Nån som kan mkt om tåg???

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Kan låta lite konstigt, men jag har lite udda frågor... :3freak

Eftersom jag har börjat åka en hel del med tåg så undrar jag en hel del hur faen detta funkar.. Det brukar ju alltid finnas en massa folk som besitter en jäkla massa onödigt vetande om saker och ting här på SH, så nu är det jag som vill ha en massa info om; ja just det, TÅG!!

Man undrar ju bla hur faan skiten kan hålla sig kvar på rälsen (så ofta som dom trots allt gör det). Säkerhetsmarginalen är väl den/dom centimeter som hjulet sticker ner på insidan av rälsen?!!! :jisses

Kom igen ni som vet och berätta. Tåg; Bra eller anus.
Sen vill man ju givetvis ha en massa smarriga fakta om våra svenska tåg, såsom effekt, toppfarter och annat skojs som ni brukar kunna leverera.

Annars finns det säkert nån lokförare som kan berätta lite om hur lite det egentligen hänger på och skrämma upp mig lite!! :cool:
 
Det är inte den kanten på hjulet som gör att ett tåg svänger. Hjulparen sitter på en stel axel och snurrar därav med samma hastighet. Det som då gör att tåget kan svänga är att varje hjul är koniska för att kunna gå med större eller mindra diameter.
 
juha01 skrev:
Man undrar ju bla hur faan skiten kan hålla sig kvar på rälsen (så ofta som dom trots allt gör det). Säkerhetsmarginalen är väl den/dom centimeter som hjulet sticker ner på insidan av rälsen?!!! :jisses

Hjulen är lite koniska, det gör även att tåget automatiskt lutar sig lite inåt i kurvorna eftersom hjulet som går i innerkurvan (som är lite kortare) vandrar ut till den lite mindre diametern på hjulet.
Ju mer koniska dom är desto mer lutar tåget i kurvorna, men är dom för koniska så kan man dock få självsvängningar på rakorna som är så kraftiga att rälsen flyttar på sig.

Onödigt vetande? :va :tungan
 
Micke_Lindstrom skrev:
men är dom för koniska så kan man dock få självsvängningar på rakorna som är så kraftiga att rälsen flyttar på sig.

Onödigt vetande? :va :tungan

Respekt!! Hur bövelen kan dom hålla sig på rälsen egentligen???!! Inte för att jag är helt pantad, men just att det borde vara väldigt lätt att få ett persontåg att spåra ur! Så länge det finns idioter som slänger ut bilbatterier på E18 så borde det ju finnas idioter som vill göra detta bara för nöjets skull.. Vill knappt tänka på det..


Tackar för info!! Visste väl att man kunde lita på er!! :tummenupp

Edit: Finns det några speciella begränsningar vad det gäller just att svänga på detta vis, eftersom vi har tåg som kör uppåt 200 knyck på spåren idag?
 
Last edited:
Hmm.. jag har också funderat på varför de inte spårar ur oftare. Borde vara en enkel match för en galning som finge för sig att sabotera rälsen. ...och galningar finns ju gott om :näsblod
 
mb skrev:
Hmm.. jag har också funderat på varför de inte spårar ur oftare. Borde vara en enkel match för en galning som finge för sig att sabotera rälsen. ...och galningar finns ju gott om :näsblod

Stora urspårningar med persontåg är väldigt ovanligt i Sverige, tack och lov.
Godståg brukar däremot spåra ur lite oftare fast då är det vid rangering på olika bangårdar. Ute på linjen måste det vara något väldigt kraftigt sabotage om man ska spåra ur. Däremot körs det på människor stort sett varje dag som man aldrig får reda på. Det är vanligare att en lokaförare har kört på en person än att inte ha gjort det. Frågan är ju den om alla verkligen är självmordsbenägna eller om många är ouppmärksamma?? Ett tåg som kommer i 110 km/h och uppåt hörs faktiskt inte så mycket förrän det är precis bredvid.
 
Det räknas med att varje lokförare kör på 1-2 personer som vill begå självmord (och ofta lyckas) under deras yrkesverksamma liv :(
 
Jag har en helgalen idé om tågdragracing vad tror ni om det det finns ju ström så det börde räcka till masser med kraft, och nått tuft dragracinglok, vad tror ni om det en tanke jag haft länge. :yoparty
 
Ninja Racer skrev:
Jag har en helgalen idé om tågdragracing vad tror ni om det det finns ju ström så det börde räcka till masser med kraft, och nått tuft dragracinglok, vad tror ni om det en tanke jag haft länge. :yoparty
Jag tror att du lekte för lite med bilbana när du var liten :tungan ;)
 
juha01 skrev:
Respekt!! Hur bövelen kan dom hålla sig på rälsen egentligen???!! Inte för att jag är helt pantad, men just att det borde vara väldigt lätt att få ett persontåg att spåra ur! Så länge det finns idioter som slänger ut bilbatterier på E18 så borde det ju finnas idioter som vill göra detta bara för nöjets skull.. Vill knappt tänka på det..


Tackar för info!! Visste väl att man kunde lita på er!! :tummenupp

Edit: Finns det några speciella begränsningar vad det gäller just att svänga på detta vis, eftersom vi har tåg som kör uppåt 200 knyck på spåren idag?

rälsen e ju doserad oxå... svänger kurvan åt höger så ligger höger skena högre upp och båda lutar lite för att ta upp vikten och momentet rakt mot ovansidan av rälsen... (hmm för er som inte vet vad "doserat"... :tungan :rofl )
 
juha01 skrev:
Respekt!! Hur bövelen kan dom hålla sig på rälsen egentligen???!! Inte för att jag är helt pantad, men just att det borde vara väldigt lätt att få ett persontåg att spåra ur!

