Nån som jobbat/bott i Bangkok?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
I så fall, klarar man det med en "fruga" och en liten dotter?
Är det för rörigt?
För varmt?
Är det elakt mot lillan (8 mån) att rycka upp rötterna?

Har inget besked än, men måste ställa mig in på vad vi kan ha för krav om det blir av...

Alla :tuttar-svar ignoreras.

Har aldrig bott i Bangkok mer än några dagar i sträck men jag skulle inte komma på tanken att bosätta mig där med ett litet barn :(
Å andra sidan, det beror säkerligen på VART i Bangkok man befinner sig, det finns säkerligen en alldeles underbar och lugn plats med svenskt dagis etc men det låter osannolikt.
Maken till rörigare stad har jag aldrig sett, och luften är allt annat än ren. Väcker stor hatkärlek men som sagt, jag skulle aldrig vilja bo där mer än några veckor.

Har aldrig bott i Bangkok mer än några dagar i sträck men jag skulle inte komma på tanken att bosätta mig där med ett litet barn :(
Å andra sidan, det beror säkerligen på VART i Bangkok man befinner sig, det finns säkerligen en alldeles underbar och lugn plats med svenskt dagis etc men det låter osannolikt.
Maken till rörigare stad har jag aldrig sett, och luften är allt annat än ren. Väcker stor hatkärlek men som sagt, jag skulle aldrig vilja bo där mer än några veckor.

Tack för svaret.
Värt att tänka på. :tummenupp

Alltså är det ett utlandsjobb du blivit erbjuden i Thailand och dess huvudstad Bankok så lär du inkvarteras i ett bättre område tillsammans med andra utländska gästarbetare. Det går att bo oerhört bra i Bankok och det finns tillgång till internationella skolor. Är barnet bara ett par månader gammalt så har det ingen betydelse om ni bor i Thailand eller i Sverige. Däremot kanske det blir viktigare när barnet blir ett par år gammalt att få svenska rötter och vänner om ni inte vill att det ska bli ett lite rotlöst barn med internationella vänner från olika hörn i världen. Inget fel i det. Skulle ni bli kvar i utlandstjänst kan ni alltid skicka barnet till internatskola i Sverige när det är gammalt nog. Det är inte så illa som det låter.

Själv har jag bara varit i Bankok ett par dagar, men såg en hel del boende eftersom en vän till mig tittade på just den biten under dessa dagarna. Däremot kan jag själv säga att jag kanske inte skulle vilja bosätta mig i Bankok av alla världens huvudstäder. Men för vad det är värt så kanske det kan vara en intressant upplevelse att stanna där ett eller några år medan barnet inte är så gammalt.

Lycka till vad du än beslutar dig för.

Alltså är det ett utlandsjobb du blivit erbjuden i Thailand och dess huvudstad Bankok så lär du inkvarteras i ett bättre område tillsammans med andra utländska gästarbetare. Det går att bo oerhört bra i Bankok och det finns tillgång till internationella skolor. Är barnet bara ett par månader gammalt så har det ingen betydelse om ni bor i Thailand eller i Sverige. Däremot kanske det blir viktigare när barnet blir ett par år gammalt att få svenska rötter och vänner om ni inte vill att det ska bli ett lite rotlöst barn med internationella vänner från olika hörn i världen. Inget fel i det. Skulle ni bli kvar i utlandstjänst kan ni alltid skicka barnet till internatskola i Sverige när det är gammalt nog. Det är inte så illa som det låter.

Själv har jag bara varit i Bankok ett par dagar, men såg en hel del boende eftersom en vän till mig tittade på just den biten under dessa dagarna. Däremot kan jag själv säga att jag kanske inte skulle vilja bosätta mig i Bankok av alla världens huvudstäder. Men för vad det är värt så kanske det kan vara en intressant upplevelse att stanna där ett eller några år medan barnet inte är så gammalt.

Lycka till vad du än beslutar dig för.

Tack du med.
Min tanke har varit att hon, om de har svenska skolan, vilket de inte verkar ha, (är inte det lite underligt?)
Om min välutbildade chey inte skulle kunna åtminstone svartjobba, schvensskar emellan...
Å OM det är värt att åka ett-2 år på en sån här grej...
redan en flygresa bort för min dotter, kanske inte spelara så stor roll om vi är o Sthlm eller i Bangladesh.... Lär knappast träffas oftare så länge vi inte flyttar tillbaka.
Max 2-3 ggr/år.

Tack för att ni ens iddes svara.

j

Jag har bott i bangkok i tre år med min familj när jag var 12-15 år. Inga problem, finns bra sjukvård och skola och bästa restaurangerna i världen (tja i alla fall väldigt bra mat, fransk och italiensk mat i Bangkok är toppen).

Sen lärde jag mig hata thailändare pga deras värderingar - brist på medmänsklighet och ärlighet är inte riktigt förenligt med mina värderingar, men första året var toppen, andra ok, tredje ville vi bort.

Inget att fundera på, bara att åka! Man ångrar bara saker man inte gjort, och en utlandsvistelse är så gott som ingen jag träffat som ångrat.

Jag har bott i bangkok i tre år med min familj när jag var 12-15 år. Inga problem, finns bra sjukvård och skola och bästa restaurangerna i världen (tja i alla fall väldigt bra mat, fransk och italiensk mat i Bangkok är toppen).

Sen lärde jag mig hata thailändare pga deras värderingar - brist på medmänsklighet och ärlighet är inte riktigt förenligt med mina värderingar, men första året var toppen, andra ok, tredje ville vi bort.

Inget att fundera på, bara att åka! Man ångrar bara saker man inte gjort, och en utlandsvistelse är så gott som ingen jag träffat som ångrat.

Tack igen.
Jaja, får se hur det urartar sig...
I mitt halvstilla inre känner jag ändå att det vore kul.
Åh ja. De var ivf ärliga, sa att jag var en av de starkaste kandidaterna, men mitt "familjeliv" kanske låg på fel sida vågen.
En får se.

Tack i alla fall!
j
:tummenupp

Har jobbat i Bangkok sedan 2003. Allt handlar om vad du får med deal med ditt företag. Det kan vara billigt att vara en turist med små krav, men ska man leva med hyffsad västerlänsk standard kostar det.
Exempelvis kostar en hyffsad tvårumare utmed bts 10.000+kr /mån att handla västerländska matvaror är ofta inte billigare än i sverige. Kontentan av det hela är det dåligt betalt är det inte att tänka på.

När det kommer till internationell skola för kidsen kostar det ofta runt 100.000kr/termin osv. Så speca vad du och familjen behöver och ställ dina krav.

Glöm allt med svartjobb direkt. Grym hårda straff på det, oftast IDC (som är tuffare än många vanliga thaifängelser) och sedan deportation och svartlistning. Jobbarkompisens kompis blev depoterad efter att ha mekat med jobbarkompisens bil på en mack en halvdag.

Last edited:
Har jobbat i Bangkok sedan 2003. Allt handlar om vad du får med deal med ditt företag. Det kan vara billigt att vara en turist med små krav, men ska man leva med hyffsad västerlänsk standard kostar det.
Exempelvis kostar en hyffsad tvårumare utmed bts 10.000+kr /mån att handla västerländska matvaror är ofta inte billigare än i sverige. Kontentan av det hela är det dåligt betalt är det inte att tänka på.

När det kommer till internationell skola för kidsen kostar det ofta runt 100.000kr/termin osv. Så speca vad du och familjen behöver och ställ dina krav.

Glöm allt med svartjobb direkt. Grym hårda straff på det, oftast IDC (som är tuffare än många vanliga thaifängelser) och sedan deportation och svartlistning. Jobbarkompisens kompis blev depoterad efter att ha mekat med jobbarkompisens bil på en mack en halvdag.

Tack som fan, bra att veta.
Så mao ska man inte sälja sig billigt?
Matnyttig info, återigen tack. :tummenupp

Vad jag menar är om man är singel och mest vill uppleva ett annorlunda liv och är beredd att bo på 30 kvadrat utan ac så skulle det vara värt att överväga; men med tjej och småbarn? Aldrig. Bor man lågbudget är det inte ovanligt att man kan bo typ 800 meter ifrån huvudväg och att det enda sättet är att ts mctaxi. Inte så kul med unge kanske.

Jag vet inte om du varit i bangkok förut men det finns massa små saker som man inte tänker på. Tex är barnvagar ovanliga här, dels är det kulturellt betingat men främst är det näst intill omöjligt att manuvera en barnvagn här (utanför siam) pga trafik och jävligt inte handkappsanpassade trottoarer och dyl. Senast förra året ramlade jag ner i en avloppsbrunn med trasigt lock då jag hoppde undan för en motorcyckel som körde på trottoaren (vilket händer varje dag).

Ställ krav och förhandla:-). Som ett exempel: Oriflame har skickat en kille från sverige. Han och hans svenska tjej har betald lägenhet. Den kostar runt 28 tusen sek/mån och det är inte nånvrålexklusiv lägenhet svenska ögon;typ nåt sånt här http://www.amazingproperties.org//listing/3-bedroom-condo-@-the-madisson-*modern-&-clean*-930.html . Man ska absolut inte stå mad mössan i hand och tacka för småsummor.

Last edited:
Sen lärde jag mig hata thailändare pga deras värderingar - brist på medmänsklighet och ärlighet är inte riktigt förenligt med mina värderingar...

Har du lust att utveckla?
Förstår att det är ganska hårt klimat i en storstad med mkt fattigdom men var det verkligen så illa?
Tror du att det är annorlunda i nån annan fattig storstad i tex Arabvärlden, Afrika eller Sydamerika?

Bara nyfiken....

Kan hålla med om bristen på empati hos thailändare. Har inte jobbat i Bangkok, men några månader då och då med dykning på öarna. Älskar landet och människorna, men det kan bli tröttsamt i längden att bli behandlad som en idiot.

Hade jag fått ett riktigt bra erbjudande att ta med familjen nu, hade jag nog varit sugen dock..;)

Det handlar inte om Bangkok utan om Thailand och till stor del och SOA regionen som sådan. Thailänadare har lite samma mindset som kineser, elitistiska och ofta en ganska egoistiska framtoning. Thailändare rankar alla de möter. Det kan vara fråga om utseende, hur du är klädd, ekonomiskställning, familjebakgrund. Det är lite som Sverige 1850; en kypare eller snickare ses som lägre än en läkare. En läkare ses som mindre fin än en adlig person osv. Sedan är Thailändare iregel väldigt xenofobiska och inkorrekta. Inte så att rasismen är utstuderat hat utan mer naivt tänkande. Detta syns inte för gemene turist men saker man hör kan få en att baxna ibland. Några exempel på rasism som jag sett och som ses som helt normalt för Thailändare;

- Busschafförer som väljer att köra förbi busshållplatser då en Afrikan väntat där.
- Killar med arabiskt utseende bli nekade att gå in på bättre klubbar.
- En amerikansk rapartiskt blir ombedd att checka ut från NasaVegas hotell förklaring "Sorry mistake. You cant stay. Our policy is no black people. We thought you White american.
- Ett gäng sevenskar med arabiskt ursprung och med göteborgdialekt åker en nästan tom BTS från MBK. Alla Thailändare byter demonstrativt vagn när killarna kliver på samtigt som jag hör saker som man i Sverige stämplar som hets mot folkgrupp.

Så forsätter det i en evighet. Några småsaker som förekommer men som jag inte ens reagerar på men andra kan tycka år lite smålustigt;
4e65c48c5967a_9d5f5464_13029879_10881969.jpg
66adc8d4_800px-Anti_Arab_sign_in_Pattaya_Beach_Thailand.jpg

4e65c5c02c3e8_3be0448f_13029882_10881958.jpg

Last edited:
Ställ krav och förhandla:-). Som ett exempel: Oriflame har skickat en kille från sverige. Han och hans svenska tjej har betald lägenhet. Den kostar runt 28 tusen sek/mån och det är inte nånvrålexklusiv lägenhet svenska ögon;typ nåt sånt här http://www.amazingproperties.org//listing/3-bedroom-condo-@-the-madisson-*modern-&-clean*-930.html . Man ska absolut inte stå mad mössan i hand och tacka för småsummor.

Tror en familj med en liten knodd klarar sig på under 187m2. Och runt 20tkr för en fullt möblerad modern lgh centralt placerad kanske är lite smådyrt med svenska mått, men ändå inte något som jag skulle gå i taket för.

Tror en familj med en liten knodd klarar sig på under 187m2. Och runt 20tkr för en fullt möblerad modern lgh centralt placerad kanske är lite smådyrt med svenska mått, men ändå inte något som jag skulle gå i taket för.

Japp, poängen var; har man familj så är en någonlunda standarad och bra kommunikationer a och o. Bara för att det är Bangkok ska han inte tro att "Thailand är ju så billigt" och sedan går han med på ett billigt boende för ett par tusenlappar. Då är risken att han säljer sig kort och får ett sumpboende i yttre Lad Prao eller liknande. Det skulle vara tuff på alla sätt.

Thailändare rankar alla de möter. Det kan vara fråga om utseende, hur du är klädd, ekonomiskställning, familjebakgrund. Det är lite som Sverige 1850; en kypare eller snickare ses som lägre än en läkare. En läkare ses som mindre fin än en adlig person osv.

Det du beskriver upplever jag som Sverige 2011.
Kanske mer uppenbart i Thailand bara??

Rasismen du beskriver har jag heller aldrig märkt av konstigt nog, ja inte mer än i sverige det heller...
Min uppfattning är att dom är ganska öppensinnade med människors olikheter...

Nu har jag aldrig bott i Thailand som du utan bara varit där kortare perioder på semester. Min sambo är dock född i thailand (kom till sverige när hon var 10år). Hon har heller aldrig sagt något om detta, utan tycker bra om landet, ja inte lika bra som om Sverige men men...
Hon vill gärna flytta till Bangkok och jobba något år eller två när hon är klar med sin utbildning.

Jaja, intressant hur som helst.. Ska dit tre veckor i vinter och resa runt, inte bara turistorter utan även norrut, Ubon å Korat :)

Tack för intressant info och olika åsikter.
Det får bero lite på lönen om det känns värt att dra dit med familjen, tror jag.
Trots allt är ju lillans välbefinnande det viktigaste.

Tack för intressant info och olika åsikter.
Det får bero lite på lönen om det känns värt att dra dit med familjen, tror jag.
Trots allt är ju lillans välbefinnande det viktigaste.

Lillan är så liten så henne skulle jag inte påstå att du behöver oroa dig för... hon skall varken börja skolan eller ut och promenera på stan själv än på ett riktigt bra tag.
Och det med rötter, det är inte heller något att direkt lägga vikt vid på ett par år.

Däremot kontakt med släkt och vänner (farmor/farfar, mormor/morfar osv osv osv) kan vara bra att bibehålla på något sätt för henne.

- Busschafförer som väljer att köra förbi busshållplatser då en Afrikan väntat där.
- Killar med arabiskt utseende bli nekade att gå in på bättre klubbar.
- En amerikansk rapartiskt blir ombedd att checka ut från NasaVegas hotell förklaring "Sorry mistake. You cant stay. Our policy is no black people. We thought you White american.
- Ett gäng sevenskar med arabiskt ursprung och med göteborgdialekt åker en nästan tom BTS från MBK. Alla Thailändare byter demonstrativt vagn när killarna kliver på samtigt som jag hör saker som man i Sverige stämplar som hets mot folkgrupp.

Så forsätter det i en evighet. Några småsaker som förekommer men som jag inte ens reagerar på men andra kan tycka år lite smålustigt;
4e65c48c5967a_9d5f5464_13029879_10881969.jpg
66adc8d4_800px-Anti_Arab_sign_in_Pattaya_Beach_Thailand.jpg

4e65c5c02c3e8_3be0448f_13029882_10881958.jpg

Det är väl inget negativt? alla vet väl att arabfolk är bråkmakare och våldtäktsmän? Alla tycker som thaiarna även hemma i Sverige men vågar inte vädra sina åsikter p.g.a feghet och rädsla för att lynchas av PK-maffian.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing