Nåt skumt med helljuset.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Tjena.
Jag har bytt lampa på min hoj (en cyclope) och jag använde samma kablar som jag hade på den gammla lampan. men nu när jag har kopplat in allt så funkar halv och parkeringsljuset kanon. helljuset funkar men när jag trycker in min knapp för helljus så slocknar den lilla lampan och den stora lyser starkt som fan. lite störande för de lyser nästan bara mitt på vägen. nu till de mystiska. jag har även en knapp för ljuslykta (måste hålla inne den) och när jag använder den så är den lilla lampan fortfarande tänd och den stora lyser lite sämre än med den vanliga knappen.

vad beror detta på? Jag vill få de till att jag inte har kopplat fel eftersson de bara går en helljussladd från hojen, därför vill jag få de till att det är någonting vid reglaget uppe vid styret men det var ingen skillnad på ljusen i min orginallampa.

vad säger besiktningsmännen om detta? är rädd för att dom inte accepterar det just för att det är så centrerad ljusbild med den vanliga knappen. skulle väl kunna göra så att jag kopplade in den vanliga knappen på samma kablar som ljuslykteknappen men det är inget jag vill göra innan jag vet vad som är fel.

Kanske skriver lite luddigt och med dåliga ordval men jag hoppas ni fattar vad jag menar.

//Linus
 
Helt normalt - normalt sett lyser inte hel och halv samtidigt.

Ljusförsämringen som du upplever när du kör med dubbelt ljus beror på att kabelstamen till lampan är bara dimensionerad för en glödtråd åt gången.

Byt ut jordkabeln till glödlampan mot en med dubbel tjocklek och dra direkt från batteri minus eller från stabil jordpunkt i ramen - förhoppningsvis räcker detta för att minska spänningsfallet om du skall ha dubbla trådar.

Sen måste du göra en liten specialare med ett relä och diod(inte lysdiod) för att göra en liten styrning som tänder halv och hel vid heljusläget.
 
Om hojen är gammal så skulle jag börja med att kolla att jordpunkten (dit jordkabeln är fäst) är fräch. Om jordkabeln är fäst i ramen: Skruva loss kabeln
gör rent kabelsko och fäst punkt. Skruva fast igen. Bättre?

Om det fortfarande är dåligt: Dra en ny jordkabel parallelt med den gamla. Du behöver inte ta bort den gamla. Den gamla ledningen gör också nytta. Jag skulle lämna kvar den.
 
Last edited:
Skaffa ett universalinstrument och mät lite spänningar härodär.
Lika svårt fixa el utan instrument som att meka m bara händerna.
/u
 
Klockringaren skrev:
2625192 Helt normalt - normalt sett lyser inte hel och halv samtidigt.

Ljusförsämringen som du upplever när du kör med dubbelt ljus beror på att kabelstamen till lampan är bara dimensionerad för en glödtråd åt gången.

Byt ut jordkabeln till glödlampan mot en med dubbel tjocklek och dra direkt från batteri minus eller från stabil jordpunkt i ramen - förhoppningsvis räcker detta för att minska spänningsfallet om du skall ha dubbla trådar.

Sen måste du göra en liten specialare med ett relä och diod(inte lysdiod) för att göra en liten styrning som tänder halv och hel vid heljusläget.


Det problem jag stör mej mest på är just att halvljuslampan slocknar med den vanliga helljus knappen men inte med ljuslyktknappen.

om du förstår vad jag menar?
jag har en knapp som jag trycker in som stannar där tills jag trycker igen (den sk vanliga helljusknappen).
men jag har också en knapp som man måste hålla inne (den sk ljuslyktknappen).
med min gammla lampa var det ingen skillnad på ljusbilden mellan dessa knappar (tror jag, inget man tänkte på iaf) men nu har jag de problem jag beskriver i början av inlägget.

vad kan detta bero på? jag tycker inte de borde vara något med jordkabeln, lr? känns som de e nåt skumt uppe i reglaget på styret.
 
Jag tror att om jag fattat dig rätt att du monterat nått kitlyse me coolt design (taskig ljusbild)- med originallampan så räckte heljusbilden till men men denna kanske inte heljusbilden ger full utlysning nära inpå?