Edit: Finns det några speciella begränsningar vad det gäller just att svänga på detta vis, eftersom vi har tåg som kör uppåt 200 knyck på spåren idag?
På X-2000 så lutar sig tåget inåt i kurvorna genom att hjulaxlarna mha. datastyrd hydraulik vinkas relativt vagnarna.
Tåget skulle kunna hålla sig kvar på rälsen även utan det systemet men det skulle inte vara speciellt bekvämt att åka i pga. dom kraftiga sidoaccelerationer som skulle uppkomma.
X-2000 är det snabbaste tåget i världen som kör på vanlig räls, det finns dock ett antal snabbare tågsystem som går på specialbyggd räls.

Hjulens konicitet gör att tåget hela tiden anpassar sig till spårets riktning med en dämpad sinusrörelse, så när det kommer ut ur en kurva och börjar köra rakt fram så pendlar tågets lutning med mindre och mindre amplitud tills det kör helt rakt.
När tåget inte lutar så har har hjulet kontakt med rälsen "mitt på" hjulbanan.
Förutom hjulens konicitet så finns det en fläns på insidan av varje hjul som en extra säkerhet mot urspårning.


Ninja Racer skrev:
Jag har en helgalen idé om tågdragracing vad tror ni om det det finns ju ström så det börde räcka till masser med kraft, och nått tuft dragracinglok, vad tror ni om det en tanke jag haft länge.
Hehe, problemet om man ska köra med valiga spår och hjul är att det inte finns speciellt mycket friktion att tillgå.
I så fall är det bättre att ta ett dresin och montera på en jet- eller raketmotor.
 
Jag har fått för mig att axlarna som hjulen sitter på är monterade på en vändkrans som gör att dom fyra hjulen kan vrida sig lite.
Så är det iallafall på mitt märklintåg.
 
sEiKo skrev:
Jag har fått för mig att axlarna som hjulen sitter på är monterade på en vändkrans som gör att dom fyra hjulen kan vrida sig lite.
Så är det iallafall på mitt märklintåg.
Det finns både tåg som har hjulaxlarna direkt fastsatta i vagnarna och såna där dom sitter i vridbara boggier.
 
Vilken underbart lagom urflippad tråd :tummenupp :banana

Vad säger ni som vet nåt om magnetbanetågen de kör/testar i Japan? Bra eller An... ehhh.... mindre bra??

TGV (Train Grand Vitesse?) som de kör med i frankrike... Är det bara de tågen som går på bara den rälsen? Vad händer när de kör ner i "The chunnel"? Har svårt att se att fransmän och engelsmän skulle kunnat enas om en bredd på rälsen...
 
Supermoto skrev:
Vilken underbart lagom urflippad tråd :tummenupp :banana

Vad säger ni som vet nåt om magnetbanetågen de kör/testar i Japan? Bra eller An... ehhh.... mindre bra??
Det är en skitcool teknik, tyvärr är det väldigt dyrt att bygga såna system så det är inte säkert att det kommer att få nån större utbredning.

TGV (Train Grand Vitesse?) som de kör med i frankrike... Är det bara de tågen som går på bara den rälsen? Vad händer när de kör ner i "The chunnel"? Har svårt att se att fransmän och engelsmän skulle kunnat enas om en bredd på rälsen...
Det finns en version av TGV som kör genom tunneln, men engelsmän och fransmän kan ju ha lite problem att komma överens.
När dom byggde Concorden tillsammans så kom dom inte överens om dom skulle använda tum eller metriska mått så halva flygplanet är byggt med tum och halva med millimeter. :huvet :hihi
 
Micke Lindström
Till dig har jag bara två saker att säga:

1.RESPEKT för ditt kunnande! :Bugar :Bugar
2.Meramerameramera!!!!! :yoparty

Detta är faktiskt jäkligt intressant!! (tycker iaf jag..) :tummenupp

Edit: Tack även till er andra som svarat!! Komigen nu, fram med allt ni vet!
 
Last edited:
bagerah skrev:
rälsen e ju doserad oxå... svänger kurvan åt höger så ligger höger skena högre upp och båda lutar lite för att ta upp vikten och momentet rakt mot ovansidan av rälsen... (hmm för er som inte vet vad "doserat"... :tungan :rofl )


du har nog fått det där lite om bakfoten tror ja. om kurvan är doserad och det svänger åt höger, ligger den högra skenan längre ner. detta för att få kraften riktad vinkelrätt mot underlaget.
 
Tgv

Mer onödigt vetande, när TGV spåren från Paris till Marseille skulle byggas så räknade man på om man behövde förstärka den västra rälen pga Coreolis effekten. Jorden snurrar som bekant runt sin egen axel, och typ JÄTTEfort, kör man ett tåg i rakt nord-sydlig eller syd-nordlig riktning tillräckligt fort uppstår en sidoriktad kraft även om tåget kör spikrakt... Kommer inte ihåg om kraften var tillräckligt stor för att man skulle bry sig om den eller inte, men värdelöst vetande är det i alla fall! Konstigt att vissa saker fastnade i pluggen, kommer inte ens ihåg vad kursen hette...
/Hasse
 
Va det inte nått planerande om det är möjligt att bygga ett tåg som skulle gå helt overkligt fort? flera tusen km/h? Har för mig jag läst det i vetenskapens värld, men kan ha drömt det... hehe

Någon som vet?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top