Nån som vet en billig sporttourer

VH race team

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
KTM Duke -04
Tjena!
Jag hade en GSX 1100 e -83 förut som jag nu sålt och köpt mig en duke istället. Saknar bara några kusar och att kunna skjutsa frugan. Nån som kan tipsa om en billig (30-40k) sporttourer med gott om pulver? Gärna nån som är hyfsat lätthanterlig också. Jag har tittat lite på en GSX 1100 F -93, nån som kan säga något om den?
mvh Calle

GSXen är säkert bra, annars kan du ju kolla på

zzr1100 tidigt 90-95
vfr750 90-97 (iof lär dom senare vara över 40', den blev roligare 95 tror jag)

VH race team skrev:
Tjena!
Jag hade en GSX 1100 e -83 förut som jag nu sålt och köpt mig en duke istället. Saknar bara några kusar och att kunna skjutsa frugan. Nån som kan tipsa om en billig (30-40k) sporttourer med gott om pulver? Gärna nån som är hyfsat lätthanterlig också. Jag har tittat lite på en GSX 1100 F -93, nån som kan säga något om den?
mvh Calle
Hade en 89:ans F tidigare. Helt OK för det syftet, motorn är ju känd för att vara rätt skottsäker... Lite lägre trimgrad än R, men ändå tillräckligt med pulver. Inga problem med långa dagsetapper/hög hastighet, även med skjuts och packning. Alternativa hojar, RF900, Thunderace?

Suzuki RF 900 skulle jag kolla extra noga efter om jag vore dig. Bra tryck i motorn o lätt att styla riktigt snygg.

1100 F är nog ett bra val, likaså:
RF 900
ZZR 1100
Bandit 1200, bra sittkomfort, köp en med modernare kåpa bara, den äldre är lite för dåligt skyddande för touring.

Firestorm VTR 1000 tror inte jag på för skjutsning. Man sitter högt och med ganska skarp benvinkel, men för singelkörning absolut.

Annars finns FJ 1200, mkt kraft o komfort och XJ 900 (lite klenare dock).

GPZ 1100 typ -95, men den blev en ganska udda fågel

Har säkert glömt någon

VH race team skrev:
Tjena!
mvh Calle
En Yamaha ThunderAce kanske? Går nog att hitta ett fint ex. från -96 för runt 40tkr.

Köp min i slutet av sommarn :)

Mina tips blir:
RF900
CBR1000F
ZZR1100
FZR1000 / Thunderace

RF:en och FZR:en är sportiga och snygga, Hondan driftsäker, snabb och bekväm men tung, ZZR mest motor men med sedvanliga Kawa-förbehåll (växellåda och ventiler). FJ1200 är tung och gammal i jämförelse, men mycket hoj för pengarna om man hittar en fin.

Tips RF900

VH race team skrev:
Tjena!
...Nån som kan tipsa om en billig (30-40k) sporttourer med gott om pulver? Gärna nån som är hyfsat lätthanterlig också...

Åker en RF själv och tycker De önskemål Du har stämmer bra in på hojen. Man får leva med att baxa och bända lite mer än kompisarna med senaste generationernas sporthojarna när det svänger till...

Ett ex från blocket :
http://www.blocket.se/view/6722191.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=11

Prisbild - De flesta hyfsade av årsmodell 95-96 med ca 3 000 mil på mätaren (?) verkar gå för mellan 35 och 40k... :confused:

Lycka till med jakten!

VF1000R går väl bort om det skulle vara lätthanterligt :tungan 1100F är inte helelr nån lätthanterlig hoj, jag tycker den är bökig och vinglig med sina dubbla 16"-hjul. Varför inte en vattenkyld gsxr1100?

<--- Får nog dock vara beredd på att ge lite över 40 för årsmodellerna -95 o framåt. Men på långturer är den väl värd sina pengar :tummenupp

//KaliZ

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...