Nån som har vittnat nån gång?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag ska till Gävle Tingsrätt imorn och vittna mot ett rattfyllo som jag satte dit för ett par månader sedan.
Jag har typ ingen aning om hur det kommer gå till, finns det någon som kan berätta lite? Tar det lång tid?

Har vittnat för nån misshandel för länge sen.... Du får sitta utanför tills dom ropar upp dit namn.... Sen får du gå in o sätta dig i vittnesbåset, där det sitter några på rad...nämndemän, åklagare, advokater......
Och båda parter ställer lite frågor till dig... Brukar gå ganska fort...
Men tänk igenom händelseförloppet några ggr bara.... Brukar ju ta ett tag till rättegången...

inget att vara nervös för...Om det va det du tänkte på...

Och dom kommer att fråga när ditt vittnesmål är klart, om du gått miste om arbetslön under tiden.... Vilket du får pröjs för på en gång...

Last edited:
skoteridioten skrev:
2373951 Jag ska till Gävle Tingsrätt imorn och vittna mot ett rattfyllo som jag satte dit för ett par månader sedan.
Jag har typ ingen aning om hur det kommer gå till, finns det någon som kan berätta lite? Tar det lång tid?

Tid o sånt kan vara lite olika från fall till fall. Men på ett ungefär kommer det gå till såhär:
Du går det på utsatt tid du fått i den kallelse (som jag antar det står på att du ska ta med dig). Framme vid rätten brukar det finnas en liten reception motsvarande. Dit går du med lappen och anmäler dig. Sen är det bara sätta sig ner och vänta.

Förr eller senare kommer du bli uppropad muntligen eller via ett högtalarsystem typ: "Skoteridioten kallas till tingsrättsförhandling i sal 3". Knalla i salen och sätt dig i stolen som står i mitten. Du kommer alltså sitta mellan åklagaren och advokaten och titta mot domaren och nämdemännen. Du kommer sedan få instruktioner av domaren som kollar av att du är du för att sedan avlägga vittnesed. Sedan kommer du antagligen bli ombedd av åklagaren att berätta vad du sett och få lite frågor på det. Sen får advokaten ställa lite motfrågor.

Ev kan domaren vilja fråga nåt om han inte hänger med. Vill dom inte fråga mer kommer du bli frågad om du har nåra ersättningskrav typ förlorad inkomst mm. Sen får du gå hem!

Lycka till och håll dig till sanningen!

EDIT: Fan o vara pucktvåa efter det fina svaret...

Blanco skrev:
2373974 Har vittnat för nån misshandel för länge sen.... Du får sitta utanför tills dom ropar upp dit namn.... Sen får du gå in o sätta dig i vittnesbåset, där det sitter några på rad...nämndemän, åklagare, advokater......
Och båda parter ställer lite frågor till dig... Brukar gå ganska fort...
Men tänk igenom händelseförloppet några ggr bara.... Brukar ju ta ett tag till rättegången...

inget att vara nervös för...Om det va det du tänkte på...

Och dom kommer att fråga när ditt vittnesmål är klart, om du gått miste om arbetslön under tiden.... Vilket du får pröjs för på en gång...

Tackar.
Lite nervig är man ju faktiskt.
Har förberett papper med förlorad inkomst och bensinersättning. Man får 12:- milen. Det räcker ju fan inte :va Menmen...

Edit: Dumbass Bra svar! :tummenupp
Kommer den anklagade närvara?

Last edited:
Jag minns, i mitt fall att den misshandlade inte dök upp....
Då tog dom hans version via telefon... Vilket jag tycker verkar konstigt.... Kan ju vara vem som hellst i andra änden av tråden...

Vittnade för ett par år sedan mot ett gäng "snygga" killar som tyckte att en bil parkerad utanför mitt fönster skulle vara bra att ha. Alla som fick tillbringa den natten i häktet fanns närvarande under rättegången. Inte så kul när man efteråt fick reda på att dessa killar även åtalades för diverse inbrott, mindre rån och misshandel :död

Var lite spak efter rättegången då jag har ett extremt ovanligt efternamn. Finns totalt 3st (som jag lyckats hitta) som heter lika som mig.

Själva vittnesmålet från min sida var över på 10 minuter, ink det som andra beskrivit tidigare.

Blanco skrev:
2374026 Jag minns, i mitt fall att den misshandlade inte dök upp....
Då tog dom hans version via telefon... Vilket jag tycker verkar konstigt.... Kan ju vara vem som hellst i andra änden av tråden...

Jag var på en rättegång där den tilltalade inte dök upp, de hade rättegången ändå. :)

Har inte "vittnat" själv, men däremot så var det en kille som misshandlade mig och det blev rättegång...

Håll dig till sanningen o låt inte advokaten lura dig till nåt... De kan vara lite fula ibland.

Den åtalade var med i min rättegång i alla fall och han blev f.ö. dömd oxå :banana

Inget att vara nervös för egentligen, det är ju inte du som är åtalad för nåt. Så ta det bara lugnt. Går nog kanon :tummenupp

Har suttit som målsägande efter att en tjackpundare fick för sig att jag var polis och började slå med en kniv i bröstet på mig (bredsida och inga skador). (10.000:- i skadestånd för kränkning)

Suttit som åtalade för misshandel, olaga hot och rån. (Oskyldig och frikänd)

Vittnat vid en misshandel. (2 pers dömda)

Var lika nervös alla gånger och tycker det är sjukt att målsägande, åtalade och vittnen i princip sitter tillsammans innan rättegång. (Om inte den åtalade är häktad, då kommer dom direkt in i salen).

Reb0

Jag försov mig :näsblod
Note to myself: Jobba inte natt nästa gång och tro att du kommer vakna efter nån timmes sömn så du hinner till Gävle...

Kl 09:00 ringde de och undrade vart jag höll hus. Som tur var så var de väldigt förstående och jag fick vittna på telefon istället. Allt var glasklart, det gick bra och var över på 5 minuter :tummenupp

Nu vore det intressant att se vad människan fick för straff. Kan mant a reda på sånt?

skoteridioten skrev:
2375309
Nu vore det intressant att se vad människan fick för straff. Kan mant a reda på sånt?
Jarå, har du bara namnet på någon av parterna eller målnr:et så kan du få kopia av domen när den är klubbad.

Har ni aldrig träffat på några vittnesstöd på de tingsrätter/hovrätter där ni har vittnat eller varit målsägande?

Deras uppgift är att berätta om hur rättegången går till, samt "ta hand om" er tills det är dags. Dessutom så slipper man sitta i korridor eller allmän plats där risken för konfrontation med den åtalade och hans/hennes vänner uppehåller sig, det ska finnas separata "vittnesstödrum"....

Ps. Alla domar är offentliga när de har vunnit laga kraft. Dock kan namn och personnummer vara "mörkade" t ex vid sexualbrott och liknande...

inte ofta man får sitta på olika ställen när de inte e nå större grejs..

ja fick sitta tillsammans med ali baba o dem 7 rövarna o deras familjer när ja skulle vittna mot en av dem i ett misshandelsfall :D ..

Kunde för övrigt inte hans ali baba namn så jag refererade allt jag sa till "han där" med påföljande huvudnickning varav åklagaren lr vem de nu e fick fråga mig varje gång om jag menade ali baba för att inspelningen på bandet skulle bli korrekt :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg