Nån som kan grilla?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
haha jag har ett problem..

Jag har fått tag i en flintastek.. Eller ja, den är ungefär lika stor som en flintastek, men dubbelt så tjock.

Hur fan ska jag tillaga den?!

Ska man steka till den lite snabbt för att få yta, in i ugnen och sen på grillen sista tiden?

Biten väger ju lätt upp mot 4 kg! :yoparty :yoparty

Det är betydligt enklare att steka mindre bitar. Har du nåt emot att dela på den?

Låg värme på grillen så blir det bra. Kanske i med en termometer så vet du när den är färdig. Annars, gilla på en yta och in i ugnen eller
grilla med stängt lock och 100grader där under. Låt vara tills biten uppnått 68 grader på tjockaste stället. Linda in biten i folie och låt stå i minst 10min innan servering. Kött måste vila innan servering för att bli riktigt bra.

Flintastek? När köpte man en sån senast?

Låg värme på grillen så blir det bra. Kanske i med en termometer så vet du när den är färdig. Annars, gilla på en yta och in i ugnen eller
grilla med stängt lock och 100grader där under. Låt vara tills biten uppnått 68 grader på tjockaste stället. Linda in biten i folie och låt stå i minst 10min innan servering. Kött måste vila innan servering för att bli riktigt bra.

Bra marinader? Fick biten av min morsa, haha. De har köpt en hel gris. Så kom hon häromdagen "ouuh jag har en flintastek till idg" mmmm tack mamma.. Aningen mindre än en hund, haha

Bra marinader? Fick biten av min morsa, haha. De har köpt en hel gris. Så kom hon häromdagen "ouuh jag har en flintastek till idg" mmmm tack mamma.. Aningen mindre än en hund, haha

Last edited:
Kan folk inte lära sig att är nu steken stor, så behövs ju en större eld!
Klart det inte räcker med en liten grill, fan kasta på steken på en brasa!

ELD!! EEEEEEEEEEELD!!! :4skrika

Helt korrekt.

Att dela steken är ju fel, är steken stor behövs ju bara mer eld!

Kryddor, lök, matolja, öl och soja.
Kryddor kan du gärna ha färska, ta vad du har hemma eller kör från burk om du har det så. Lägg i löken i klyftor, töm på lite matolja och späd ut med öl. Sen tillsätter du soja tills du får en härlig färg och i med dina kryddor, salt/peppar är givna redan.
Låt ligga i en plastpåse med din köttbit och gå och gnugga in det med jämna mellanrum.
Vill du kan du byta ut ölen mot rödvin förslagsvis samma som du serverar maten med.
Kör du öl kan du ha en öl ståendes i grillen över varmaste punkten under hela din grillning(ser jäkligt flash it ut för polarna). 4Kg kött tar lång tid på grillen så du vet.

Kan folk inte lära sig att är nu steken stor, så behövs ju en större eld!
Klart det inte räcker med en liten grill, fan kasta på steken på en brasa!

ELD!! EEEEEEEEEEELD!!! :4skrika

Är det en riktigt stor stek är det ofta bäst att stänka lite bensin på grillen innan man tänder på, för mindre stekar funkar även t-röd. Tändvätska är för amatörer! :brinnerup

Disclaimer: ibland ljuger jag för främlingar

Tanka hem alla säsonger av License to grill, klart bästa matlagningsprogrammet :tummenupp Det kan jag sitta och glo på bara för jag har tråkigt.

51w6suwm5nL._SL500_AA300_.jpg

Förkoka köttbiten 40-60 min. Därefter grilla och använd då nån grym glaze.

Ska du grilla ska du köra med denna! :tuttar

Bifogat

• 340421.jpg
    340421.jpg
    73.3 KB · Visningar: 67
Har du en grill, där du kan höja/sänka gallret, så kör du varmt SOM SATAN först, när det sen börjar svalna så sänker du bitvis.

Då får du fin yta och genomstekt kött.

Glöm för helvete inte att marinera i vitlök, vettig bbq marinad, och coca cola.

*/ ?>
Back