Nån som vet om man kan leasa mc:n på företaget??

Har inte haft MC men däremot segelbåtar. Fungerade utmärkt ett tag. Sedan vaknade skatteverket till vid en revision och det blev dyrt.
Hade några stycken på bolaget och samtliga anställda skulle förmånsbeskattas för möjligheten att de hade tillgång till båtarna. Vi avslutade projektet.

Huvudspåret för oss var att det var verktyg för kundevent vilka vi hade mycket av och ofta.

Huvudregeln gäller alltid. Är det kul så är det inte tillåtet/möjligt:tungan Möjligen kan det tillåtas men då skall det kosta bolaget eller den enskilde skjortan.:(

Det mesta går att få till, men nästan alltid har man i slutändan lagt ner så mycket tid och energi att det inte är värt det.

Nu var jag inte direkt ute efter att finta bort Skatteverket, utan se om det är möjligt.

Mitt företag är registrerat på min hemadress, och alla mina uppdrag är på plats hos kund. Tanken var altså att det ska vara ett tjänstefordon med 'privata resor' på helger och semestrar, men jag vet inte om det finns några andra regler kring 'tjänste MC' som gör detta till ett problem

Jag ser att körjournalen skall vara så detaljerad är det största hindret. Skulle vara enklare om jag kunde ange:
Måndag-Fredag 5 ToR, X mil.
Helg Y mil privat

:3freak Lite off topic men körjournal är nästan omöjligt att fylla i korrekt.
I princip ska varje resa specas, till exempel tankar du på väg till en kund är det två resor :zpy
Jobbar man som servicetekniker t ex. fyller man en sida om dagen. lätt...
Dessutom som egenföretagare, var går gränsen ? när jobbar du och när är du ledig?
Undrar hur skattemyndigheten ser på det ?

Nu var jag inte direkt ute efter att finta bort Skatteverket, utan se om det är möjligt.

Mitt företag är registrerat på min hemadress, och alla mina uppdrag är på plats hos kund. Tanken var altså att det ska vara ett tjänstefordon med 'privata resor' på helger och semestrar, men jag vet inte om det finns några andra regler kring 'tjänste MC' som gör detta till ett problem

Jag ser att körjournalen skall vara så detaljerad är det största hindret. Skulle vara enklare om jag kunde ange:
Måndag-Fredag 5 ToR, X mil.
Helg Y mil privat

Det finns inga hinder för att du inte skulle kunna ha en mc på samma sätt som du har en tjänstebil men med de kostnader det medför är det tveksamt om det är lönt.

När du i dagsläget kör till kunder gör du det i tjänstebil eller sker det i egen bil med körersättning från bolaget?

Nu gör jag "gratis" sett från bolaget eftersom jag inte registrerar något (har förmånsbil, så ersättningen blir ganska låg).

Enda anledningen till att jag inte redovisar detta utan tar kostnaden privat är för att det är så sjukt tråkigt att fylla i en körjournal (som jag måste ha för att visa skatteverket vid en ev revision).

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...