Nått STARKT mot färg

• Thread starter Thread starter PD
  • Start date Start date

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
Har en motor jag vill ha ren på ett tjockt lager färg, nån som vet hur/vad man kan göra för att få bort det förutom att blästra.

Såg en kille som stök på nått på sin växellåda till HD,n och den blev sopren! ansiktsmask och gummihandskar hade han så jag antar att det var rätt starkt :D vad kan det ha varit??

Finns nåt som heter "bums" som man penslar på färgen och låter verka ett tag , efter ett tag så löses färgen upp och det är bara att skrapa rent och tvätta bort resterna typ :tungan

ehhh inte världens bästa förklaring men ändå :hihi finns att köpa hos färghandlare eller järnaffärer mm .

PD skrev:
Har en motor jag vill ha ren på ett tjockt lager färg, nån som vet hur/vad man kan göra för att få bort det förutom att blästra.

Såg en kille som stök på nått på sin växellåda till HD,n och den blev sopren! ansiktsmask och gummihandskar hade han så jag antar att det var rätt starkt :D vad kan det ha varit??

troligen har det varit färgstripp ,det kan du handla i vilken färg butik som helst,,det funkar rätt bra,men inte helt hundra

Som misstänkt..

fax skrev:
Finns nåt som heter "bums" som man penslar på färgen och låter verka ett tag , efter ett tag så löses färgen upp och det är bara att skrapa rent och tvätta bort resterna typ :tungan

ehhh inte världens bästa förklaring men ändå :hihi finns att köpa hos färghandlare eller järnaffärer mm .

Precis som jag misstänkte. Bums är inte Bums.. längre.
Det fanns för ett 20-tal år sedan ett suveränt färgborttagningsmedel, Bums.
Sen kom miljömupparna och snöpte Bums till ett halvtaskigt medel.
Se: http://www.vibatagare.com/artiklar_vib/varrustning/varrustning8.html

Jag har en burk kvar köpt slutet på 60-talet. Bud mottages ej!! :rolleyes:
Den skall användas till att strippa tre hojramar...

Kahobe skrev:
Precis som jag misstänkte. Bums är inte Bums.. längre.
Det fanns för ett 20-tal år sedan ett suveränt färgborttagningsmedel, Bums.
Sen kom miljömupparna och snöpte Bums till ett halvtaskigt medel.
Se: http://www.vibatagare.com/artiklar_vib/varrustning/varrustning8.html

Jag har en burk kvar köpt slutet på 60-talet. Bud mottages ej!! :rolleyes:
Den skall användas till att strippa tre hojramar...

Sant.

Farbron -17 år i färgbranschen.

Andra förslag som dyker upp är Gasket remower från CRC,funkar inte på pulverlack.

Sen finns det inget riktigt bra färgbortagningsmedel i handlen som funkar på "billack" utan bara på vanliga hushållsfärger.

Om man vill ha något för hemmabruk för att ta bort "hushållsfärg" rekomendera jag lika gärna kaustiksoda blandat med tjockt tapetklister i stället för den svindyra färgborttagningsmedlen.

Last edited:
jag tog bort färgen från en mtb ram för några år sedan , köpte medlet på huddinge järn och bygg (numera woody) har för mej att det faktiskt hette bums men jag kan ha fel ? var en liten burk i alla fall :)

Långa farbron skrev:
Sant.

Farbron -17 år i färgbranschen.

Andra förslag som dyker upp är Gasket remower från CRC,funkar inte på pulverlack.

Sen finns det inget riktigt bra färgbortagningsmedel i handlen som funkar på "billack" utan bara på vanliga hushållsfärger.

Om man vill ha något för hemmabruk för att ta bort "hushållsfärg" rekomendera jag lika gärna kaustiksoda blandat med tjockt tapetklister i stället för den svindyra färgborttagningsmedlen.

Har köpt kaustiksoda och klister nu,har du nått förslag på blandningförhållande? 2dl till en liter vatten står det på burken som starkast men är det "mättat" då eller kan man ha mer i?

Jag har provat lite och bla fått världens fläck i köket :( pös över endel när man blanda ihop och smälte kanterna på min plastbehållare :hihi inte konstigt att kompisen blev dålig i halsen när han drack detta :brinnerup
ska ut å testa sörjan på bilen nu :tummenupp

Har du tid så testa att pensla på vanlig bromsvätska. Funkar väl inte så snabbt men det löser vanligtvis i alla fall billack alltför väl. Återkom gärna med en rapport. Det är ju inte så direkt dyrt heller och finns på varenda mack (nästan).

Långa farbron skrev:

Kan man ta bort pulverlack på kemisk väg?

hitta inget som fungera :( blev bläster ändå tillslut

Jag prova dock inte med bromsoljan

Fick ett tips av en kille om blästring med kross från hasselnötsskal. Ska tydligen vara helt harmlöst mot metall men tar det mesta andra. Han rengjorde silvergrejer med det bla. Fast du ville iofs inte blästra.

PD skrev:
Har köpt kaustiksoda och klister nu,har du nått förslag på blandningförhållande? 2dl till en liter vatten står det på burken som starkast men är det "mättat" då eller kan man ha mer i?

Jag har provat lite och bla fått världens fläck i köket :( pös över endel när man blanda ihop och smälte kanterna på min plastbehållare :hihi inte konstigt att kompisen blev dålig i halsen när han drack detta :brinnerup
ska ut å testa sörjan på bilen nu :tummenupp
Nu kanske jag är ute och cyklar.. men..
Att blanda kaustik soda i (NaOH) i vatten vill jag minnas ger en rejäl mix som angriper aluminium om man låter det verka för länge..
Dessutom blir det väl rätt varmt när man löser upp det + att det finns risk för grava ögonskador av ev stänk om man är oförsiktig.
Risk för :nurse...

Kahobe skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar.. men..
Att blanda kaustik soda i (NaOH) i vatten vill jag minnas ger en rejäl mix som angriper aluminium om man låter det verka för länge..
Dessutom blir det väl rätt varmt när man löser upp det + att det finns risk för grava ögonskador av ev stänk om man är oförsiktig.
Risk för :nurse...

så sannt, det tog aluminiumen :hihi hade skavt bort färgen med kniv på några ställen och där har det frätt ur som en krater! men det gjorde inget på färgen, jag prova att kleta ner motorhuven på vinterbilen med lim+kaustiksoda men gjorde inget! prova att strö på kaustiksoda direkt på huven och sedan tillsatte vatten men det enda som hände var att det rök ordentligt :banana huven såg väl sådär ut efter allt testande men efter lite polerin så var den som förut :va

För några år sedan fanns det nå't som hette Kråkan eller Der Krähe på originalspråk. Produkten fanns bara i proffsbutiker. Och vad jag kommer ihåg bet det på det mesta.
// L :tummenupp

Prova med Aceton. Det använder ju :tuttar för att ta bort nagellack med :hihi

fax skrev:

citron syra grabbar.... :fatta! det enda som funkar på metall i alla fall vet inte på aluminium :fyllisar

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka