nån som installerat tanksensor av flottörtyp?

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
tjena, undrar om nån har installerat en tanksensor på en gsxr modell?
funderar på att köpa en och installerar på min gsxr600 -98.

tänkte även köpa till en acewell mätare så man ser när soppan börjar sina innan reservlampan börjar blinka, bra för lite längre utflykter.

undrar sen om nån vet på vilken gixxer modell det finns en sån sensor, när dom kom och vilken modell, kanske bara räcker med att köpa tanken och byta ut den jag har nu?

och nån som vet vart man kan lämna in tanken för att få det riktigt gjort av kunnig personal, så man inte fördärvar eller gör fel själv?

Det är för mycket jobb för att vara värt besväret. Inte helt enkelt att installera en flottör i en befintlig tank och sen är hela flottörapparaturen ofta rätt oprecis. Vill du absolut ha en bränslemätare så uppfinn någon form av flödessensor till bensinslangen som mäter konsumerad soppa och subtraherar från tankrymden.

Eller så använder du reserven till det den är till för...

Det är för mycket jobb för att vara värt besväret. Inte helt enkelt att installera en flottör i en befintlig tank och sen är hela flottörapparaturen ofta rätt oprecis. Vill du absolut ha en bränslemätare så uppfinn någon form av flödessensor till bensinslangen som mäter konsumerad soppa och subtraherar från tankrymden.

Eller så använder du reserven till det den är till för...

Man behöver inte uppfinna en flödessensor, de finns redan o köpa, bara klippa av bensin slangen o kopplan in den men in/ut o dra upp bensinmättarn som följer med, bara plippa in hur många liter du har, sen sköter den rästen o indekerar hur mycke de går åt varje min o hur mycke soppa de finns kvar i tanken, väldigt lätt liten pryl :tummenupp

Men man måste plippa in literna varje gång man tankar för den kan inte göra sånt åt en :)

En flödesmätare kan väl inte funka? :va I insprutshojar, och förgasarhojar också gissar jag :va bygger ju pumpen upp ett tryck, som styrs av en "wastegate" som släpper tillbaka en viss mängd i tanken så att trycket hålls konstant. Dvs pumpar pumpen runt mycket mer soppa än vad som verkligen används.
Det verkar mycket smartare att lära sig ungefär hur långt man kommer på varje tank, det funkar precis lika bra som en soppamätare!

har en gixxer600 -98, förgasare i den.
vart finns den där flödessensorn till bensinslangen så jag kan ta en liten titt, vilken sida?

jag kommer väl 300-350 km på min tank när den e full, beror på hur jag kör.

tycker om å pilla lite på bågen och tycker det e kul med lite fler finesser osv, ser häftigt ut, bygger om min front nu så den ska se ut som en -01:a, tyvärr blev det så trångt innanför kåpan att den gamla mätaren inte passar så jag måste ta hem en acewell mätare som är mindre.

därför ville jag veta om flödessensorn, finns nämligen en acewell med inbyggd tankmätare.

Last edited:
har en gixxer600 -98, förgasare i den.
vart finns den där flödessensorn till bensinslangen så jag kan ta en liten titt, vilken sida?

jag kommer väl 300-350 km på min tank när den e full, beror på hur jag kör.

tycker om å pilla lite på bågen och tycker det e kul med lite fler finesser osv, ser häftigt ut, bygger om min front nu så den ska se ut som en -01:a, tyvärr blev det så trångt innanför kåpan att den gamla mätaren inte passar så jag måste ta hem en acewell mätare som är mindre.

därför ville jag veta om flödessensorn, finns nämligen en acewell med inbyggd tankmätare.

O jag glömde nämna att flödes mätarn fungerar enbart på en förgasar hoj.

Ja du var man kan köpa den, hum de e ett båttillbehör, heter Bränsleförbrukningsmätare förövrigt har nr:5376-825 på www.hjertmans.se o kostar 2660 kusar

Tycker de e billigare o slänga dom pengarna på bensin till tösen o låta hon andas på högvarv o sen gå efter trippmätarn om man har de, om man ingen trippmätare har så kan de vara bra med en flödes mätare :tummenupp

så klart de finns billigare flödes mätare men för stunden så vart detta den ända jag hitta, vet att de ska finnas mera men lägger in om jag hittar den.

Last edited:
ok, tackar, får nog skippa eller vänta med det i såna fall, måste lägga ut pengar på en acewell mätare.

ska byta ut min -98 sving mot en gixxer750 98-99 sving, tycker det ser häftigare ut med den extra lilla svingförstärkningen som går ända ner till änden av svingen.

men tur jag har förgasare då, ska kolla runt om det finns nån billigare nu när jag vet vad det heter.

tackar

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...