Nån som vet var man begär utträde ur PKU-biobanken?,

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Alltså där man begär att man vill ha sitt blodprov förstört.
tycker inte om att vara med i ett DNA register.. :kocko
gäller alla som är födda efter 1975

DwD skrev:
Alltså där man begär att man vill ha sitt blodprov förstört.
tycker inte om att vara med i ett DNA register.. :kocko
gäller alla som är födda efter 1975
Skicka ett brev till PKU-registret där du begär utträde:

Jag (NAMN) återkallar härmed mitt tidigare samtycke för använding av mina vävnadsprover.
Enligt 6§ lagen om biobanker i hälso- och sjukvården (SFS 2002:297) ska därmed vävnadsprovet omedelbart förstöras eller avidentifieras.

Din moders namn och personnummer, ditt födelsedatum och på vilket sjukhus du är född.

Din underskrift.
Skicka till:

PKU-laboratoriet
Huddinge Universitetssjukhus
141 86 Huddinge

Taget från http://susning.nu/PKU-registret

Nu blir jag lite orolig här.. :gnissla

Finns ALLA (notera alla) som är födda i Sverige efter 1975 med i detta register? Eller måste man ha ploppat ur på ett visst sjukhus?

zoddri skrev:
Nu blir jag lite orolig här.. :gnissla

Finns ALLA (notera alla) som är födda i Sverige efter 1975 med i detta register? Eller måste man ha ploppat ur på ett visst sjukhus?

Japp...vad jag har förstått så finns alla med där som är födda efter 1975. Men mig spelar det ingen större roll. Så länge man har rent mjöl i påsen så....

// Fredrik

TACK!. skickar in i morgon!

Japp ALLA som är födda 1975 och frammåt registreras,

visst jag tycker att det görs med ett gott syfte när dom identifierar mördare,men det är forfarande ett grovt missbruk av registret,och en allvarlig kränkning.

DwD skrev:

visst jag tycker att det görs med ett gott syfte när dom identifierar mördare,men det är forfarande ett grovt missbruk av registret,och en allvarlig kränkning.

En oskyldig person kanske finner det mer kränkande att bli föremål för en utredning man skulle slippa om rättsväsendet fann rätt kille direkt.

sgtpepper skrev:

Skicka till:

PKU-laboratoriet
141 86 Huddinge

Taget från http://susning.nu/PKU-registret

Tidigare samtycke? Är född -80, men kan inte minnas att jag gett mitt samtycke. Eller gjorde mina föräldrar det?
Jag, på fyllan...? :confused:

DwD skrev:

Frågan är om man verkligen försvinner.
Skulle inte förvåna mig om man reggas nån annanstans..

Har för mig sverige har världens största "*edit* äldsta"
blodbank startad från 50 talet, Många spekulanter på den tydligen bla usa ville köpa den,

Last edited:
första gången ni åker fast för nåt så är det kört ändå!

umgås ni i fel kretsar kanske det enda sättet att identifiera era sargade kroppar blir genom dna,så det kanske inte är så dumt ändå att va med

Blondie skrev:
umgås ni i fel kretsar kanske det enda sättet att identifiera era sargade kroppar blir genom dna,så det kanske inte är så dumt ändå att va med
Tror även att de smidigt kan kolla upp vissa medfödda sjukdomar utifrån blodprovet, så det skadar aldrig att va med.

Lite konspirationsteori över den här tråden.

Alla barn som föds tar man blodprov på för att undersöka om de har vissa svåra ärftliga sjukdomar. Detta blod sparas i denna databank som är för forskningssyften och har använts ganska sällan i brottsmål.

UrbanTiger skrev:
Troligt är att dom kan kolla det mesta om dom vill utan att det får någon juridisk konsekvens.
Tja... alltså ingen information ska kunna läcka till försäkringsbolag eller liknande, om jag har förstått det hela rätt.

sgtpepper skrev:

Skicka till:

PKU-laboratoriet
141 86 Huddinge
Om man inte vill begära utträde så kan man åtminstånde skicka in en liten Haikudikt:

Snälla PKU
Klona ej fram dödscyborgs
Från mitt DNA

Det är ju inte direkt så att polisen får ta del av detta register hursomhelst...

Det står klart och tydligt i lagen att detta inte ska användas till att ta fast brottslingar. Dom släppte Mijailos uppgifter, men det var ett undantagsfall. "Men hur då??" Jo, en annan lag som står över den lagen....

Ser inga som helst problem att dom har mitt blod på banken, men å andra sidan så hade jag inte tänkt att göra något vansinnesdåd heller. För det är väl dom brotten dom MÖJLIGTVIS kommer att användas till. Om dom ens kommer att användas i fortsättningen.

Micke_Lindstrom skrev:
Om man inte vill begära utträde så kan man åtminstånde skicka in en liten Haikudikt:

Snälla PKU
Klona ej fram dödscyborgs
Från mitt DNA
Humor! :hihi :rofl

Personligen tycker jag att det skulle finnas ett stort register med DNA, namn och adress på alla som är födda i Sverige, har invandrat hit eller av andra skäl befinner sig här. Tänk vad många frigående våldtäktsmän, mördare och annat pack vi skulle slippa...

Den här sk "Hagamannen" i Umeå eller Luleå eller var det nu var (någonstans norr om Uppsala) söker de genom att undersöka namn på folk som just begärt utträde...

zopilote skrev:
Personligen tycker jag att det skulle finnas ett stort register med DNA, namn och adress på alla som är födda i Sverige, har invandrat hit eller av andra skäl befinner sig här. Tänk vad många frigående våldtäktsmän, mördare och annat pack vi skulle slippa...

Jag är faktiskt inne på ditt spår. Skulle bli så mycket lättare att få dit folk för dom brotten dom begått. Folk slipper sitta häktade/fängslade för något dom verkligen inte gjort. Detta skulle resultera i att vi inte behöver betala ut mång miljon blopp till folk som suttit inne felaktigt.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret