Nån som provat Dunlop GP racer D211?

• Thread starter Thread starter simonhedberg
  • Start date Start date
Kapar tråden lite med en fråga. Varför har man rotationsriktning på slicks?
Många förare inklusive mig själv vänder ju på däcken (både slicks och mönstrat) för att få ut maximalt av däcken. Jag har inte märkt någon skillnad alls (kör med däcksvärmare). Är det pga att stommen behåller värmen bättre eller något liknande?

Då intresset verkar vara stort för D211 GP racer, har jag letat upp så mycket info jag kan om det.

Däcket har racegummi men är DOT-märkt och därmed godkänt för gata.
Det mår nog bäst med däckvärmare dock.

Utvecklingen av däcket har skett genom samarbete med Birmingham(racingdepartment) och Montlucon(Fr). Däcket tillverkas i Montlucon.

Det finns 2 varianter; mönstrat och Slick.
Det finns 3 olika gummiblandningar att välja på:
Soft - ca 20-25 varvs race (alternativ till 7712/7704)
Medium - ca 35-40 varv race. ca 0,5s långsammare är S
Endurance - ca 65-70 varvs race. (alternativ till 6680) Ca 1 s långsammare än S
Tyvärr vet jag inte om dessa uppgifter menas för mönstrat eller slick.
Siffrorna i parantes är hänvisning till gummiblandningar i Dunlops KR-slicks har jag förstått.

D211 GP racer slick ska vara lite vassare än det mönstrade.
Dunlop själva listar det en bit in i Competition-segmentet och resten i Easy racing.
Det mönstrade ungefär likadant.

För bana rekommenderas följande däckstryck som minimum:
2,1 fram och 1,2 bak i kalltryck.

Det låga trycket i bakdäcket uppnås genom deras NTEC-stomme:
Ett radiellt lager med flera vinklade bälten täckta av ett kontinuerligt, skarvlöst bandage (JLB). Detta kontrollerar däckets utvidgning och intern belastning

Patrik: har du mer info om dessa som vi kan delge?

Kapar tråden lite med en fråga. Varför har man rotationsriktning på slicks?
Många förare inklusive mig själv vänder ju på däcken (både slicks och mönstrat) för att få ut maximalt av däcken. Jag har inte märkt någon skillnad alls (kör med däcksvärmare). Är det pga att stommen behåller värmen bättre eller något liknande?

Jag är ingen expert på detta ....så jag frågade en.
Ross Shields på Michelin svarade såhär på den frågan ang att vända däcken och vilken inverkan det har på slitbana/stomme.

Två stora problem med att vända däcken.

1) Slitbanemönstret (för icke-slicks) är konstruerade och testade att köra i endast en riktning. Det kan bli problem med oregelbundet slitage.
Det kan även bli lite vobbeltendenser och lite oroligt när mönstret blir deformerat pga felaktig rotation.

2) Själva slitbanan och stommen utformat för att köras i en riktning. Vi ser fler och fler exempel på sprickor i slitbanan/stommen som vi kunnat koppla detta relativt nya fenomen, med det faktum att människor vänder sina däck.
Det blir en oväntad "stressfaktor" på detta område av slitbanan.

Uppförandemässigt är det inga problem. Det är bara en fråga om att använda däcket på det sätt som det var avsett.

En analogi - jag kan använda min bil för att flytta en soffa genom att binda soffan på taket. Den är egentligen inte avsedd för det men det går. Jag kan få problem med att använda den på det sättet och jag borde inte bli förvånad om något konstigt (eller dåligt) händer om jag gör det.

Hej, körde på åsen i torsdags med ett d211 gp racer endurance bak. Det var 30+ ute och jag hade 1.7 i kalltryck. Pass 1 o 2 såg det knappt ut att slitas alls, pressa lite till 3:e passet och jag fick som en smält rand. Efter 4:e passet såg det ut så här.

däcket.JPG

(Ovanför randen är det som ett dike?)

Tänkte att det var lågt tryck och däcket gått varmt. Då ca 20 min efter passet hade jag 1.5 (annan mätare än jag kolla med första gången). Höjde och körde 5:e passet, inbilla mig att det blev bättre. Sen kom regnet och det blev ingen mer körning.

Var jag på rätt spår eller har jag problem med returen? (Hoj gsxr1000 k6)

Hej, körde på åsen i torsdags med ett d211 gp racer endurance bak. Det var 30+ ute och jag hade 1.7 i kalltryck. Pass 1 o 2 såg det knappt ut att slitas alls, pressa lite till 3:e passet och jag fick som en smält rand. Efter 4:e passet såg det ut så här.

View attachment 314580

(Ovanför randen är det som ett dike?)

Tänkte att det var lågt tryck och däcket gått varmt. Då ca 20 min efter passet hade jag 1.5 (annan mätare än jag kolla med första gången). Höjde och körde 5:e passet, inbilla mig att det blev bättre. Sen kom regnet och det blev ingen mer körning.

Var jag på rätt spår eller har jag problem med returen? (Hoj gsxr1000 k6)

Hej.

Dunlop rekommenderar ner till 1,2 kg i kalltryck bak.
Är det riktigt varmt, såsom i torsdags, ska du gå ner dit.
För varmtryck med däckvärmare, lägg på ca 0,3 kg.

Annars så tror jag mest att din fjädring är det som orsakar groparna.
Den långa depåböjen med fullt acc ut på rakan, fullkomligen äter bakdäck om det är lite felinställt.
Lite "diken" kommer du förmodligen alltid att få då den böjen är elak mot däcken.

Ok, kom just hem från åsen efter 2 dagar igen. Gjorde tvärtom, gick upp till 2.0 i kalltryck. Sakta men säkert så försvann diket ovanför randen mot mitten. Slitaget blev bättre helt klart bättre. Det negativa är att däcket är snart slut efter 3 bandagar i måttligt tempo. endurance :va träffa även en annan snubbe vars endurance däck tog slut på 1,5 bandag. Han fick rådet att sänka ännu mer.

däckigen.JPG

Så här höll dagen på att sluta:

[YOUTUBE-ID]KvZgZQsGXpE[/YOUTUBE-ID]

Något positivt med dom är att framdäcket verkar hålla jäkla bra iaf.. :tummenupp

Ok, kom just hem från åsen efter 2 dagar igen. Gjorde tvärtom, gick upp till 2.0 i kalltryck. Sakta men säkert så försvann diket ovanför randen mot mitten. Slitaget blev bättre helt klart bättre. Det negativa är att däcket är snart slut efter 3 bandagar i måttligt tempo. endurance :va träffa även en annan snubbe vars endurance däck tog slut på 1,5 bandag. Han fick rådet att sänka ännu mer.

Något positivt med dom är att framdäcket verkar hålla jäkla bra iaf.. :tummenupp

Trådlyft!

Jag är sugen på att prova dessa Dunlop.
Vad körde du för tider den gången på gelleråsen när du körde 2,0 bak och vad var det för temp ungefär?

Jag har kommit över en uppsättning Dunlop Sportsmart D211 GP. Dvs inte GP racer-varianten. På dessa ser jag ingen NTEC-märkning som det brukar sitta på Dunlops NTEC-däck (åtminstonde de D211 GP racer som jag har sedan tidigare.

Kan någon svara på hur det ligger till med detta? Är det så att D211 GP är renodlade racingdäck och inte har NTEC, eller är det så att de har det, men inte är märkta med NTEC-stämpeln ändå?

Hej, 1.16 var jag nere på... men..

Efter den gången så börja jag skruva på min bakdämpare.. upptäckte att returen var 2 click ut från max och org 12.. vilket om jag förstått rätt innebär att den fjädrar tillbaka långsamt..

Tror det var boven i både släppet på klippet, däckslitaget och sen att framdäcket/n (samma me pp 2ct) kasade så man gled ut ejes när jag försökte åka snabbare där..

För sista gången jag var på åsen körde jag med beggade sportmax D211 GP racer slicks S fram o M bak.. 1.65 i kalltryck bak, och bakdäcket höll bra...

/Några ord från en amatör som provar sig fram.. ;)

Trådlyft!

Jag är sugen på att prova dessa Dunlop.
Vad körde du för tider den gången på gelleråsen när du körde 2,0 bak och vad var det för temp ungefär?

Hej, 1.16 var jag nere på... men..

Efter den gången så börja jag skruva på min bakdämpare.. upptäckte att returen var 2 click ut från max och org 12.. vilket om jag förstått rätt innebär att den fjädrar tillbaka långsamt..

Tror det var boven i både släppet på klippet, däckslitaget och sen att framdäcket/n (samma me pp 2ct) kasade så man gled ut ejes när jag försökte åka snabbare där..

För sista gången jag var på åsen körde jag med beggade sportmax D211 GP racer slicks S fram o M bak.. 1.65 i kalltryck bak, och bakdäcket höll bra...

/Några ord från en amatör som provar sig fram.. ;)

Använde du däckvärmare då? Returen verkar vara boven i dramat. Med rätt pilot pallar dessa däck för under 1.10 tider. Lätt.

Använde du däckvärmare då? Returen verkar vara boven i dramat. Med rätt pilot pallar dessa däck för under 1.10 tider. Lätt.

Tack alla, det var good news.
Jag är också glad amatör så dessa ska hålla i massvis för mig.
Blev bara nojig när det började pratas släpp och märkliga slitage!:D

Priserna på dessa däck är helt överkomliga!
Och DOT så att folk kan köra gata på dom sen!:tummenupp

Sen var det bara om man ska ha 200/55 eller 190/55 på en BMW s1000rr också då.....:va

Jag har kommit över en uppsättning Dunlop Sportsmart D211 GP. Dvs inte GP racer-varianten. På dessa ser jag ingen NTEC-märkning som det brukar sitta på Dunlops NTEC-däck (åtminstonde de D211 GP racer som jag har sedan tidigare.

Kan någon svara på hur det ligger till med detta? Är det så att D211 GP är renodlade racingdäck och inte har NTEC, eller är det så att de har det, men inte är märkta med NTEC-stämpeln ändå?

Ja.
Dessa har N-tec.

Detta måste vara samma däck eller?:va

och

1661:- måste vara ett bra pris....

Hej.
Bra fråga!
Enligt Dunlop så finns det ju 2 däck:
Sportmax D211GP som är föregångaren och ett rent tävlingsdäck(DOT-märkt.)
Sportmax GP Racer D211 som kom förra året från Dunlop och kategoriseras som ett "clubracing-däck (också DOT-märkt)

Maila deras kundtjänst och fråga dem om du vill vara på säkra sidan.
1661:- är ett kalaspris om det är ett nytt, färskt däck. (REA-pris?)
Det andra priset var dyrt och finns billigare på närmare håll.

Nån som har lust att förtydliga för mig...

Beställde precis Dunlop (Sportmax) Sportsmart hos den lokala handlaren.

Han ringde idag och sa att backdäcket inte fanns för leverans direkt och frågade om jag ville ha ett Qualificer bakdäck istället, vilket jag inte ville.

Frågan lyder; Finns det olika varianter av Sportsmart, som jag trodde var förra årets gatdäck som kom nytt? (i samma liga som ex Metzler M5, Michelins dito..)

Jag vill ha ett gatdäck som funkar bra på bana, men som inte tar evigheter att värma upp... (Körde på Metzler M3 innan) och hoppas att jag valt rätt... :)

Sportsmart finns det bara en variant av.
Däremot heter väl nästan alla Dunlops radialdäck "Sportmax"

Sportmax Roadsmart
Sportmax Qualifier
Sportmax Sportsmart

Hej.
Bra fråga!
Sportmax GP Racer D211 som kom förra året från Dunlop och kategoriseras som ett "clubracing-däck (också DOT-märkt)

Hmmm, vart är det billigt då.... :rolleyes:

Inte här i alla fall!!!!!!!
http://www.nordendack.se/Motorcykel_MC_Dack_17_tum_200-55-17/cat/8681
4300:- för ett 200-bakdäck

OK pris på framdäcket:
http://www.dexon.se/dunlop-gp-racer-d211br12070zr17-m-p-5955-c-444.aspx
Men max 270km/h???
Då funkar inte detta på Anderstorp då.....
Frakt 99:-

Bättre pris på framdäcket men inga fraktkostnader:
http://www.blocket.se/stockholm/Dunlop_Sportmax_GP_Racer_D211__MC_dack_32237445.htm

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=9&prodcatid=2&noprodcat=&info1=&info2=&info3=&manufactname=DUNLOP&langno=46:tungan
Frakt 94:- för 2 däck då.

Last edited:
Hej.
Bra fråga!

Båda heter ju "GP Racer" här hos Däckonline??
Jag drar iväg ett mail får vi se....

Heter inte club race-däcket - Sportmax GP Racer D211
http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/...4899&year=2010

och tävlingsdäcket - D211GP N-Tech (utan Sportmax och racer)
http://dunlopracing.com/tires-products/d211gp/

Hmmm, vart är det billigt då.... :rolleyes:

Inte här i alla fall!!!!!!!
http://www.nordendack.se/Motorcykel_MC_Dack_17_tum_200-55-17/cat/8681
4300:- för ett 200-bakdäck

OK pris på framdäcket:
http://www.dexon.se/dunlop-gp-racer-d211br12070zr17-m-p-5955-c-444.aspx
Men max 270km/h???
Då funkar inte detta på Anderstorp då.....
Frakt 99:-

Bättre pris på framdäcket men inga fraktkostnader:
http://www.blocket.se/stockholm/Dunlop_Sportmax_GP_Racer_D211__MC_dack_32237445.htm

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=9&prodcatid=2&noprodcat=&info1=&info2=&info3=&manufactname=DUNLOP&langno=46
Frakt 94:- för 2 däck då.

På just det däcket i den dimensionen, D211 GP Racer 190/55-17E, är både Dexon och Hojdäck.se billigare.
Jag tror även att Fürstenhoff är billigare än MC-däckonline.

Det var det jag menade med att det fanns billigare på närmre håll.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park