Nått jävligt hände en kompis! Ett drev tittade plötsligt ut ur växellådan [BILDER]

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hej!

En mycket tråkig sak hände en kompis här på sporthoj! (tompa78) :(

Han var ute och körde med sin fina GSXR750-88 och precis efter han gjort en omkörning i ca 70km/h låser sig bakhjulet och han får otrevliga kast, han trycker reflexmässigt in kopplingen och efter några wobbel så lyckas han fortfarande hålla sig kvar på hojen och stannar vid vägkanten...

Tur att han inte la ned den och hamnade under bilen han precis kört om....

Det är oljigt på motorn under generatorn.. där ser han också att ett drev tittar ut!! :(

Jag var hemma hos honom och tog några otrevliga kort på eländet...

Någon som har några tips på vad som hänt? För min del känns det som någon varit och pillat i växellådan nån gång i tiden.. och ej skruvat ihop det rätt... För vad jag vet hör detta in till det vanligaste!?
:huvet
 

Bifogat

  • 01.jpg
    01.jpg
    112.2 KB · Visningar: 643
  • 02.jpg
    02.jpg
    89 KB · Visningar: 851
  • 03.jpg
    03.jpg
    81.9 KB · Visningar: 555
  • 04.jpg
    04.jpg
    60 KB · Visningar: 461
:skrämd

Växellådsras har man ju hört om, men detta verkar ju ha varit ganska spektakulärt. Har hela drevet slungats loss och ut, eller är det bara en bit som har lossat?
 
Nja, sånt där händer. Blåste själv en växellåda på en bara några hundra mil gammal 02 R1. Det kan ha varit allt från felväxling till sliten koppling som gjort det där så att växeln t.ex inte hakat i ordentligt, sedan släppt och sen tappat för att sen haka i igen... = massa tryck på materialet i växellådan.

Ni kommer få lov att öppna motorn och se över grejerna. Kolla då på växelförarna och där dreven "hakar" ihop.
 
Tror ändå att kusinen var värre. Han skulle spinna med sin Golf VR6:a, varvade och släppte kopplingen men inget hände utan det bara small.

Sen gick han ut, såg ett drev lååångt ifrån bilen, och sen olja som rann under växellådan. Måste vara en jävlig kraft som slungade ut drevet så långt bort + genom växellådan :va
 
Har en Hornet 900cc motor till salu, helt komplett. Även hayabusamotor helt komplett. =) Om du är intresserad.
 
Hej! Jag tycker det ser ut som framdrevet bara har lossnat montera bort motorkåpan och kika.
 
Det ser inte ut som det är hela drevet som tittat ut.. kanske har det gått av på mitten.... surt i vilket fall.

Det får nog bli till att köpa en utbytesmotor för Tompa!
Hade det varit min så hade den blivit synad in i minsta detalj.

Någon som har en 750 88- motor till salu?

Surt med VR6´an där....... aj aj dyrt....

Kamikaze kid: en 1100motor passar väl rakt av, efter vad jag har hört :)
 
Nisse977 skrev:
Kamikaze kid: en 1100motor passar väl rakt av, efter vad jag har hört :)


Rakt av vet jag inte men nära på vad jag förstår!
Kanon billigt trim är det i alla fall...

Har själv mosat in en Blackbird motor i min Fireblade!
Tjoho va skoj det blir! :banana
 
Nisse977 skrev:
Det ser inte ut som det är hela drevet som tittat ut.. kanske har det gått av på mitten.... surt i vilket fall.

Det får nog bli till att köpa en utbytesmotor för Tompa!
Hade det varit min så hade den blivit synad in i minsta detalj.

Någon som har en 750 88- motor till salu?

Surt med VR6´an där....... aj aj dyrt....

Kamikaze kid: en 1100motor passar väl rakt av, efter vad jag har hört :)

min 1100 motor passade då perfekt! :tummenupp
 
Motoen passar rakt av. Dvs en oljekyld mot en oljekyld. Men det går även att knöla in en vattenkyld i en oljeram och tvärt om som jag gjort. Dock så är det väldigt trångt hos mej vid motorn.
 
Förmodligen är det "bara" det utgående lagret som torskat som gjort att tvåans utgående drev kikat fram. Har han tur behövs bara hålet svetsas igen och byta lager på båda sidor om drevaxeln. Ur med motorn och vänd den upp-och-ned och kika efter.
 
lagerras

en annan hade bara vibrerande koppling
som berodde på ett defekt lager, undrar var dom kulorna tog vägen?
Har ju bara gått nästan 10 000mil.

så ditt problem ser värre ut.
 

Bifogat

  • lagerxxx2.JPG
    lagerxxx2.JPG
    3.7 KB · Visningar: 240
andersbrink skrev:
Förmodligen är det "bara" det utgående lagret som torskat som gjort att tvåans utgående drev kikat fram. Har han tur behövs bara hålet svetsas igen och byta lager på båda sidor om drevaxeln. Ur med motorn och vänd den upp-och-ned och kika efter.

Hade det varit min motor så inga problem.. Jag orkar/har inte tid att greja med andras grejer hela tiden.. tyvärr....

Killen är inte så mek-van så det blir nog enklast att byta motor!

Du har inte nån hel motor fore sale?
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top