Nån som importerat hoj nyligen?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Sitter och tittar lite efter en cykel till sommaren och tycker det känns som överpriser på det mesta jag hittar här i Sverige. Började därför kolla lite på Tyskland men hittar inte särskilt mycket till vettiga priser.
Är det jag som letar på fel ställe eller lönar det sig knappt att importera längre? Någon med hyfsat färska erfarenheter av import kanske har lite bättre koll än jag på var man ska leta...

Jag importerade två hojjar för fem dagar sen. De tyska priserna är kanske inte astronomiskt mycket lägre, men däremot finns det en mycket större marknad så du kan få i princip vilken hoj du vill och oftast tjäna iaf några lappar på det. Vet inte vad du är ute efter för modell, men det finns en extremt billig CBR1000RR hos en handlare, kollade aldrig upp den dock.

Något som är bra att veta är att de har ändrat reglerna för import, eller snarare rutinerna för vad som händer när du väl får hem den. En check på www.vv.se rekommenderas. Det ska utföras en ursprungskontroll här hemma innan du ens får boka tid för regbesiktning.

Happy hunting! :)

Jag importerade två hojjar för fem dagar sen. De tyska priserna är kanske inte astronomiskt mycket lägre, men däremot finns det en mycket större marknad så du kan få i princip vilken hoj du vill och oftast tjäna iaf några lappar på det. Vet inte vad du är ute efter för modell, men det finns en extremt billig CBR1000RR hos en handlare, kollade aldrig upp den dock.

Något som är bra att veta är att de har ändrat reglerna för import, eller snarare rutinerna för vad som händer när du väl får hem den. En check på www.vv.se rekommenderas. Det ska utföras en ursprungskontroll här hemma innan du ens får boka tid för regbesiktning.

Happy hunting! :)
Tack!
Jag är ute efter en R-hoj runt 60kkr och kollar mest på literklassen men även 750 är intressant. Några tips på var man ska leta?

Hur lång tid tar en sån där ursprungskontroll ungefär? Vore ju lite trist att hämta en hoj och inte få köra förrän i december...

En fördel med att importera är ju att man kan kombinera resan med inköp av vissa drycker inför sommarens after bike/grillkvällar :D

Jag har hämtat båda mina hojar från Tyskland. Den "nya" (Yamaha FZ1N 2006) hämtade jag nu i januari. Någon ursprungskontroll behövde jag inte göra men det kanske man bara behöver göra på äldre fordon. Var inne på VV:s hemsida och det verkade som man kunde göra det snabbt och smidigt över nätet så det är nog inga problem. När jag skulle köpa min hoj så låg blocketpriserna för en 06:a på 85-87 tusen vilket jag tycker är mycket :) De flesta var iofs mc-handlare... Jag betalade 6900 euro för min vilket blev lite över 66000 då. Jag tycker att jag gjorde ett ordentligt klipp på den. Köpte sen grejer från USA för halva Svenska priset :) Resan gick väl ungefär på 3000 kronor men det kan man väl räkna bort om man tar med sig lite sprit och öl hem vilket jag inte orkade göra. Ett roligt litet äventyr är det också!

Tack!
Jag är ute efter en R-hoj runt 60kkr och kollar mest på literklassen men även 750 är intressant. Några tips på var man ska leta?

Hur lång tid tar en sån där ursprungskontroll ungefär? Vore ju lite trist att hämta en hoj och inte få köra förrän i december...

En fördel med att importera är ju att man kan kombinera resan med inköp av vissa drycker inför sommarens after bike/grillkvällar :D

Det är nya regler ifrån förste februari i år, därav slapp ovanstående denna procedur. VV ligger/låg rejält efter men de har utbildat personal så snart är de ikapp. tanken är att det ska ta 1-3 dagar för dem att utföra kontrollen. Just nu behandlar de ansökningar som inkom den 11:e mars......tur att det ändå är vinter :rolleyes:

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd