Nåt att bita i för datorkunniga!

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Jag går bet.

Felet/felen är följande:

Vissa program (mest antispyware, men även alla defragprpgram utom ett) kan ej startas!
Eller om de startar så kraschar de!
Inga andra program.

Och det går att surfa. Dock inte till vissa sidor. T.ex antispywaresidor osv.

Man anar en hund begraven, och nån slags kapning av min dator.

Men... även om jag ominstallerar program går de inte att starta.
Jag har tömt och rensat browsercachen, jag har kollat registret...
Jag har kört mitt antivirus (AVG)
Windows egen brandvägg är på, och jag sitter oxå bakom en firewall/router.

Så whats up?

Nåt är fishy.

Japp, något är generalknas :( Det finns skivor som man bootar ifrån, som söker igenom datorn. Be nån polare "köpa" en sån åt dig! Alternativt, sätt i hårddisken i en annan dator, som du inte är rädd om, och scanna den där!

Körde med någon scanner från F-secure tror jag det var, som startar scanningen i innan windows har startats.

Man startade progget sen rebootade, progget sökte sedan igen diskarna innan windows laddats.

Sök så finner du säkert.

Edit: Prova att starta upp datorn i felsäkert och scanna.

Last edited:
Japp, något är generalknas :( Det finns skivor som man bootar ifrån, som söker igenom datorn. Be nån polare "köpa" en sån åt dig! Alternativt, sätt i hårddisken i en annan dator, som du inte är rädd om, och scanna den där!

klockrena tips! :tummenupp Jag har ju en extra dator står här bredvid dessutom... att jag inte tänkte på det!

Körde med någon scanner från F-secure tror jag det var, som startar scanningen i innan windows har startats.

Man startade progget sen rebootade, progget sökte sedan igen diskarna innan windows laddats.

Sök så finner du säkert.

Edit: Prova att starta upp datorn i felsäkert och scanna.

Där sa du nåt: Felsäkert. DÅ kanske inte scum-botsen laddar... *chansartat men värt att prova*

Och scan innan winboot är såklart bra, men i nattens förbannade mörker kan jag just nu inte kirra en sån skiva. :)

Last edited:
klockrena tips! :tummenupp Jag har ju en extra dator står här bredvid dessutom... att jag inte tänkte på det!

Där sa du nåt: Felsäkert. DÅ kanske inte scum-botsen laddar... *chansartat men värt att prova*

Och scan innan winboot är såklart bra, men i nattens förbannade mörker kan jag just nu inte kirra en sån skiva. :)

Hur gick det?

Boota upp i felsäkert, slå av system restore och scanna. System restore är känt för att hjälpa glada virus, maskar och annan skit få återtillträde till maskinen.

Så - Hör Pelles sång, låt ej system restore vara igång!

Nu ar jag i Abu Dhabi sa jag hann ej klart.
Jag fick mycket kompetent hjalp har ifran SH, men det lilla vi hann da hjalpte inte heller.
Ad-Aware hittade Win32Backdoor (trojan) samt en Win32nanting jag inte minns. Sa grejer fanns det. Dock ingen skillnad i beteende efter reboot.
Problemet med att antivirus\antispy\antibot-program (de flesta iaf) inte tillats vare sig ladda, eller uppdatera sig (sparras) kvarstar alltsa.
Ad-Aware laddar, men tillats inte uppdatera t.ex.

Sa mitt hopp star nu till att peta in Kaspersky, och kora det i (formodligen) felsakert lage.

Stay tuned...

Andra forslag? For som sagt allt annat funkar. Sa det verkar ju vara fete-kapar-boten-allan som lagt beslag pa min dator.

Boota upp i felsäkert, slå av system restore och scanna. System restore är känt för att hjälpa glada virus, maskar och annan skit få återtillträde till maskinen.

Så - Hör Pelles sång, låt ej system restore vara igång!

Justifan - dar gommer sig mycket godis oxa!
Tack!

Last edited:
Nu ar jag i Abu Dhabi sa jag hann ej klart.
Jag fick mycket kompetent hjalp har ifran SH, men det lilla vi hann da hjalpte inte heller.
Ad-Aware hittade Win32Backdoor (trojan) samt en Win32nanting jag inte minns. Sa grejer fanns det. Dock ingen skillnad i beteende efter reboot.
Problemet med att antivirus\antispy\antibot-program (de flesta iaf) inte tillats vare sig ladda, eller uppdatera sig (sparras) kvarstar alltsa.
Ad-Aware laddar, men tillats inte uppdatera t.ex.

Sa mitt hopp star nu till att peta in Kaspersky, och kora det i (formodligen) felsakert lage.

Stay tuned...
Andra forslag? For som sagt allt annat funkar. Sa det verkar ju vara fete-kapar-boten-allan som lagt beslag pa min dator.

Justifan - dar gommer sig mycket godis oxa!
Tack!

Nu var det många år sen sist jag hade virus, men jag kommer ihåg att jag alltid letade upp ett specifikt verktyg för just det viruset/trojanen.

Google är till stor hjälp tex: Win32Backdoor fix

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Win32Backdoor+fix&btnG=Sök&meta=

Eller Win32Backdoor Remooval tool
http://www.google.se/search?hl=sv&s...lt&cd=1&q=Win32+Backdoor+removal+tool&spell=1

Lycka till!

Testa också köra Microsofts OneCare Live FINNS HÄR

Fick något skit på min för ett tag sedan men efter att detta stått och tuggat över natten så hittade den en del som den även tog bort.
Kan vara värt att ge det ett försök :tummenupp

...Och låt inte folk pr0nsurfa på din dator med admin-behörighet nästa gång... ;-)

Jag trodde inte det skulle märkas att jag varit inne... :rolleyes: :hihi

Det säkraste sättet är att ta den senast korrekta backupen, verifierad med checksumma mot otillbörlig förvanskning och blåsa rent maskinen helt och lägga tillbaka. Fast så brukar det ju inte se ut hemma hos de flesta... :fyllisar

Disken insatt i annan maskin (helst med annat OS) och kolla igenom den, kan ge en hel del. Det finns dolda strömmar i ntfs-filsystemet där man kan lägga saker t.ex. och inte helt lätt att bli av med. Forensics-verktyg kan vara till hjälp där.

Trend Micro har en bra onlinescanning.
Sen kan du kosta på dig NOD32 på burken istället för AVG och alla andra obskyra program.

Och för att kolla processer är det Proc Explorer som gäller, från Sys Internals som har blivit uppköpta av Microsoft.

Formatera om datorn, och instalera om hela jävla windows.

då har du problemet löst, dock kanske lite jobbigt efterssom allt du har på den disken försvinner.

Formatera om datorn, och instalera om hela jävla windows.

då har du problemet löst, dock kanske lite jobbigt efterssom allt du har på den disken försvinner.

Njaaa det vill jag inte!
Inte för att jag inte kan eller saknar backup på viktiga filer, utan för att det är "för enkelt" och "fel".
Latmansväg som inte lär mig något, och dessutom MÅSTE det ju gå att få bukt med problemet! :)

Att formatera om är numera t.o.m de s.k "datorkunnigas" standardmetod, nere på vår datasupport på jobbet! :skrämd
Man blir mörkrädd... när inte ens yrkesfolk kan gå in djupare och verkligen KUNNA det de jobbar med. Alltså nere på processnivå och inne i program.
Ominstallation och omblåsning av en dator är INTE ett fackmannamässigt lagande av problem anser jag. Jag jobbar dessutom med en slags datorer...(dock inte pc som ni märker - och jag är rätt anti-pc överlag, så jag är verkligen glad för den hjälpen jag får här! Tack)
Så ja, jag gillar att lära mig saker, och VETA varför.
Därför VILL jag lösa problemet på "rätt" sätt.

Om inte annat, så för min inre frid.

Last edited:
Att formatera om är numera t.o.m de s.k "datorkunnigas" standardmetod, nere på vår datasupport på jobbet! :skrämd
Man blir mörkrädd... när inte ens yrkesfolk kan gå in djupare och verkligen KUNNA det de jobbar med. Alltså nere på processnivå och inne i program.
Ominstallation och omblåsning av en dator är INTE ett fackmannamässigt lagande av problem anser jag. Jag jobbar dessutom med en slags datorer...
Det handlar nog inte så mycket om okunskap, utan om lättja och oengagemang :( Det går ju mycket snabbare att göra så dessutom, än att försöka laga något :gnissla

Det handlar nog inte så mycket om okunskap, utan om lättja och oengagemang :( Det går ju mycket snabbare att göra så dessutom, än att försöka laga något :gnissla
Tror mer det handlar om tid.. Går ju på typ 20 min att ominstallera en dator. Felsöka efter konstiga mjukvarufel/virus kan ju ta dagar.

Tror mer det handlar om tid.. Går ju på typ 20 min att ominstallera en dator. Felsöka efter konstiga mjukvarufel/virus kan ju ta dagar.

Visst att få in ett nytt os går på 20, men sen skall datorn skräddarsys efter dig med program,spel, inställningar osv

Jodå - det ÄR okunskap! Det är visserligen några som KAN, men de har (såklart/dessvärre) resignerat för tidskrav och press på att klara så många ärenden som möjligt. Deras jobb har ju blivit ackordsjobb...
Så de duktiga försvinner/blir utbrända/startar eget och kvar blir ett gäng oengagerade okunniga, som gör så gott de kan.

De blåser om oavsett vad du kommer med...nästan. Och manår av arbete kan försvinna. Trots att de säger att allt är backupat... så visar det sig titt som tätt att de iaf inte klarar att återskapa.
Kass, dåligt och en DYR service vi betalar för, som inte fungerar.

Visst att få in ett nytt os går på 20, men sen skall datorn skräddarsys efter dig med program,spel, inställningar osv
Är det på företag så har dom ju skivor med Os, program och färdigkonfigurerat. Bara att trycka in. Om det nu handlar om företag, som dr.bike syftade på.

Men även om jag skulle ominstallera på min privata så går det på en timme kanske. Kör iofs mitt os ganska standard så. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg