Nån som provat följande bromsluftningsverktyg?

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Har problem med bromsarna på banhojen som trots stålomspunnet och ihärdig luftning aldrig vill bli riktigt bra.

Såg följande två verktygsvarianter på louis.de. Den ena verkar vara en flaska med backventil och den andra ett verktyg för att pressa bromsvätskan baklänges genom systemet (vilket jag egentligen vill för att vara säker på att att det blir luftfritt).

Flaskmodellen kostar 19.95EUR och "sprutmodellen" kostar 39.95EUR så det är inga större pengar men frågan är om de är nåt att ha?

Nån som testat?

Bifogat

• 10003445_910_FR_05.jpg
    10003445_910_FR_05.jpg
    11.1 KB · Visningar: 792
  • 10003447_910_KL.jpg
    10003447_910_KL.jpg
    37.8 KB · Visningar: 545
Flaska med backventil är ingen hit det blir ändå aldrig tätt så skippa det och kör på vacumsugen.

jag brukar köra med en sån där röd liten oljekanna från biltema(kostar ca 10kr). jag fyller den med bromsolja och pumpar upp den bakvägen. funkar alltid klockrent och tar typ bara 1-2 minuter att lufta på det sättet.

Last edited:
Jag kör med vacuumsugen, den som finns med i verktygstråden. Funkar jävla bra, plus att den går att använda till diverse andra saker såsom tändförställning.

Om jag byter olja i hela systemet brukar jag fylla upp o pumpa ur så mycket luft det går.Sen hänger jag upp oken på en trappstege så dom blir högre upp än huvudcylindern.Sen får det stå så med öppna nipplar över natten.På morgonen dras dom åt o pumpluftas på konventionellt vis ett par ggr o sen brukar det funka bra.

Har ni provat en väldigt enkel sak som jag vet fungerar på en del hojar? Nya Triumphar t.ex. När ni bromsat normalt ett tag, det känns svampigt o dant, lyft av locket till bromsvätskebehållaren och tryck tillbaka kolvarna i oken, så trycker det ut eventuella luftbubblor man kan ha i t.ex bromspumpen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg