Nån som känner till svetstillverkaren Parweld? Funderar på en Plasmaskärare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har tidigare postat en tråd om plasmaskärare i överflödiga diskussioner men tänker att denna fråga hör nog hemma bättre här. Moderatorn får väl flytta tråden om så inte är fallet.

Tänker köpa en plasmaskärare då det verkar vara en bra och ha grej till lite av varje. Ahlsell säljer en maskin https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner/svets-och-gas/elsvets/plasmaskarutrustningar/357976/ som jag verkar kunna få loss till vettiga pengar även om den kostar en hel del.

Har lånat en sån här https://svetsshop.se/shop/cut40-pilot-plasmaskarare-177p.html 40A kines av en kompis men den är för liten för mina behov, gick att nöta av 10 mm men jag vill kunna skära 10 mm utan problem.

Är lite skeptisk då det är en 1-fas maskin men enligt tillverkarens produktkatalog ska den skära kvalitetssnitt 12 mm och dela 14 mm vilket duger för mig, är väl en bonus om 20 mm skulle gå att grovskära som det skrivs på säljsidor. Är väl främst materia mellan 1 till 5 mm jag kommer att skära men vill som sagt ha möjlighet att bränna av 10 mm om så behövs. Hur är det sen med munstycken och slangar, är det nån som har koll på om det finns någon standard på slangar och munstycken då det gäller plasma? Man vill ju inte köpa en plasmaskärare för 10-12000kr och sen riskera att inte hitta slit delar till dom.

Esab och Migatronic är ju säkert bra men då verkar dom ju kosta jäkligt mycket så det är svårt att motivera för min garageverksamhet.

Parweld är säkert bra. Hört namnet förut.
Köpte efter mycket snokande svets hos R-Tech precis för jul. Kom med UPS inom en vecka. Har inte hunnit testa den ännu. Men hoppas på det bästa.
https://www.r-techwelding.co.uk/welding-equipment/plasma-cutter/
Men lägg märke till att deras 240VAC 1-fas plasmacutter som klarar 18mm mjukt stål, 13mm rostfritt, kräver 32A säkring !
Eller behövs 25A säkring med 32A toppström korta ögonblick ?

Last edited:
Jag vill helst ha en 3-fas maskin då jag har 20A huvudsäkring, 3-fas kompressorn ska ju också vara igång vid skärandet och har man då otur och pannan i garaget kickar igång så vete fasen hur det går, pannan kan man ju slå av just då man håller på så då ska det ju funka. 32A 1-fas låter ju ut vansinnigt vid de effekterna måste ju en 3-fas maskin vara mycket bättre.

Har dock nu börjat vela lite hur jag ska göra efter att pratat med en kille som har två plasma och en gaskärra, dock hade han dålig koll på märken och sånt då han inte ens visste vad han hade för märke på sina maskiner. En plasmaskärare av hyfsad storlek eller en gasutrustning med 10l flaskor rör ju sig om ungefär samma pengar och frågan är ju inte då om gasen är mer användbar:va Med gas kan man ju till och med löda ihop en Egli Vincent ram ;)

Fördelen med plasman är ju att den är bra på sin sak att skära, nackdelen är att det går åt munstycken och man skall ha tillgång till nog med ström och tryckluft. Gasen är ju mer flexibel och med den kan man skära, värma, svetsa och löda. Fördelen är ju flexibiliteten, man kan skära sånt man inte kommer åt med en plasma som tex bultskallar, man kan vara var som helst och ta med den i bilen i fält om det riktigt kniper, nackdelen är väl att man inte kan skära tunnplåt utan att det slår sig, inte lika snygga skärsnitt och gasen blir dyr då den fort går åt om man börjar skära grova saker.

Är ju som sugen på bägge alternativen

Parweld är brandade kinesiska maskiner och anses generellt vara skit i fackmannamässiga kretsar.

Vet inte hur det är med Parweld men generellt är det så att plasmacutters namnges efter skärförmåga och mäts i tum. En maskin som heter 40 borde då vara god för 0,4" svart. Kan vara bra att veta när man letar.

Bäst prylar hittar du nog i nordamerikanska Thermal Dynamics och Hypertherm. Norditalienska tillverkare tex STEL har också tradition på plasma av nån anledning, kan vara ett bra mellanting?

Men vad skall man ha den till? Jag har tillgång till ett gäng, både enfas och trefas och det är ju kul men inget jag använder ofta alls.

Ok, då kan man ju lika gärna köpa en kines direkt. Tanken var att kunna använda den till lite av varje skärande tex skära plåt 1-5 mm istället för vinkelslip för mina hobby projekt men även kunna ha den till rep i traktorredskap mm och då vill jag kunna skära upp till 10 mm utan problem.

Lånade en 40A Kines av en kompis men den är för liten för att vara till nytta för mig då den testades på traktorsnöslungan, 60A är nog mer lämpligt för mina behov.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph