Nån som testat Maxxis ?

nu måste jag slå näven i bordet och säga stopp å det grövsta då vi haft 3!! kunder med dessa SKITDÄCK i från ngn internetwebsida!!

testade det sista setet vi monterat åt dessa kunder och konstaterade mycket snabbt att dom var mycket opålitliga & obehagliga i hela sitt sätt att uppträda med facit att vi aldrig mer kommer att montera dessa däck åt våra kunder igen!!

snälla gott folk, allt som är billigt är INTE bra varför ni ngn gång måste börja tänka om rörande eran sk hobby om ni måste chansa med produkter likt dessa däck bara för att ha råd att köra mc!!

mitt omdömme är att dom inte borde få säljas i sitt nuvarande utförande då dom garanterat kommer att leda till otaliga olyckor i sommar!!

/Fürstenhoff.

Menar du att Maxxis är sämre än de däck som satt org monterade på t ex GSXR1100 anno 1986?
Mig veterligen gick det att köra av bara helvete med den hojen!

Att sedan påstå att olyckor händer på grund av däcken är bara larv.. Föraren måste naturligtvis anpassa sin framfart efter materialet/omständigheter..
Fick jag lära mig i körskolan 1985..

..
 
Last edited:
Dunlop Qualifiers RR har jag iaf fått erfarenhet av och de är absolut skitdäck, iaf framdäcket. Extremt halt kallt och alldeles för toppigt för en vanlig gatförare.

Maxxisdäcken på kinnekulle gav ju bra resultat tidsmässigt med bra förare. Har själv kört 56.4 där för några år sedan på slicks och det finns mer att hämta.
Maxxis är skitdäck och Qualifier RR är bäst, det har Fürsten sagt! :fakta
 
Hur många av oss kör egentligen på vad våra däck/hojar klarar av? :va
Jag och möjligtvis Swedie! :näsblod
 
Har heller inte kört med dem själv, men en kompis som jobbar på samma däckfirma som jag provade sina nya Maxxis (både fram & bak) på Sturup Raceway i söndags, och han var helnöjd. Och han klotade inte heller. :arsele
 
Har just klämt på ett Maxxis Presa Sport framdäck på min hoj men har inte hunnit testa än för att ge nån reflektion
 
Har heller inte kört med dem själv, men en kompis som jobbar på samma däckfirma som jag provade sina nya Maxxis (både fram & bak) på Sturup Raceway i söndags, och han var helnöjd. Och han klotade inte heller. :arsele

jag tror han körde på dunlop qaulifier och bara hade målat maxxis på sidan av däcket.de kör nämligen hela motogp på dessa däck och gör likadant.
jag har hört att maxxis bara åker av vägen hela tiden av en som verkar testat de flesta däcken florerande på forumet och helt objektivt säger samma som haga bla.dunlop qualifier:)

Var det dom du körde på kvalet på torpet ? :tuttar


delar av menar du......
 
Last edited:
fastbike.se har testat dem och de fick väldigt bra betyg

http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1052&Itemid=53

:arsele @ Fürstenhoff

kanske inga däck man tävlar med men för gata funkar de prima.

Tror inte de funkar bra slls för gata, MA-PS sportdäcken de testade är för bana och har 80C arbetstemp vad jag fattat. Eller?

Litet motsägelsefulla fakt i artikeln de säger först:

Deras vassaste däck för sporthojar är Presa Sport MA-PS som ska vara optimerat för en kombination av körning på gata och bana.

Sedan:

Däckvärmare ska säkra bästa tänkbara arbetstemperatur (80 grader) redan från start

Får inte det att gå ihop liksom, 80C och gata?

Edit: Står så här på Maxxis hemsida:
High performance Radial tire designed for the occasional track day, and aggressive street rider.

Settlar väl scoret, gatdäck, antagligen 55C arbetstemp, jag fick intrycket att de var mer baninsiperade pga deras not om 80C däckvärmare.

Aja, Supercorsa Pro SC är ju inte så dyra de heller och har inte svikit mig hittils, duger de till Stock 1000/600 och SS grabbarna duger de till mig :), annars var jag inne på att testa dessa däck men som de säger "if it works don't try to fix it".
 
Last edited:
jag tror han körde på dunlop qaulifier och bara hade målat maxxis på sidan av däcket.de kör nämligen hela motogp på dessa däck och gör likadant.
jag har hört att maxxis bara åker av vägen hela tiden av en som verkar testat de flesta däcken florerande på forumet och helt objektivt säger samma som haga bla.dunlop qualifier:)

Fan.. Jag förstod ju aldrig att han lurade mig.... :gnissla
 
Aja, Supercorsa Pro SC är ju inte så dyra de heller och har inte svikit mig hittils, duger de till Stock 1000/600 och SS grabbarna duger de till mig :), annars var jag inne på att testa dessa däck men som de säger "if it works don't try to fix it".

Med tanke på det tidigare du skrev; Supercorsa/Racetec är ett mönstrat slicks som faktiskt har en betydligt högre arbetstemperatur än gatvänliga 40 - 50 grader.
 
Jag kör med Michelin Pilot sport fram och ett Maxxis (kommer inte ihåg modellen men tillverkat för 2år sedan, tror den heter Hypersport) bak.

Har kört både bana och landsväg under både torra o blöta förhållanden.
Har bra grepp med båda däcken när det är torrt.
När det blir blött så har bakdäcket en tendens att släppa plötsligt! Detta även vid mjuka gaspådrag på låga varv, oavsett om det är på bana eller på väg. Nu vet jag inte om däckens ålder (2år) påverkar våtgreppet så mycket negativt, men jag har inget förtroende för MAxxis på blöt vägbana men på torr har jag förtroende för dem.

Nu är det en annan modell på det aktuella Maxxis däcket som trådskaparen funderar på än vad jag har, men jag kommer inte köra på Maxxis däck nästa gång jag köper däck. Vill ha bättre våtgrepp än den modell jag har nu kan ge!
 
Med tanke på det tidigare du skrev; Supercorsa/Racetec är ett mönstrat slicks som faktiskt har en betydligt högre arbetstemperatur än gatvänliga 40 - 50 grader.

Ja jag menar ju för bana såklart. På gata kör jag Pilot Road 2CT, funkar bra där, håller länge, kostar litet mer än Pilot Power men har hittils gått ~1000 mil och det är väl 2mm kvar till slitmarkeringarna.

Tycker det är mest ekonomiskt att ha gatdäck på gata och 'riktiga' bandäck på bana, har väl inte riktigt tempo att hålla full-slicks varma så det funkar bra med de mönstrade åt mig så länge :).

Road 2CT:orna funkar iofs bra på bana de med, men har upplevt släpp utan förvarning vid högt tempo, men det kan ha berott på min (tidigare) kanske felaktiga körstil med litet för aggresiv gas i kurvorna som överhettad däcken vid högt tempo. Kanske litet för mycket mönster på dem för snabbgruppstempo.
 
Anledningen till att gatdäck (Road 2CT i detta fallet) släpper abrupt vid snabbare bankörning är för att de överhettar. De är helt enkelt gjorda för lägre arbetstemperaturer; <60 grader ungefär. Power 2CT eller andra konkurrenter i samma segment (gata och lite bana) håller till lite högre temperaturer men knappast till att vara bland de snabbare i snabb grupp.
 
Jag har kört 2 säsonger på maxxis och de funkar utmärkt.
Förra året körde jag ZX-6R och maxxis funkade riktigt bra.
 
Det låter på er som att det bara finns ett enda Maxxis-däck. De har många olika modeller. Vilket specifikt däck är det "ni" har åsikter om?
De senast testade däcken och de som är aktuella för lite bankörning är Presa Sport MA-PS. Ingen annan modell, varken motarddäck (som sladdar mer än sportdäck), slicks (som sladdar mindre) eller crossdäck (tveksamt på asfalt) :rolleyes:
 
Last edited:
Finns nog inga däcktrådar utan arga diskussioner :D
Även jag jobbar med däck väldigt begränsat med mc däck men maxxis däcken har fått bra recensioner vad jag vet.
Jag körde med Dunlop förra året Dunlop e väldigt bra till sport (hård) körning men jag skall testa Maxxis denna sommaren tror inte dom kan vara så dåliga "kina" däcken vissa av dom har börjat bli ganska bra tex Hankook som vann över Michelin när dom testade sommardäck förra året.
Men e man osäker skall man inte chansa gäller väll med allt :)
Lycka till alla med era däckval!
 
La på maxxis Presa Sport MA-PS nu i slutet av säsongen, upplevede inga överaskningar eller obehagliga situationer. Både på landsväg och bana.

Är nöjd så här långt.

(sitter på bak på min CBR600RR -07)
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top