricka av något slag, som i stridens hetta strök med. :rolleyes:
Vad gör den för nytta och är den verkligen nödvändig? Som den satt kan jag inte förstå riktigt vad den gör. Det enda jag kan tänka mig är att den håller röret/spacern på plats i navet, men det gör väl lagerna också?
Kan jag klara mig utan den?

Den har nr. 3 på bilden.

Bifogat

• bakhjul.jpg
    bakhjul.jpg
    81.4 KB · Visningar: 74
Den ser till så att röret ligger rätt mot lagrets inrebana. Så du inte drar sönder lagren. Har du så brådis o skruva ihop så du inte kan vänta o köpa den?

Nej så bråttom har jag inte, men jag försöker förstå hur den fungerar.
Att den hindrar mig från att dra sönder lagrena förstår jag inte, de har ju en inre klack i navet att ligga emot.
Efter närmare studie av navet kan jag endast se den som en hjälp vid montering av hjulaxeln, så att röret ligger mitt i så att säga. Eller är jag helt ute och cyklar?

Nej så bråttom har jag inte, men jag försöker förstå hur den fungerar.
Att den hindrar mig från att dra sönder lagrena förstår jag inte, de har ju en inre klack i navet att ligga emot.
Efter närmare studie av navet kan jag endast se den som en hjälp vid montering av hjulaxeln, så att röret ligger mitt i så att säga. Eller är jag helt ute och cyklar?

Om jag förstår rätt så är det den brickan som centrerar distansen så du kan föra in hjulaxeln. får du väl i axeln i distansen så är det inget du drar sönder utan den brickan ...Men den är mycket bra att ha om du ska byta hjul hyffsat snabbt utan trassel..mvh

Helt rätt, fel av mig. Glömde bort axeln. :)

Brickan håller röret på plats i innnanmätet. Du klarar dig utan brickan, men kan få krångla lite för att få igenom hjulaxeln om röret 'ramlar' ner.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard