Nån somhar varit i NY-city

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Har ett erbjudande om jobb i New York :banana

Men har aldrig varit där.

Är det en dyr stad att leva i?

Hyra? Mat? Resa?

Lite allmän info upskattas!

:Bugar

sirSmokealot skrev:
Har ett erbjudande om jobb i New York :banana

Men har aldrig varit där.

Är det en dyr stad att leva i?

Hyra? Mat? Resa?

Lite allmän info upskattas!

:Bugar

Bott och jobbat i NYC.

Tycker du ska ta chansen. Staden är stor, större än vad man tror som turist.
Mat finns det ett enormt utbud på, kan verkligen unna sig att äta gott.
Priserna är väl rätt identiska med svenska storstadspriser.
Bostadspriserna är dock betydligt högre.. Jag bodde tillsammans med mitt ex och en "room mate" som hyrde ett rum.
Betalade nästan 1200 dollar i månaden för en liten (typ 50m2) trea ute vid Prospect Park (efter Flatbush typ :) ) i Brooklyn - vädligt ghetto.

Vet inte hur prisläget är nu, men tjänar du inte väldigt bra så sikta in på att bo i Brooklyn eller Harlem typ. Går ändå ruskigt fort att ta sig vart man nu vill med tunnelbana.
Tunnelbanan är för övrigt det första du bör sätta dig in i.
När jag flyttade till New York tog jag nästan en månad med att bara åka runt till alla ställen för att bekanta mig med stan och tunnelbanenätet - det är det värt. Kostade 2003 70 dollar i månaden för MTA-kort (för tunnelbana, buss osv).

Favoritdelar av staden är Lower East Side, the Village, Brooklyn Heights, områdena kring Union Square och Central Park.
Över 58e gatan har man inte mycket att hämta.

Men för att sammanfatta; ja, det är en dyr stad att leva i, men om du jobbar där så bör lönen vara därefter. Jag misstänker att du inte blivit rekryterad för att stå hos Taco Bell?

xyx skrev:
Bott och jobbat i NYC.

Tycker du ska ta chansen. Staden är stor, större än vad man tror som turist.
Mat finns det ett enormt utbud på, kan verkligen unna sig att äta gott.
Priserna är väl rätt identiska med svenska storstadspriser.
Bostadspriserna är dock betydligt högre.. Jag bodde tillsammans med mitt ex och en "room mate" som hyrde ett rum.
Betalade nästan 1200 dollar i månaden för en liten (typ 50m2) trea ute vid Prospect Park (efter Flatbush typ :) ) i Brooklyn - vädligt ghetto.

Vet inte hur prisläget är nu, men tjänar du inte väldigt bra så sikta in på att bo i Brooklyn eller Harlem typ. Går ändå ruskigt fort att ta sig vart man nu vill med tunnelbana.
Tunnelbanan är för övrigt det första du bör sätta dig in i.
När jag flyttade till New York tog jag nästan en månad med att bara åka runt till alla ställen för att bekanta mig med stan och tunnelbanenätet - det är det värt. Kostade 2003 70 dollar i månaden för MTA-kort (för tunnelbana, buss osv).

Favoritdelar av staden är Lower East Side, the Village, Brooklyn Heights, områdena kring Union Square och Central Park.

Men för att sammanfatta; ja, det är en dyr stad att leva i, men om du jobbar där så bör lönen vara därefter. Jag misstänker att du inte blivit rekryterad för att stå hos Taco Bell?

Jag kommer att ha en trainee tjänst på ett hotell. De kommer att ge mig mat och husrum och 800$ i månaden som fickpengar.

Jag vet att det är mycket lite, men iom att boende och mat är löst...

Jag kommer för övrigt att bo på hotelet på Lexington anvenue och 48th street... Waldorf astoria hotels...

sirSmokealot skrev:
Jag kommer att ha en trainee tjänst på ett hotell. De kommer att ge mig mat och husrum och 800$ i månaden som fickpengar.

Jag vet att det är mycket lite, men iom att boende och mat är löst...

Jag kommer för övrigt att bo på hotelet på Lexington anvenue och 48th street... Waldorf astoria hotels...

Dåså :)

$800 räcker väl till att roa sig för skulle jag tro.

Ditt första besök borde bli:
http://www.burritoville.com/ :drool

sirSmokealot skrev:
:hihi

Hur är det med säkerheten där?? Brottsligheten är väl ganska hög? eller :va

Kan man bli robbad när som helst eller???

Man har ju sett CSI NY :huvet
Vafan jag får lära dig lite självförsvar innan du åker :martialar !!

Var där som turist 1 vecka, för lite mer en ett år sedan nu.
Tyckte staden var underbar, hade askul när jag var där. Dock kan jag nog inte säga så mkt om hur det verkligen är att leva där efter att ha roat sig 1 vecka i NYC, men hade jag blivit erbjuden ett jobb där hade jag tagit de! :banana

MVH
/PL0J

KOmigen nu folk...

Vad ska man se upp med i NYC???

Vad ska man se???

Finns det några bra commediclubbar att besöka???????

Jag var i NY 2003 och i januari. Trevlig stad, högt tempo.

Vet inte mycket om boende och sånt. Maten är väl inte svindyr, beror väl som vanligt på vart man går. Clubbar finns i mängder, vad man än söker. Shoppingen håller ungefär samma pris som i Sverige, något lägre.

Jag skulle lätt ta chansen att flytta dit ett tag och jobba!

//Emmi

Åk för helvete! Waldorf e ju jettefint.
Du kollar för mycket på tv, finns poliser överallt på södra manhattan efter 9/11.
Givetvis finns det bra och dåliga områden men inget du behöver oroa dig över.

Btw, sök och du skall finna, finns flera trådar om ny redan.
Antar att jag får ta över rollen som klubbens säl om du åker och bli någon form av brödsäl.

Last edited:
sirSmokealot skrev:
:hihi

Hur är det med säkerheten där?? Brottsligheten är väl ganska hög? eller :va

Kan man bli robbad när som helst eller???

Man har ju sett CSI NY :huvet

Undviker du de sunkigaste ytterområdena nattetid så har du nog inget att vara rädd för. Jag var i NY i höstas och på Manhattan kryllade det av poliser överallt i bil, mc, häst och mycket fotpatrullerande poliser, så det kändes säkert att gå/åka tunnelbana kvällstid. Åkte guidad tur på Manhattan och Brooklyn och guiden lovordada då stadens noll tolerans mot kriminella.

Guiden undvek bara ett par områden i NY men det gör man i Sverige också...

xyx skrev:

Utveckla ? Vad menar du med att "över 58:e gatan har man inte mycket att hämta" ?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg