Nödsitation, 218 km/h...

Man kan med andra ord dra slutsatsen att om man kan visa upp läkraintyg om att hans flickvän var i en livshotande situation så hade det varait befogat (dvs. lagligt) att så kraftigt bryta mot trafikreglerna!

Själv tvingades jag göra det (visserligen med bil) för knappt två veckor sedan när en släkting fick akut svår andnöd.

Jag hade lånat en bil (Saab 9000 av äldre modell) och fattar inte hur det gick till men jag lyckades köra ikapp ambulansen som inte riktigt hade klart för sig vart de skulle (PL-adress på landet) och visa dem vägen de sista kilometrarna. Detta trots att jag hade ca. 15 km längre väg att färdas än dem!

Allt gick bra till slut och ambulanskillarna gjorde ett bra jobb och fick igång andningen snabbt på plats. Så tillbakafärden blev utan blåljus i lugnt tempo!

På vägen dit bröt jag dock mot flertalet trafikregler (rödljus, stpplikt samt hastighetsbegränsning på 70, 90 och 110 km-sträckor). Som tur var klockan ca. 23:45 på lördag kväll så det var inte mycket trafik ute norr om Gbg vid den tidpunkten!

// Niklas

"Den mc-polis som försökte hänga med Enköpingsbon noterade att denne även gjorde ett par omkörningar till vänster, ute på vägrenen." tryckfel eller var han VERKLIGEN :kocko !!!???

hm är det bara jag eller är det inte enskillda körbanor där? isf kan det ju vara rimligt med omkörningar i vä körfält.. annars... känns det lite onödigt att köra om en bil så långt ut på sidan :va

P@trik skrev:
Men snälla konstapeln,jag hade ju bråttom.. :lol

Hoppas du slipper men om du i efterhand kan uppvisa läkarintyg om att det var en livsavgörande situation så ÄR det lagligt!

Precis som allt annat skall naturligtvis inte detta missbrukas (vilket är lite krångligt eftersom det kräver läkarintyg men inte omöjligt). Syftet med detta kryphål är ju just för att möjliggöra räddning av liv!

// Niklas

rookie skrev:
"Den mc-polis som försökte hänga med Enköpingsbon noterade att denne även gjorde ett par omkörningar till vänster, ute på vägrenen." tryckfel eller var han VERKLIGEN :kocko !!!???

Det som gör detta lite bökigt för oss utan utbildning är att vi nog tar större risker än utbildad personal (ambulansförare, poliser). Men om det verkligen VAR en livsavgörande situation (vilket det nog inte var med tanke på dommen som föll) så är det väl inte så konstigt om man kör om till vänster i vänster väggren om det var fullt i de övriga filerna och man redan "siktat in" hojen för normal omkörning. Närmast till hand ligger då vänster väggren även om det är olämpligt = farligt!

Att föredra är naturligtvis att blinka till med helljus och avvakta tills vederbörande har flyttat på sig och göra en riktig omkörning! Men ibland fattar vi människor dumma beslut och ibland går det riktigt fel också!

// Niklas

Jag tycker att Sverige är ett märkligt land ibland. Om man nu åker dit för att ha kört för fort så ska man väl ta sitt straff? Visst, det kan vara fel och man ska få en chans att bevisa sin rätt, men hur är det ens möjligt att överklaga sin dom och få ett kortare straff bara för att man till exempel behöver körkortet i jobbet? Ska man inte köra därefter från början då? Om man inte kan vara utan sitt körkort så får man väl se till att följa reglerna.

Det gäller att tänka sig för både en o tre gånger.

Detaljerna är lite luddiga men jag kommer ihåg poängen:

Några personer festar ute i obygden (campar/stuga ) utanför Uddevalla. En av dem skadar sig så svårt att denne måste till sjukhus omedelbart. Ingen är nykter... Minst packad blir utsedd till chaufför, och kör den skadade till sjukhuset.

Tingsrätten höll med att nödsituationen hade varit så svår att det var berättigat att köra berusad, för att få den skade till sjukhus. Men chauffören dömdes ändå för rattfylla!

De hade parkerat precis framför ingången till akuten. När de hade fått in kompisen på akuten, så flyttade chauffören på bilen, och ställde den på parkeringen. Det var det han fick rattfylla för! När väl kompisen hade kommit in på akuten, så var det ingen nödsituation längre. Att chauffören antagligen var så uppjagad att han inte tänkte på vad han gjorde. tog rätten ingen hänsyn till.

/

pvcraketen skrev:
Jag tycker att Sverige är ett märkligt land ibland. Om man nu åker dit för att ha kört för fort så ska man väl ta sitt straff? Visst, det kan vara fel och man ska få en chans att bevisa sin rätt, men hur är det ens möjligt att överklaga sin dom och få ett kortare straff bara för att man till exempel behöver körkortet i jobbet? Ska man inte köra därefter från början då? Om man inte kan vara utan sitt körkort så får man väl se till att följa reglerna.

...och hur brukar du göra ? :tungan

pvcraketen skrev:

Allt handlar om ekonomi min käre pvcraket! Gissa vilket som är ekonomiskt mest gynnsamt för samhället. En arbetslös eller en person som arbetar och betalar in skatt!

Med allt för lång idragningstid riskerar personen i fråga att förlora jobbet och bli arbetslös. Medan chansen ökar att han får behålla jobbet med en kortare strafftid, vilket då är mer ekonomiskt för både privatpersonen i fråga, företaget och samhället i lvrigt (dvs. dig och mig)!

Fiffigt va!

// Niklas

Avarage skrev:
Allt handlar om ekonomi min käre pvcraket! // Niklas
Fast det är väl en piss i havet ändå? För skulle en myndighet ens tänka den tanken så finns det mycket pengar att spara i vårt samhälle. Ta bara tjänstemannen som sitter och författar långa A4-brev och ställer frågor om ens deklarationsavdrag. Det skulle vara så mycket billigare att betala ut pengarna än att låta skatteOlle sitta och författa långa brev på sin dyrbara arbetstid. Men visst ska han sitta och skriva dessa brev om det finns pengar att tjäna i slutänden. Men nu är det inte allid så, utan man utövar ett visst förfarande bara för att samhället bestämt det.
Men visst, om den stackarn som blivit av med sitt körkort skulle förlora sitt jobb så skapar han samtidigt arbete åt hur många personer som helst i och med allt pappersvänande och beslutstagande, arbetsförmedlare, caféägare med personal som passar upp på arbetslösa (fast de jobbar säkert svart och betalar ingen skatt) och all skatt som de tillsammans betlar in måste ju överstiga alla den olycksaliges slantar till herr Ringholm. Fast de är i och för sig statligt anställda för våra skattepengar men det är säkert billigare för oss än om de skulle vara arbetslösa. Naä du, över ekonomitankarna står nåt som kallas politik och det är ibland lika skärmmande som de svarta hålen i rymden att börja fundera över...

Jag tycker fortfarande att man inte ska kunna få strafflindring i minskad indragningstid för att man behöver sitt körkort i sitt yrke. Sådäså!

P@trik skrev:
Knepigt fall.

Tycker iofs att det ska vara nolltolerans där,på vägen till sjukhuset kunde han lika gärna kört ihjäl en barnfamilj.

Tycker det är en svår fråga, jag skulle aldrig köra onykter i vanliga fall. Men skulle nån bekant/släkting skada sig så allvarligt att dom va tvugna att ta sig till sjukhus och ända lösningen att ta sig dit va att jag körde onykter så skulle jag inte tveka en sekund.

P@trik skrev:
Knepigt fall.

Tycker iofs att det ska vara nolltolerans där,på vägen till sjukhuset kunde han lika gärna kört ihjäl en barnfamilj.

Nja, tänk om en allergisk person blir getingstucken på kräftskivan ute vid sommarstugan och håller på att dö av andnöd? I vissa kommuner finns det bara en ambulans, tänk om den inte är tillgänglig just då?

Diversion skrev:
Nja, tänk om en allergisk person blir getingstucken på kräftskivan ute vid sommarstugan och håller på att dö av andnöd? I vissa kommuner finns det bara en ambulans, tänk om den inte är tillgänglig just då?

Som sagt knepigt..

Men om dom påvägen kör ner en barnfamilj då på vägen till sjukhuset?

Är killen med allergis liv viktigare än alla andras i trafiken?

Skulle förmodligen själv kasta mig in i bilen vid ett sånt tillfälle,men som sagt lite knepigt är det.

Diversion skrev:

Har varit med om en liknande sittuation. Det som hände var att en vän till mig ramlade och slog i huvudet så att det sprack upp ett 10 cm långt sår mitt uppe på huvudet.
Vi ringde efter ambulans och dom sa åt oss att köra tills vi såg dom och där skulle vi ställa bilen.

I Cujo's fall tycker jag dom va aningen för hårda faktiskt, om inte personen i fråga var apfull dvs.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti