Nått billigt sätt att förbättra vridet vid låga varv?

noob

Användare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
TL IOOO R - OO
Lider som alla andra bandit stackare med klena 600:or av dåligt vrid vid låga varv..

Antar att det är därför banditen har en 650 idag :-)...

Finns det nått sätt förutom att köpa en annan hoj att bättra på dessa egenskaper utan att sätta frugan på pantbanken?.. Allt är orginal på min hoj..

K&N filter tror jag inte på med tanke på att filtret som sitter där idag är samma som för 1200:an.

/N

noob skrev:
Lider som alla andra bandit stackare med klena 600:or av dåligt vrid vid låga varv..

Antar att det är därför banditen har en 650 idag :-)...

Finns det nått sätt förutom att köpa en annan hoj att bättra på dessa egenskaper utan att sätta frugan på pantbanken?.. Allt är orginal på min hoj..

K&N filter tror jag inte på med tanke på att filtret som sitter där idag är samma som för 1200:an.

/N

börja med slipon, eller ännu bättre HELSYSTEM.

Mer bottenvrid får du enbart genom att öka på cylindervolymen, porta toppen (på rätt sätt, dvs inte enbart sikta på maximal effekt), höja kompressionen eller att öka avgasmotståndet lite (dvs byt INTE till slipon eller helsystem).

Luft/oljekylda 750-motorer bör du hitta rätt billigt, dvs under 5k. De är bara att lyfta i och flytta över de prylar som skiljer motorerna åt.

Billigast skulle jag tro blir att korka igen avgassytemet lite.
Men nån hiskelig skillnad ärker du inte.
En 600 HAR inte mer vrid.
Ska du få ut mer vrid får du byta till ännu tamare kamaxlar, ochsen det som Brink säger tidigare, men då är ju hela ide´n om billigt borta.

Det kanske går att köra på en lägre växel?
För om det inte är på ettan du tycker den går långsamt så är ju det kanske ett alternativ. Att trimma ner den för att få bättre lågvarvsegenskaper är både dyrt och inte speciellt bra.

Byter man till effektsystem så förlorar man väl bottenvrid och får mer effekt på topp. Tvärt emot vad som efterfrågas alltså. Mitt tips är att dreva ner ett kugg fram. Då får du bättre acc, men inte bättre vrid.

andersbrink skrev:
avgasmotståndet lite (dvs byt INTE till slipon eller helsystem).
Borde det inte fungera med ett Supertrapp som man kör med ganska få ringar? :va

Nu ska jag vara uppkäftig.
Man köper inte en 600 för att man vill ha massa vrid på låga varv.
Inse att du skulle skaffat 1200an direkt.

600 köper man för att man är tjej eller gillar att varva högt, men just Banditens 600 vet jag inte, är inte den trött på topp med?

Nu var jag elak, men faktiskt det går ju inte att göra vad som helst med en motor.

Silwer skrev:
Nu ska jag vara uppkäftig.
Man köper inte en 600 för att man vill ha massa vrid på låga varv.
Inse att du skulle skaffat 1200an direkt.

600 köper man för att man är tjej eller gillar att varva högt, men just Banditens 600 vet jag inte, är inte den trött på topp med?

Nu var jag elak, men faktiskt det går ju inte att göra vad som helst med en motor.
Äh, en twin eller stånka ger ju ganska hyfsat med effekt från botten av registret. Det är överskattat att ha massor med kubik (även om det kan vara jävligt roligt det med).

Varför inte slå till och köpa en Münch Mammut?

Esquire skrev:
Äh, en twin eller stånka ger ju ganska hyfsat med effekt från botten av registret. Det är överskattat att ha massor med kubik (även om det kan vara jävligt roligt det med).

Varför inte slå till och köpa en Münch Mammut?
Jo men denna typ av hoj gör inte det om det ska vara nåt drag i bitarna, du kan ju inte presis jämföra med en stånka på 600cc.
Twin vet jag inte, lite mer vrid är möjligt men ska den ha lika hög effekt så kommer den bli tam den med(inte för tat jag menar att denna bandit600 har mycket effekt), det ligger egentligen inte så mycket i motortypen som i andra saker.

Och nej mycket kubik är bra på gatan, man behöver då inte varva så jäkligt för att det ska gå undan, tycker jag då.
Men en Bandit 1200 är nog den enda model i den serien jag ens skulle kunna tänka mig, det är ju lite av en retro-muskelhoj och då ska den ha lite muskler med.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti