Nått skit med min fzr600 växellåda/koppling

Dadan

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
FZR 600
Det är nått skit med min växellåda eller kopplingen.
När jag körde så fick jag ett pulserande/skrapade ljud som om stödet tog i marken. Så jag stannade men inget var löst när jag fortsatte slets kopplingen loss från sitt fäste i motorn. Så jag skruvade ner kopplingen och infästningen på motsatt sida men igen var fel. När jag bara hade kört 100m i ca 10km/h slets kopplingen av igen... Någon som har haft ett sådant fel eller vet vad de beror på?

vad menar du med slets av? jag bytte kopplingskabel idag, + olje packningen mot kopplingsstiften eftersom det sprutade olja därifrån. bytte även lagret som reglerar kopplings spelet och lite annat skoj :) förklara lite mer utförligt :confused:

Jo de är någonting som gör att vajern slits ur sitt fäste. De går att koppla tills den bara slits av. De är ett miss ljud någonstans i motorn och man känner att växel pinnen pulserar på nått konstigt sätt. De är nått skit som gör att kopplingen fastnar eller snurrar fel. De resulterar i att kopplingsvajern slits av från fästningen. De hela känns hel skumt jag vet inte vart jag ska börja man vill ju inte plocka ner växellådan i onödan.

Dadan skrev:
2207819 Jo de är någonting som gör att vajern slits ur sitt fäste. De går att koppla tills den bara slits av. De är ett miss ljud någonstans i motorn och man känner att växel pinnen pulserar på nått konstigt sätt. De är nått skit som gör att kopplingen fastnar eller snurrar fel. De resulterar i att kopplingsvajern slits av från fästningen. De hela känns hel skumt jag vet inte vart jag ska börja man vill ju inte plocka ner växellådan i onödan.

Låter skumt.
Min låda brukar kärva ibland men inte på det viset. Min koppling var skit när jag ställde bort den förra året men nu är den helt ok igen.

Men om du ska börja nånstans så börja med att kolla upp kopplingen. Den kåpan är ju inte så besvärligt att få loss.

Berrkan skrev:
2207829 Låter skumt.
Min låda brukar kärva ibland men inte på det viset. Min koppling var skit när jag ställde bort den förra året men nu är den helt ok igen.

Men om du ska börja nånstans så börja med att kolla upp kopplingen. Den kåpan är ju inte så besvärligt att få loss.

Jag plockade ner delar av kopplingen tog inte ur korgen men ner till kopplingskorgen. För att se om pinnen, kullan eller lamellerna va ok. Sen även infästningen för vajern även utgående axlar så inget satt fast. Så de blir att gräva inåt i lådan.

Jag är också med och mekar med Dadans Fzr...

Det verkar helt klart som att något i Lådan är fullständigt kaput! Enligt manualen så verkar det som man måste lossa motorn från ramen samt plocka av cylinderblocket för att komma åt lådan. Någon som vet om man kan göra på något enklare sätt?

Problemet: först ett tickande ljud från växelföraren sedan ett skrapande ljud och därefter slits kopplingsvajern loss från sitt fäste vid kopplingskåpan.

Råd och kloka tips uppskattas verkligen. Inte ball att meka mitt i högsesong :huvet :huvet :huvet

andersbrink skrev:
2212596 Om muttern till kopplingshuben sitter löst kan du ha en axiellt spel som spökar.

Inte helt långt borta. Felet verkar ha varit att muttern till framdrevet lossnat :3freak

Drevet har tryckts utåt vilket fått kopplingsvajern att lossna. Det skrapande ljudet måste varit kedjan som tog i kopplingskorjen el dyl. Dadan får helt enkelt fixa en ny mutter till drevet och en flaska toctite!

tack för alla svar!

Tack för alla svar nu är de löst.

De som var felet va att drevet var löst och gled emot kåpan och hållaren för kopplingen.

/m

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...