Nödlaga moppe

Jag kommer ihåg en tid när moppefrågor blev i princip bannade eller åtminstone grovt hånade…
(Sagt med ett stort mått av distans och förhoppningsvis uppfattas som någon form av humor)
Jag tror faktiskt att många här har "mognat" lite, ursäkta uttrycket, och faktiskt insett att moppe är både kul att köra och att skruva med.
Saknar min Compact som jag totalrenoverat, lackat ram, bytt motor till treväxlad fot och femhalva, 17 Bing och hela köret.
Allt nytt eller nylackat.

Första kvällen blev den stulen :mad:
 
Jag kommer ihåg en tid när moppefrågor blev i princip bannade eller åtminstone grovt hånade…
(Sagt med ett stort mått av distans och förhoppningsvis uppfattas som någon form av humor)
Jag är inte förvånad om mina grannar lägger ut filmer på hur fånigt det ser ut när den tjocka gubben plågar den stackars moppen med full gas från Hjälstaby till Hårby.
De satt nog och väntade på att hjulen skulle ställa sig på tvären av belastningen.

Jag pratade mopeder med mina kollegor idag, men när en av dem frågade varför man skulle ha olja i bensinen gav jag upp.
 
Jag tror faktiskt att många här har "mognat" lite, ursäkta uttrycket, och faktiskt insett att moppe är både kul att köra och att skruva med.
Tyvärr, rent objektivt har du fel. :) Det finns 2 absolut sanningar i livet. 1) Att köra moped är galet tråkigt. 2) Att rösta på miljöpartiet är självplågeri. :tungan
 
Jag tror faktiskt att många här har "mognat" lite, ursäkta uttrycket, och faktiskt insett att moppe är både kul att köra och att skruva med.
Saknar min Compact som jag totalrenoverat, lackat ram, bytt motor till treväxlad fot och femhalva, 17 Bing och hela köret.
Allt nytt eller nylackat.

Första kvällen blev den stulen :mad:
Och billiga reservdelar 🙂👍
 
Luftburken på den här Peugeoten har haft alldeles för många ägare och vill inte stanna kvar. Nuvarande ägaren har ett koniskt filter med 38mm anslutning, men förgasaren är bara 28mm. Hur löser man det? Hade jag haft en slang med rätt diametrar och en cm lång hade det varit enkelt.
 
Luftburken på den här Peugeoten har haft alldeles för många ägare och vill inte stanna kvar. Nuvarande ägaren har ett koniskt filter med 38mm anslutning, men förgasaren är bara 28mm. Hur löser man det? Hade jag haft en slang med rätt diametrar och en cm lång hade det varit enkelt.
Ja vad har du i garaget som nödlösning?
Smal dubbelhäftande tape som är 5 mm tjock?
 
Det går illa utan burk, min dotter hade en Speedfight och en ny luftburk kostar typ 200:-
 
Jag tror faktiskt att många här har "mognat" lite, ursäkta uttrycket, och faktiskt insett att moppe är både kul att köra och att skruva med.
Saknar min Compact som jag totalrenoverat, lackat ram, bytt motor till treväxlad fot och femhalva, 17 Bing och hela köret.
Allt nytt eller nylackat.

Första kvällen blev den stulen :mad:
Som jag minns det var det bara ständigt återkommande "min moppe drar en hunnratjufemma i axxet" och "jag kraschade i t-shirt och shorts utan hjälm i 90 knyck rakt ut på en åker, reste mig och bara flabba"
 
Som jag minns det var det bara ständigt återkommande "min moppe drar en hunnratjufemma i axxet" och "jag kraschade i t-shirt och shorts utan hjälm i 90 knyck rakt ut på en åker, reste mig och bara flabba"
Glöm inte att man kunde mappa om moppar med en Gameboy så att de gick över 100 knyck 😉
 
Btw, angående trådens ämne, på gammaldags moppar så fanns det en luftningshål med tillhörande skruv på tanken.
Blev hålet igensatt av smuts eller skruven spändes för hårt, så blev det vakuum i tanken som höll emot bensinflödet och kvävde motorn.
Det märktes då mest vid gaspådrag, inte sakta mak eller tomgång.
Hur ser luftningen ut på moderna scooter moppar ut?
 
På min Kina moppe så är det en luftslang som sitter i ovankant på tanken.
 
15-åringen hade lagt "några varv eltejp" som adapter till luftburken.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top