Nån som kombinerat 4t och 2t?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Tänkte det att istället för att ha en expansionskammare på en 2t som trycker tillbaka färskgaserna som läcker ut så skulle man kunna ha en avgasventil istället. Måste ju vara andra som tänkt på samma sak och testat, är det i så fall bättre eller sämre? Nån som vet nått?

Sök på "ellwood" på nätet. Han är riktigt klurig, träffade honom på mc-mässan och förutom att vara klurig så var han trevlig ochså.

Fast i hans fall är det mer inriktat på insuget istället för utblåset. Vet att även Tikka uppe i norrland har en massa på g ang tvåtakt men där har jag inte så stor koll.

Det är en vanlig lösning på stora tvåtakts-marindieslar, och uppenbarligen är det bättre med längsspolning än tvärspolning eftersom varianten utan avgasventil (eller "utströmmare" som den oftast kallas) inte funnits på många år.

Men jag vet inte om man kan dra några slutsatser om små bensintvåtaktare från det...

Läs om Yamaha YPVS-tekniken som fanns på RD maskinerna, en variabel avgasport.

Läs om Yamaha YPVS-tekniken som fanns på RD maskinerna, en variabel avgasport.

Men den ökar motståndet i utblåset, eller kanske ökar gashastigheten genom mindre utblås vid låga varv?

Det behövs ju fortfarande uppenbarligen expansionskammare. Som fan.

Men den ökar motståndet i utblåset, eller kanske ökar gashastigheten genom mindre utblås vid låga varv?

Det behövs ju fortfarande uppenbarligen expansionskammare. Som fan.

Expansionskammaren är den fetaste uppfinningen sedan hjulet!

Den skall ses som en helt automatisk kompressor utan rörliga delar, tryckpulsen från avgaserna drar med sig lite färskgas ut i röret, sedan studsar tryckpulsen i bakre konen och pressar in färskgaserna igen med övertryck innan avgasporten stänger helt.
Bra va!

Expansionskammaren är den fetaste uppfinningen sedan hjulet!

Den skall ses som en helt automatisk kompressor utan rörliga delar, tryckpulsen från avgaserna drar med sig lite färskgas ut i röret, sedan studsar tryckpulsen i bakre konen och pressar in färskgaserna igen med övertryck innan avgasporten stänger helt.
Bra va!

Jätte! Men vilken avgasport menar du? Som dessutom stänger på en 2-takt?

Du googlade alltså lite snabbt, kom fram till en felaktig slutsats och skrev in det med mit inlägg som citat, trots att jag vet till 100% hur en expansionskammare fungerar och inte frågat?

:hihi

YPVS-tekniken är väl inte riktigt samma sak, ändrar ju bara höjden på avgasporten

Fast det är väl inte så bara? Syftet Yamahaingenjörerna måste haft är ju det samma, att öka effekten vid ett visst varvtalsomfång!

Last edited:
det finns på prototypstadiet.
boysen har utveklat en slags ventil som stänger avgasporten delvis en gång varje motorvarv.

det hjälper till att fånga mer av färskgaserna inne i cylindern. har tydligen gett mycket lovande resultat i kombination med direktinsprutning.

2-taktaren är lång ifrån död!!! :yoparty

här finns mer info...
http://www.maxsled.com/absolutenm/templates/articles_layout.aspx?articleid=1059&zoneid=17
Precis det här jag sökte efter. :Bugar Framtiden ser ljus ut för 2-taktarna minsann. Helt obegripligt att Japsarna slutat utveckla 2t. :dummer

Som lätta och med bra effektutveckling är 2t-motorer överlägsna för mindre fordon.

Problemet är just behovet av en expansionskammare med egentligen variabel avstämning och då sådana inte går att bygga på ett kostnadseffektivt sätt så blir alltid expansionskammare kompromisser. Det jag anser är grejen att lösa nu är direktinsprutning på samma sätt som på dieselmotorer, detta skulle lösa de negativa effekter som sker vid gasväxlingen pga att bensin/luftblandning alltid slinker ut oförbränd vilket dels är som att elda för kråkorna samtidigt som avgasutsläppen blir onödigt höga.

Med direktinsprutning blir det enklare att lösa saker som överladdning på 2t-motorer och då kan låga emissioner och låg bränsleförbrukning kombineras med mycket hög effekt. Det fina med en turbo i kombination med direktinsprutning är att man då kan nyttja turbon till att "vädra" ut alla avgaser ordentligt och då försvinner samtidigt behovet av "perfekt" designad expansionskammare.

Problemen är då att ordna ett speciellt smörjsystem för turbon men det förvånar mig faktiskt att det inte finns ett brett utbud av liknande motorer.

Ponera att något märke skulle bygga en 2t 1000cc motor med turbo, lätt att jag skulle köpa en sådan :yoparty.

Den enda nackdelen med 2t är som jag ser det kolvringsslitaget och det korresponderande cylinderslitaget men med de egenskaper en sådan motor skulle ha så känns de problemen små:)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti