Nån som vet en bra VNC?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Tjena!

Sitter på jobb och fick en sån lust att slanga hem en torrent. Det känns ju lite osmart att göra det på jobbdatorn och kom på att man kanske kan koppla upp sig mot lådan där hemma och köra igång den på den...så är allting klart tills man kommer hem. :tummenupp

Kan nån vara bussig och tipsa mig om hur man får ett sånt där remote-desktop-tjosan att fungera. Länk eller namn på nån käck VNC-server alltså....eller vad man nu behöver? :va

(PS. Det finns andra anledningar också för mig att komma åt burken där hemma :tungan)

timm skrev:
2115331 Tjena!

Sitter på jobb och fick en sån lust att slanga hem en torrent. Det känns ju lite osmart att göra det på jobbdatorn och kom på att man kanske kan koppla upp sig mot lådan där hemma och köra igång den på den...så är allting klart tills man kommer hem. :tummenupp

Kan nån vara bussig och tipsa mig om hur man får ett sånt där remote-desktop-tjosan att fungera. Länk eller namn på nån käck VNC-server alltså....eller vad man nu behöver? :va

(PS. Det finns andra anledningar också för mig att komma åt burken där hemma :tungan)

Fjärrskrivbord funkar i XP.

Kör man XP finns det ingen anledning att köra nått annat än det inbyggda. Med ett lätt litet registerhack ändrar man port på datorn man vill fjärra så man kommer genom jobbets brandvägg. Lätt som en plätt slangar man torrents hela dagarna så det e klart när man kommer hem på kvällen.

Tack för tipsen, gubbs!

Snackade med dator-nisse här på jobbet och han förespråkade också den inbyggda grunkan. (Iom. att jag frågade har jag nu bevisat att man ibland inte tänker man inte längre än...ja :näsblod)

Nu e ju klockan snart gå-hem-dags och då blir det hojen hem till hemma-burken för å testa. :tummenupp

Remote desktop är det bästa helt klart! dom andra programmen skickar samma info som går till bildskärmen vilket gör att dom laggar om du inte sitter på en grym lina... det inbyggda RDP är mer integrerat i windows och funkar grymt bra även med mindre bandbredd att tillgå bra trycka på win tangenten och paus samtidigt sen gå in på "fjärrsessioner" sen kryssa i rutan "tillåt att användare..." sen välja en användare på datorn som ska få tillgång. Har du en brandvägg måste du även öppna port 3389

:tummenupp

Cervantes skrev:
2116333 Remote desktop är det bästa helt klart! dom andra programmen skickar samma info som går till bildskärmen vilket gör att dom laggar om du inte sitter på en grym lina... det inbyggda RDP är mer integrerat i windows och funkar grymt bra även med mindre bandbredd att tillgå bra trycka på win tangenten och paus samtidigt sen gå in på "fjärrsessioner" sen kryssa i rutan "tillåt att användare..." sen välja en användare på datorn som ska få tillgång. Har du en brandvägg måste du även öppna port 3389

:tummenupp
är det inte 5900 som är vnc porten :va

Jo vnc kör som sagt 5900 ( 5700 via java ) även RDP går att köra via internet explorer med tilläggs komponenter ( om rdp klienten i win inte är tillåten / installerad ) fördelen med rdp är att det känns precis som att sitta vid din vanliga dator fast du är på den andra! helt oslagbart!

Körde igång "remote desktop" på min burk och körde lite på den genom min laptop här hemma på nätverket. Funka ju helt kanon!!
Har öppnat en (till) NAT för TCP:3389 från mitt IP på jobbet, så tyvärr -rosen-: Access denied :tungan

Tack än gång för hjälpen! :tummenupp

timm skrev:
2116565 Körde igång "remote desktop" på min burk och körde lite på den genom min laptop här hemma på nätverket. Funka ju helt kanon!!
Har öppnat en (till) NAT för TCP:3389 från mitt IP på jobbet, så tyvärr -rosen-: Access denied :tungan

Tack än gång för hjälpen! :tummenupp
hehe okej :mad: :lol

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!