Nån som vet om det finns strypningar på Husqvarna CH racing 125 WSM?

KAN INTE NÅN BARA BÖRJA IMPORTERA OCH SÄLJA TRIM TILL DENNA MC???? FINNS MYCKET PENGAR ATT TJÄNA.
MVH Benny
 
Orkar inte med detta eviga tjat.

Dem "strypningarna" som finns på ch vad jag vet är
svänghjulet(för "tungt") och kamaxeln.
finns även cdi med högre vartalsbegränsning för bigborekit'sen

Här har ni trimm till Yamaha TTR 125
Är inte säker på att TTR rören passar på CHn

http://www.procycle.us/bikepages/ttr125_p1.htm
http://www.bbrmotorsports.com/Products/Products.htm
http://www.powroll.com/P_YAMAHA_TTR125.htm

En fråga till alla Ch ägare också. Vad är det för förgasare på dem?

OS i trådlyft men vafasen, viktig information :hihi
 
Last edited:
Delvis sant men en ttr motor med trimm för ca. 5-6tusen så ska den ha cirka 22hk på veven.
Och det tycker jag iaf inte låter så slött. Sen så är ju 4T mer pålitliga om kräver mindre underhåll. Så 4T är ett mer ekonomiskt alternativ...
 
Kalle_rs skrev:
Delvis sant men en ttr motor med trimm för ca. 5-6tusen så ska den ha cirka 22hk på veven.
Och det tycker jag iaf inte låter så slött. Sen så är ju 4T mer pålitliga om kräver mindre underhåll. Så 4T är ett mer ekonomiskt alternativ...

är en 125cc 4T med 22 hk på veven hållbar verkligen? :3freak

Tycker det låter lite ostabilt i längden. Men kul så länge det varar :)
 
Wargen skrev:
är en 125cc 4T med 22 hk på veven hållbar verkligen? :3freak

Tycker det låter lite ostabilt i längden. Men kul så länge det varar :)

Jag byggde en 4-t 125a med 24 bakhjulshästar.....
Den gick dock 600 mil mellan vevhusbytena och hela 300 mil på samma kolv :tomten .....

Så att plocka mycket effekt ur en liten fyrtaktare är dyrt och ger klart tveksam hållbarhet. Anledningen är att man måste varva lååångt och belastningen på grejerna stiger med kvadraten på varvet.....
 
Boris JR skrev:
Jag byggde en 4-t 125a med 24 bakhjulshästar.....
Den gick dock 600 mil mellan vevhusbytena och hela 300 mil på samma kolv :tomten .....

Så att plocka mycket effekt ur en liten fyrtaktare är dyrt och ger klart tveksam hållbarhet. Anledningen är att man måste varva lååångt och belastningen på grejerna stiger med kvadraten på varvet.....

Jävlar. Du var då en jävel på o trimma.

Lär mig :Bugar
 
Wargen skrev:
Jävlar. Du var då en jävel på o trimma.

Lär mig :Bugar

Steg ett gör dig ekonomiskt oberoende, eller så åtminstonde till att ha en budget större en stats skulden.
 
prulle skrev:
Steg ett gör dig ekonomiskt oberoende, eller så åtminstonde till att ha en budget större en stats skulden.
Tror nog det är lite billigare att trimma faktiskt för jag tycker nästan att ekonomiskt oberoende är lika högt som statskulden! :hihi
 
prulle skrev:
Steg ett gör dig ekonomiskt oberoende, eller så åtminstonde till att ha en budget större en stats skulden.

Nått ditåt, recept enl följande:
1. Skaffa dig en fader som är tysk och vill att sonen skall köra tyskt samt har väldans gott om pengar. (jag byggde altså inte motorn till mig själv utan till en sponsors son, min egen motor med mer moderat trim lämnade bara 20hk)
2. Ring mig och beställ följande modifikation av din Mz sm 125:

*Portad och plastad topp
*Större Ventiler fjädrar och retainers i titan
*Modefierad vev med annan balansfaktor och titanstake
*Kolv med högre komp och mindre kappa
*Väldans aggresiv kam
*Programmerbar tändning med kul tändkurva
*Omväxlad vattenpump och oljepump för minskade pumpförluster
*Homemade avgasystem vilket är mycket ljudligt
*28mm special Keihin förgasare
* Special luftburk
*Annat svänghjul som inte slöas ner av 180W belysningsspole
*Berarbetning av vevhuset för minskade pumpförluster och ökad stabilitet
Kostnad: Ungerfär lika mycket som hojen i sig kostade att köpa

Denna konfig lämnade 24 häst på bakhjulet men hållbarheten var klart tveksam och den blev ännu sämre när han beställde modifiering till 180cc. Fast det var väldans kul att bygga........
 
Häftigt Boris! :tummenupp

När du plastar och portar, vad exakt gör du? Vart öppnar du upp och så vidare...
 
och när du bearbetar vevhuset, hur gör du då? och varför gör du de?

/Hagberg
 
Boris JR skrev:
Nått ditåt, recept enl följande:
1. Skaffa dig en fader som är tysk och vill att sonen skall köra tyskt samt har väldans gott om pengar. (jag byggde altså inte motorn till mig själv utan till en sponsors son, min egen motor med mer moderat trim lämnade bara 20hk)
2. Ring mig och beställ följande modifikation av din Mz sm 125:

*Portad och plastad topp
*Större Ventiler fjädrar och retainers i titan
*Modefierad vev med annan balansfaktor och titanstake
*Kolv med högre komp och mindre kappa
*Väldans aggresiv kam
*Programmerbar tändning med kul tändkurva
*Omväxlad vattenpump och oljepump för minskade pumpförluster
*Homemade avgasystem vilket är mycket ljudligt
*28mm special Keihin förgasare
* Special luftburk
*Annat svänghjul som inte slöas ner av 180W belysningsspole
*Berarbetning av vevhuset för minskade pumpförluster och ökad stabilitet
Kostnad: Ungerfär lika mycket som hojen i sig kostade att köpa

Denna konfig lämnade 24 häst på bakhjulet men hållbarheten var klart tveksam och den blev ännu sämre när han beställde modifiering till 180cc. Fast det var väldans kul att bygga........

Du har inte lust att bygga en "moderat" 20hk version av min mz 125 motor? :rolleyes: för övrigt så har jag gjort några saker som du tyckte va bra
Öppnat upp luftburken
twin air filter (från cr 250)
Drevat upp lite bak
köpt 105-130 munstycken
och sist en öppnare ljuddämpare :)
 
Last edited:
Cyren skrev:
Du har inte lust att bygga en "moderat" 20hk version av min mz 125 motor? :rolleyes: för övrigt så har jag gjort några saker som du tyckte va bra
Öppnat upp luftburken
twin air filter (från cr 250)
Drevat upp lite bak
köpt 105-130 munstycken
och sist en öppnare ljuddämpare :)

Det du har gjort är det absolut bästa ur ekonomisk synvinkel, har du gjort rätt har du nu en motor som är betydligt trevligare än orginalet utan att påverka hållbarheten nämnvärt.Den enda modifikation jag kan rekomendera är att du tar och leder ut vevhusventialtionen på backen istället för in i luftburken så man slipper få olja i den när man gör långa stoppies.
Skall du tvunget ha mer effekt börjar det from now on bli rätt dyrt, skall du ta dig till 20 bakhjulshäst kostar det 10kkr och skall du ha de sista fyra kostar det tot 30kkr, lägg dessa pengarna i spargrisen och ta fram de till mellanklasscykeln istället.


Portar gör jag inte själv utan lejer iväg till de som kan, har testat själv men resultatet vs. nerlagd tid och pengar gjorde att jag började lämna iväg. För er som är intresserade av portning så finns en liten portningskola på andersbrinks hemsida.

Bearbetning av vevhuset består av flera saker bla flyttande av vevhusevntilation då dagens miljöregeler förbjuder allt för effektiv ventialtion, förutom det så är det mest småfilning så att halvorna är perfekt plana och vid montage inte klämmer något lager vilket får motorn att gå tungt.
 
Va tvungen och kolla om du visste vad du snackade om ;)
Vet inte hur många jag pratat med som har hört nåt rykte
om att fylla igen död rum i vevhuset för att höja vevhus kompet.
Och så säger dom att dom har gjort det på sina maskiner, som är 4-taktare.

Men det handlar ju tyvärr om 2-takts maskiner. ;)

Jag är inte alltför inne inom 4-takts maskiner, men jag vet
vad det handlar om och vad man gör för att få dom att gå bättre,
men för att lära mig något så måste man ju veta vilka man ska kolla på :)

Du har inga arbets bilder osv när du bygger ihop maskinerna?

/Hagberg
 
Boris JR skrev:
Det du har gjort är det absolut bästa ur ekonomisk synvinkel, har du gjort rätt har du nu en motor som är betydligt trevligare än orginalet utan att påverka hållbarheten nämnvärt.Den enda modifikation jag kan rekomendera är att du tar och leder ut vevhusventialtionen på backen istället för in i luftburken så man slipper få olja i den när man gör långa stoppies.
Skall du tvunget ha mer effekt börjar det from now on bli rätt dyrt, skall du ta dig till 20 bakhjulshäst kostar det 10kkr och skall du ha de sista fyra kostar det tot 30kkr, lägg dessa pengarna i spargrisen och ta fram de till mellanklasscykeln istället.


Portar gör jag inte själv utan lejer iväg till de som kan, har testat själv men resultatet vs. nerlagd tid och pengar gjorde att jag började lämna iväg. För er som är intresserade av portning så finns en liten portningskola på andersbrinks hemsida.

Bearbetning av vevhuset består av flera saker bla flyttande av vevhusevntilation då dagens miljöregeler förbjuder allt för effektiv ventialtion, förutom det så är det mest småfilning så att halvorna är perfekt plana och vid montage inte klämmer något lager vilket får motorn att gå tungt.

Ok ok, va inte helt seriös med att få ur 20hk :näsblod
Ska bli spännande att se till våren om det är nån skillnad

Tack för tipsen btw
 
Nej .. men du kan rensa systemet (dämparen) Gooare ljud :) .. de är ju 4 takt så de blir mycket laborering me vetiler å camar! cdi rotor kit störr förgasare mm .. har snackat med han på din hojj om detta men svar nej inga strypningar på CH- Racing!

Match portning det finns mycket du kan göra med 4 takt men de kostar!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top