Går att ordna - med att köra hel och halv samtidigt - kräver lite kabeljobb.
 
Klockringaren skrev:
2629558 Jag tror att om jag fattat dig rätt att du monterat nått kitlyse me coolt design (taskig ljusbild)- med originallampan så räckte heljusbilden till men men denna kanske inte heljusbilden ger full utlysning nära inpå?

Går att ordna - med att köra hel och halv samtidigt - kräver lite kabeljobb.


nej nej de e ingen billig skitlampa. acerbis cyclope (stavning) för 1300 spänn. e-märkt och hela kitet.
Asså det är inget fel på ljusbilden när jag kör med ljuslyktknappen efterssom både hel å halv lyser då. men med den vanliga knappen så lyser inte halv och det innebär att det blir en väldigt centrerad ljusbild.

efterssom det blir en så centrerad ljusbild antar jag att båda lamporna skall lysa vid helljus.


till mitt problem återigen. med ännu bättre förklarat.
jag har två knappar, en ljuslykta som man måste hålla inne och en vanlig som alla har som funkar som alla andras gör. båda dessa (vad jag märkt) utllöste exakt samma funktion, dvs sätta på helljuset.
men...

med den vanliga knappen så slocknar halvljuslampan och det blir ett lite för centrerat ljus = svårt att se skylltar och annat vid sidan av vägen = störande.

och med ljuslyktknappen så är halljuslampan fortfarande tänd och helljuslampan lyser kanon = en både centrerad och bredare ljusbild = ser bra även vid sidan av vägen = bra (så jag antar att det skall vara vid helljus).



Allting funkar prima förutom att knapparna utlöser två olika funktionar (lite luddigt förklarat). varför blir de så? är de som jag tror, nåt uppe i reglaget på styret? eller finns de rent av nåt nere bland kablaget i själva hojen lr ute vid lampan som är fel?
har funderat på att bara ta och dra kablar från ljuslyktknappen till den vanliga knappen så dom funkar på samma sätt men efterssom jag inte vet vad som är fel kanske detta inte är någon bra lösning och det är framförallt onödigt om det nu är något fel någon annanstans som går att lösa.



hoppas alla förstår vad jag menar nu,
OCH MITT PROBLEM ÄR HELT ENKELT VARFÖR KNAPPARNA INTE GÖR SAMMA SAK. inte något annat (bara så alla vet).
 
Aha de de ja misstänkte då - du vill ha både halv o hel påslaget när du petar in Hel läget - ja kan slänga in en ritning så att de blir så.

Biltema relä - vanligt enkewrelä
En diod från elfa.

Du får göra en liten koppling med reläet och dioden så när du har ström på heljustråden så skickar reläet även ström till halvljustråden.
 
Klockringaren skrev:
2629677 Aha de de ja misstänkte då - du vill ha både halv o hel påslaget när du petar in Hel läget - ja kan slänga in en ritning så att de blir så.

Biltema relä - vanligt enkewrelä
En diod från elfa.

Du får göra en liten koppling med reläet och dioden så när du har ström på heljustråden så skickar reläet även ström till halvljustråden.

men asså problemet e de att båda ljusen är tända när jag använder min ljuslykta.

två knappar som skall utlösa samma funktion men inte gör de.:huvet
 
t4pp3r skrev:
2629988 men asså problemet e de att båda ljusen är tända när jag använder min ljuslykta.

två knappar som skall utlösa samma funktion men inte gör de.:huvet

Vad är det för sorts lampa som sitter i lyset?
Är lampan en kombinerad hel och halvljus lampa (H4) så ska halvljus lampan slockna när du tänder heljuset, men på ljustutan så är det oftast båda som lyser.
varför den släcker halvljus delen på lampan är för att det skulle bli för varma att båda kör helljus och halvljus samtidigt.
Nu när du har vell bytt hela lycktan så har du kanske 2 st lampor i stället för en h4?
Då är det därför den släcker den ena lampan..
Bara dit med ett relä och kopplan om lite.
 
t4pp3r skrev:
2629988 men asså problemet e de att båda ljusen är tända när jag använder min ljuslykta.

två knappar som skall utlösa samma funktion men inte gör de.:huvet

Med ljuslykta menar du väl kanske ljustuta?
En sån knapp finns på de flesta hojar och fungerar precis som du beskriver, den tänder helljuset när man håller knappen intryckt.
Helljusknappen växlar mellan hel och halv, dvs bara det ena lyser.
Det funkar alltså precis som det skall och som det gör på de allra flesta hojar.
vill du ha det annorlunda så får du bygga om.
 
t4pp3r skrev:
2629988 men asså problemet e de att båda ljusen är tända när jag använder min ljuslykta.

två knappar som skall utlösa samma funktion men inte gör de.:huvet
Nej, de ska inte utlösa samma funktion, de ska fungera precis som du beskriver. Hel/halv-switchen växlar mellan hel och halv, ljustutan tänder bara helljuset när du håller den intryckt.

Det går naturligtvis att bygga om, som sagt, men det finns faktiskt en bra anledning till att släcka halvljuset när man slår på helljuset. Halvljuset lyser nämligen upp väldigt mycket nära hojen vilket sabbar ens mörkerseende lite, så att man ser sämre på långt håll.
 
Hmm, och besiktningen gillar det INTE,,kan jag lova dig,,,
Du får ha hur många helljus som helst,,men inte ihop med halvljus.
Har du otur så blir det körförbud,,nåja,,men man vet aldrig med de jäk,,,,, ;-)
Hälsar Frostie.
 
turbobiker44 skrev:
2630332 Hmm, och besiktningen gillar det INTE,,kan jag lova dig,,,
Du får ha hur många helljus som helst,,men inte ihop med halvljus.
Har du otur så blir det körförbud,,nåja,,men man vet aldrig med de jäk,,,,, ;-)
Hälsar Frostie.

På helljus får man ha hur många lampor som helst.
Så det är inget problem att låta halvljuset lysa jämt.
 
turbobiker44 skrev:
2630332 Hmm, och besiktningen gillar det INTE,,kan jag lova dig,,,
Du får ha hur många helljus som helst,,men inte ihop med halvljus.
Har du otur så blir det körförbud,,nåja,,men man vet aldrig med de jäk,,,,, ;-)
Hälsar Frostie.



tack så mycket för alla svar allihopa.

om vi ska tänka ur besiktningssynpunkt (då jag nästan bara använder helljuset sista kilometern hemma å dom vägarna körde jag helt utan lampor på moppen förra året, jag kan nästan köra den vägen å blunda, bara ingenting står ivägen). skulle dom godkänna detta om det är som jag beskriver? kan kanske slänga upp nåra bilder på dom olika ljusbilderna för att visa lite bättre. om dom inte skulle godkänna de vad skall jag då göra? det är ju trots allt en e-märkt lykta.
 
Jag antar att du har en Honda NSR125R.

Här är en lösning på problemet.
Bilden till vänster visar ett principschema av originalinkopplingen av strålkastarna. I den streckprickiga boxen till höger har jag ritat in en lösning med hjälp av ett relä med en slutande kontakt (vanligt extraljusrelä till bil) och en diod. Man kan lösa det på andra sätt också men här är en variant.

Den nya Acerbis-lampan du använder har 55W på helljus och 55W på halvljuset (och 5W på parkeringsljuset), vilket innebär att effekten totalt blir 110W om du kopplar enligt bilden och helljuset är på.
Du bör kontrollera effekten på originallamporna och ta i beaktande att den med denna inkoppling förmodligen kommer att dra mer ström ur batteriet än med originallamporna. Jag vet inte om elsystemet är dimensionerat med den extra effekten. Eventuellt finns risken att generatorn inte klarar av att avge tillräcklig laddning till batteriet vilket kan medföra att batteriet långsamt laddas ur. Kanske ingen större risk. Får du sådana fenomen vet du i alla fall vad det kan bero på.

Oops. Ser att jag glömde rita in ljustutan men sladden från ljustutan (se "TILL" i ljustuta-omkopplaren) kopplas in på "undersidan" av helljuslampan i den högra bilden (alltså efter reläkontakten, vid diodens "uppsida").

Om bilden inte har tillräcklig skärpa kan jag ladda upp en knivskarp pdf-fil.
 

Bifogat

  • NSR125R.jpg
    NSR125R.jpg
    90.6 KB · Visningar: 130
Mort skrev:
2630030...men det finns faktiskt en bra anledning till att släcka halvljuset när man slår på helljuset. Halvljuset lyser nämligen upp väldigt mycket nära hojen vilket sabbar ens mörkerseende lite, så att man ser sämre på långt håll.
Det köper jag inte. En del hojar har ju t.ex. en halvljusstrålkastare och en helljusstrålkastare. Vid halvljus så lyser halvljusstrålkastaren och vid helljus lyser bägge, dvs både halvljus och helljus. Det ger då bättre lyse på min SP-1:a i alla fall, jämfört med att om bara helljuslampan lyser.

turbobiker44 skrev:
2630332 Hmm, och besiktningen gillar det INTE,,kan jag lova dig,,,
Du får ha hur många helljus som helst,,men inte ihop med halvljus.
Du får inte ha några andra ljus ihop med halvljuset då du kör med halvljuset. Däremot får du ha hur många lysen som helst, halvljus, helljus eller dimljus när du kör med helljuset (som "enhjuling" riktigt påpekade).
 
Eldstorm skrev:
2630562 Jag antar att du har en Honda NSR125R.

Här är en lösning på problemet.
Bilden till vänster visar ett principschema av originalinkopplingen av strålkastarna. I den streckprickiga boxen till höger har jag ritat in en lösning med hjälp av ett relä med en slutande kontakt (vanligt extraljusrelä till bil) och en diod. Man kan lösa det på andra sätt också men här är en variant.

Den nya Acerbis-lampan du använder har 55W på helljus och 55W på halvljuset (och 5W på parkeringsljuset), vilket innebär att effekten totalt blir 110W om du kopplar enligt bilden och helljuset är på.
Du bör kontrollera effekten på originallamporna och ta i beaktande att den med denna inkoppling förmodligen kommer att dra mer ström ur batteriet än med originallamporna. Jag vet inte om elsystemet är dimensionerat med den extra effekten. Eventuellt finns risken att generatorn inte klarar av att avge tillräcklig laddning till batteriet vilket kan medföra att batteriet långsamt laddas ur. Kanske ingen större risk. Får du sådana fenomen vet du i alla fall vad det kan bero på.

Oops. Ser att jag glömde rita in ljustutan men sladden från ljustutan (se "TILL" i ljustuta-omkopplaren) kopplas in på "undersidan" av helljuslampan i den högra bilden (alltså efter reläkontakten, vid diodens "uppsida").

Om bilden inte har tillräcklig skärpa kan jag ladda upp en knivskarp pdf-fil.


tack så jättemycket för detta förslag. begriper mej inte på det bara såhär men får jag sätta mej å tänka efter lite (rätt mycket om jag ska vara ärlig:D) så borde jag kunna lösa det.

jag bryr mej igentligen itne så mycket, bara besiktningen godkänner det. men om det nu skall vara så och det är en e-godkänd lykta så borde det väl inte vara några problem. lr?


edit: vart får man tag på sånna här elscheman? hade varti rätt mycke lättare om jag hade haft ett när jag kopplade in min mätare:D.
 
Last edited:
Eldstorm skrev:
2630606 Det köper jag inte. En del hojar har ju t.ex. en halvljusstrålkastare och en helljusstrålkastare. Vid halvljus så lyser halvljusstrålkastaren och vid helljus lyser bägge, dvs både halvljus och helljus. Det ger då bättre lyse på min SP-1:a i alla fall, jämfört med att om bara helljuslampan lyser.
Jag vet att en del fordon kör med båda tända samtidigt (mina bland annat), men det betyder inte att det är en bra idé. Att det blir ljusare med båda tända är ju självklart, problemet är att ögat inte kan ställa in sin bländare olika för när- och fjärrfältet utan ställer in sig efter det totala ljusinflödet. Eftersom ljusintensitet avtar med kvadraten på avståndet kommer ljuset från halvljuset att utgöra en klart dominerande del av ljusinflödet i ögat, och därför få ganska stor inverkan. Det finns undersökningar som tyder på att den här typen av allmänbelysning är betydligt värre för mörkerseendet än direkt bländande ljus från mötande fordon, som ögat återhämtar sig väldigt fort från. Det ser ljusare ut med båda tända, men på långt håll ser man sämre helt enkelt.
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top