Når inte fram till styret

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
I våras köpte jag en GSXR 600 -01, vilken jag har kört några gånger på gata, och några gånger på bana, under sommaren.

Körningen har korta stunder känts bra, men mestadels tung och jobbig. Försöker köra som SMC lär ut, men lyckas inte förankra mig i tanken. Det känns som att benet är för kort. Om jag lägger knät mot överdelen av den konkaven delen av tankens sida, då måste jag böja foten nedåt för att nå fotpinnen. Om jag sedan försöker pressar knät mot tanken då tar fotens "slaglängd" slut. Det medför att jag åker omkring "på tå" och spänner vaderna till max, för att försöka pressa den där lilla biten som saknas till en bra förankring. Vaderna är fyllda av mjölksyra efter 10 minuter. Jag klarar inte mer än 20min utan att bli helt slut. Några gånger har det känts bättre, och det har varit då understället blivit klibbigt av svett, så att skinnstället inte vrider sig runt benet när det trycks mot tanken, utan får friktion direkt. Då är det precis att fotens "slaglängd" räcker.

Sedan tycker jag att det är långt till styret. Om jag hänger ut lite mer än på bilden nedan, då blir yttre armen helt rak, och jag kan inte styra. Inte ens inre armbågen får någon vidare vinkel. Jag skulle vilja ha armbågarna i nära 90°, så att jag har möjlighet att styra med kraft. Jämför med bild på Stoner.

Har funderat på att byta till fotpinnar som sitter högre, och att lägga en tjock "kudde" längst bak mot kutsen. Kommer det räcka? kommer tanken vara ivägen? eller är det bättre för mig att byta till en hoj som har kortare avstånd mellan sadeln och styret?

Bifogat

• stoner.jpg
    stoner.jpg
    97.2 KB · Visningar: 306
  • 145807596.KnpYoonv.jpg
    145807596.KnpYoonv.jpg
    80.9 KB · Visningar: 406
Last edited:
Hur lång är du?
Hur har du fötterna på fotpinnarna?
Sitter du längst bak på sadeln?

Du verkar ha röven väldigt långt bak ??? I sånt fall har du blivit tillsagd att sitta så långt bak,,, flytta fram så du har ett bekvämt grepp om styret.

Det tjatas ofta att inte sitta för nära tanken på kurserna, det är lätt att tro att man "måste" sitta ända bak mot kutsen. Det man ibland glömmer att nämna är att det givetvis beror hur lång du är.

Du måste ju självklart nå styret, även avhängd.. Jag är själv "bara" 178cm, och på min literhoj så når jag inte fram ordentligt när jag sitter längst bak på sadeln och får problem med förankringen.

Sätt dig längre fram om du behöver det.

Varför i jösse namn lyssnar du mer på vad någon random person säger du ska göra på hojen än din kropp?

Sätt dig så du kan hantera hojen utan att leka självplågare, är sittställningen sen begränsande som du är tvungen att sitta för att nå fram så bygger du om med ställbara fot och styrpinnar.

Annars är jag hyfsad med hammare och spik och kan nog på beställning fixa en sträckbänk om det låter intressant, fixar garanterat längdproblemet.......:D

Hur lång är du?
Hur har du fötterna på fotpinnarna?
Sitter du längst bak på sadeln?
176cm.
Pinnen under stortåns stora led, ungefär.
Ja.

Du verkar ha röven väldigt långt bak ??? I sånt fall har du blivit tillsagd att sitta så långt bak,,, flytta fram så du har ett bekvämt grepp om styret.
Ja, jag fick ett tips om att sitta långt bak, och efter det känns det mycket bättre. Att sitta långt bak är enda sättet för mig att lyckas förankra mig i tanken, eftersom att avståndet mellan fotpinnen och gropen i tanken blir som kortast då. Dessutom gillar jag att jag rumpan tar emot kutsen och ger stöd under acceleration.

När jag var ny på hojen satt jag längst fram mot tanken, och det kändes på ett sätt bättre, men då var jag tvungen att hålla upp kroppen mot innerpinnen när jag hängde, vilket gjorde att jag fick ont i innerbenet och knät.

upp med bröstet och lite mera häng...
Om jag lyfter bröstet blir det längre till yttre styrpinnen...
Om jag hänger mer blir det längre till yttre styrpinnen...
Vanligtvis ligger jag nog lite lägre än på bilden, vilket gör att jag kan hänga lite mer.

Du måste ju självklart nå styret, även avhängd.. Jag är själv "bara" 178cm, och på min literhoj så når jag inte fram ordentligt när jag sitter längst bak på sadeln och får problem med förankringen.
Jag får dock bättre förankring när jag sitter långt bak.

Last edited:
Testa att flytta runt lite på sadeln och se var det känns bäst. Längst fram eller längst bak funkar inte bäst. Jag flyttar mig runt lite beroende på vad jag har för mig just nu på hojen. Om det känns fel att sitta längst bak är det också fel. Det är lite av en flytande skala för var man ska sitta tycker jag...

Hade precis samma problem som du beskriver att jag satt väldigt konstigt/obekvämt fram tills jag skaffade ställbara fotpinnar och justerade om clip on.

Prova med det först om du för övrigt är nöjd med cykeln.

Det är inte den enda sanningen att man måste förankra kroppen i tanken vid körning. Dock är det den mest populära tekniken som oftast lärs ut på diverse kurser då den passar många.
Om du känner att du vill "sitta fast" i tanken föreslår jag att du köper stomp grips eller liknande produkt och klibbar fast på tankens sidor. Med hjälp av dem får du ett stadigt grepp genom att pressa knäna in mot tanken, oavsett var du har fötterna.

Varför i jösse namn lyssnar du mer på vad någon random person säger du ska göra på hojen än din kropp?

Sätt dig så du kan hantera hojen utan att leka självplågare, är sittställningen sen begränsande som du är tvungen att sitta för att nå fram så bygger du om med ställbara fot och styrpinnar.

Annars är jag hyfsad med hammare och spik och kan nog på beställning fixa en sträckbänk om det låter intressant, fixar garanterat längdproblemet.......:D

Jag lyssnar mer på mig själv än andra, utan tvekan. Och jag har funderat mycket på körteknik, och testat en del, och tror att det bästa sättet att förankra sig i hojen är via tanken, ungefär som SMC lär ut. Det måste helt enkelt vara bättre än att lägga hälften av kraften i styret. Men jag är fortfarande osäker, för det känns svårt att tro att jag skulle orka t.ex. flera entimmaspass under ett långlopp med den här körtekniken. Men den osäkerheten är så klart väldigt färgad av hur det känns att köra just nu. Men rätt avstånd och dimensioner på prylarna borde det inte vara särskilt jobbigt alls att ha sin huvudförankring i tanken.

För övrigt, med anledning av att du framställer mig som liknande en zombie, påminner det mig om att en annan grej. Jag har är ganska avigt inställd till SMCs bankörningar, dels p.g.a att jag stött på flera instruktörer som lär ut tekniker som de inte tycks förstå själva, utan endast repeterar. Då kan jag inte göra annat än att ta allt de sagt med en stor nypa salt. Men inte alla instruktörer, jag träffade en i somras som var vettig. Det enda som var i vägen för en effektiv undervisning vid det tillfället var att instruktören lagts sig med det långsamma och överpedagogiska undervisningssätt som SMC-instruktörer har. Det är nämligen den andra anledningen till min aviga inställning. Man behöver väl inte lägga på en mask och tala långsamt för att man är lärare, det blir ju bara obehagligt att lyssna på. Berätta vad ni kan, ifrån hjärtat, istället.

Last edited:
Hade precis samma problem som du beskriver att jag satt väldigt konstigt/obekvämt fram tills jag skaffade ställbara fotpinnar och justerade om clip on.

Prova med det först om du för övrigt är nöjd med cykeln.

Intressant. Får se hur jag gör. Just nu känns det som att jag behöver en hoj som har kortare tank. Sen byta fotpinnar, om det behövs.

Det är inte den enda sanningen att man måste förankra kroppen i tanken vid körning. Dock är det den mest populära tekniken som oftast lärs ut på diverse kurser då den passar många.
Om du känner att du vill "sitta fast" i tanken föreslår jag att du köper stomp grips eller liknande produkt och klibbar fast på tankens sidor. Med hjälp av dem får du ett stadigt grepp genom att pressa knäna in mot tanken, oavsett var du har fötterna.

Jag har klistrat dit "fattigmanstomps", d.v.s knottrig plast från IKEA som är till för att hålla besticken på plats i kökslådorna. Men plasten blev hård efter ett tag, så nu är det bara den smått knottriga ytan som hjälper, och inte själva "gummit". Nästa sommar ska jag nog skaffa någon riktigt klibbig produkt. Helst skulle jag vilja ha gummit på insidan av låren, som jag sett Hayden haft.

jag har det på min race-kuts och det är helt suveränt man sitter där man sätter röven och man behöver inte stöd av kutsen vid acceleration,, mycket bättre än orginalsits.

Flytta fram dig skulle jag säga,,, om jag sitter så där då går det på bakhjulet hela tiden.

Jag lyssnar mer på mig själv än andra, utan tvekan. Och jag har funderat mycket på körteknik, och testat en del, och tror att det bästa sättet att förankra sig i hojen är via tanken, ungefär som SMC lär ut. Det måste helt enkelt vara bättre än att lägga hälften av kraften i styret. Men jag är fortfarande osäker, för det känns svårt att tro att jag skulle orka t.ex. flera entimmaspass under ett långlopp med den här körtekniken. Men den osäkerheten är så klart väldigt färgad av hur det känns att köra just nu. Men rätt avstånd och dimensioner på prylarna borde det inte vara särskilt jobbigt alls att ha sin huvudförankring i tanken.

För övrigt, med anledning av att du framställer mig som liknande en zombie, påminner det mig om att en annan grej. Jag har är ganska avigt inställd till SMCs bankörningar, dels p.g.a att jag stött på flera instruktörer som lär ut tekniker som de inte tycks förstå själva, utan endast repeterar. Då kan jag inte göra annat än att ta allt de sagt med en stor nypa salt. Men inte alla instruktörer, jag träffade en i somras som var vettig. Det enda som var i vägen för en effektiv undervisning vid det tillfället var att instruktören lagts sig med det långsamma och överpedagogiska undervisningssätt som SMC-instruktörer har. Det är nämligen den andra anledningen till min aviga inställning. Man behöver väl inte lägga på en mask och tala långsamt för att man är lärare, det blir ju bara obehagligt att lyssna på. Berätta vad ni kan, ifrån hjärtat, istället.

Precis, då verkar du fattat, kör hojen och om du inte kan sitta som du vill så justerar du det som inte funkar.

Racesits är skönt, halkar inte runt som på en orginalsadel och tar bort största anledningen till att du behöver låsa fast benet i tanken som du säger, man sitter där man sätter sig.

Fotpinnar, för vi är alla olika, mina använder jag för att få en avslappnad benvinkel, benet vilar bara mot hojsidan utan att låsa i tankvecket men sitter bekvämt.
Har försökt med att sitta med knäet i tankvecket men det kändes bara onaturligt och obekvämt, känner precis lika bra vad hojen har för sig med benet vilande mot sidan och för mig mer avslappnat.

Det sista jag bytte var styrpinnar(den gamla gick....av, lixom...)upptäckte att det fanns en bra mycket skönare vinkel än orginal för axlarna, inget jag tänkt på innan men upptäckte när jag testade lite olika vinklar.

Åk till Sviestad på trafikövningarn där är det gott om instruktörer som kan RR. Titta på Road Racing och lära.

Om du ska jämföra din körställning med Stoners får du ju även ha i åtanke att han inte förankrar sig med knät mot tanken som du, utan med låret mot tanken.

CaseyStoner-1.jpg
stoner-motogp-sunday-638.jpg
honda-stoner-motogp-2011.jpg

Last edited:
Finns det knep för hur man justerar clip-on så att styret upplevs rakt när man är klar eller är det bara att flytta omkring tills det känns bra?

Back