Nått att tänka på när man ritar bromscylindrar?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
De flesta känner väl vid det här laget till att jag har ritat upp och distribuerar ritningar och modeller på Beringers 6-kolvs bromsok, snart även G-kod och ett och annat komplett ok.

Men ett 6-kolvsok behöver en stor bromscylinder, så det är nästa grej som ska ritas.

Är det nått man ska tänka på?

Mina fysikkunskaper är inget att skryta med, men jag antar att cylindern ska kunna pumpa lika mycket vätska som förflyttningen av kolvarna kräver.

Någon som vet hur kolven är utformad?

För att förenkla lite, det är totala kolvarean som har betydelse, inte antalet kolvar, fast då har jag inte räknat med slaglängden vilken bör vara ungefär samma oavsett kolvarean.

T,ex Yamma R1 -07 ->, där har man gjort kolvarna mindre i diam jämfört med tidigare 4-kolvs ok för att kunna använda en bromsskiva som har en radiellt smalare yta, i gengäld täcker de 6 kolvarna en större yta av skivan i det cirkulära planet.

Behövd vätskevolym = arean X slaglängden.

Slaglängden är relativt kort men inte helt försumbar, fast nästan, dessutom flexar de flesta bromsok något vilket också kräver en viss volym bromsvätska, till det kommer att vätska inte är helt inkompressibel.
Detta gör det inte helt lätt att beräkna area och slaglängd på huvudbromscylindern.

Hur kolven är utformad? Menar du huvudbromscylindern?
I huvudcylindern är det vanligen en kolv med en manchettätning vilka skjuts mot hemmaläget av en fjäder, där friläggs ett matningshål mot bromsvätskebehållaren.

Så fort kolven börjat påverkas av bromshandtaget/bromspedalen täcks matningshålet och den nu instängda vätskan kommer att pumpas ut åt höger genom anslutningen..
View attachment 401899

Beställ en renoveringssats till en bromscylinder som vanligen matchas med dina ok-förlagor. Så kan du mäta på huvudcylinderns kolvtätning sedan...

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!