Nån som har shims till framgaffel?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rev isär ett gaffelben på min GSX750ES och trodde att jag då lyckats skada den fjädrande brickan märkt 23 hos cmsnl så jag rev isär gaffelbenet https://images.cmsnl.com/img/partsl...front-damper-model-d_bigsue0154fig51_67cf.gif beställde två nya av han i Karlstad i samband med att jag köpte bussningar och packboxar och lite andra grejer och trodde allt var frid och fröjd.

Ikväll rev jag isär andra gaffelbenet och hittade inga brickor men tillslut ramlade två två helt söndervrida plåtbitar ut ur gaffelbenet, nu vad jag väldig försiktigt vid delningen för att inte riskera att skada nåt så jag anser att tidigare ägare är skyldiga till detta och har slarvat med brickorna då man satt ihop gaffelbenen. Jag har alltså redan beställt två nya fjädrande brickor men behöver nu en eller två brickor som kallas valve hos cmsnl https://www.cmsnl.com/suzuki-gsx750...5-26-27-30-34-39_model13699/valve_5112634310/ och misstänker att grejerna redan är skickade.

Är det nån som har dessa brickor eller nån bricka som kan passa? Ytter diameter 20.80, innerdiameter 15.45 och tjocklek 0.15. Hade gärna fått tag på dessa snabbt mest för att få ihop hojen för att slippa ha den i bitar i garaget.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nån som bygger fjädring kanske har om det är ”vanliga ” shims kolla med typ kumlins o dom andra som bygger fjädring vad som finns
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu är det väl ingen superprecision i en gaffel från åttiotalet, ens när den är språng ny, men jag hade def. beställt rätt bricka. Förmodligen inte lika känsligt som i en cartridge-gaffel (vilket jag gissar att din åttiotalare knappast har) men lär ändå kunna påverka onödigt i fel riktning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om nu ingen har nån liknande bricka med rätt mått så blir det att ringa mc-shopen i Karlstad, förhoppningsvis får han fram dom hyfsat fort. Är väl egentligen ingen panik men det vore skönt att få ihop hojen och slippa ha den i delar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ringde idag Mc-shopen och det verkar strula, är lite oklart om brickorna till gaffeln är på gång eller om dom utgått. Har dom utgått måste jag ju fundera på ur jag ska göra, den plana brickan lär jag ju säkert kunna få tag på eller slipa till i svarven men frågan är ju hur den fjädrande brickan ska se ut och hur den påverkar gaffeln.

Nån som har koll som kan säga vad dessa brickor gör och hur brickorna påverka gaffeln?

Hade gärna fått hojen på hjul mest för att den står lite ivägen i garaget då jag vill ta in snöslungan i garaget för att fixa till den inför den kommande vintern. I värsta fall får jag väl se om jag kan få den på mc-lyften på nåt vis. I värsta fall får jag väl lossa 4-1 avgassystemet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Brickorna styr oljeflödet genom kolven som på dom flesta gafflar, chimsningen är viktigt, det styr beteendet på gaffeln.


Fitting new fork Washer Valves whilst overhauling the front forks, will be part of an overall renewal strategy of replacing all the critical wear components!
This will restore the precision of the forks and tighten up the damping. This by allowing the correct flow of fork oil through the damping holes, and not bypassing worn out bushes!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl det jag misstänker, den plana brickan kan ju inte spela nån stor roll om man tillverkar själv eller byter ut till nån annan om man bara har exakt rätt mått. Det är väl den fjädrande brickan som blir med kritisk då den förmodligen ska har hyfsat rätt spänst så den fjädrar på rätt sätt och det är den brickan som jag tror är problem att få fram. Har en misshandlad fjädrande bricka men frågan är ju om man får ut nåt vettigt av den för att söka nån lämplig ersättning.

Kollade hos cmsnl och där är den fjädrande brickan också restad.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla med classicsuzuki sverige på fejjan om nån har delar eller ben till en sån gaffel.
Jag har en komplett gaffel med hjul + bakhjul (-82'a) ståendes som kan säljas i klump men du får ju bygga ut lagret då. :hej
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får väl be sekreteraren (frun) kolla upp det, har inte Facebook själv bakåtsträvare som jag är? Hoppas att jag lyckats knipa de sista brickorna men jag har lite på känn att det inte är så.

Ska jag byta gaffel är det väl lika bra att byta till nåt modernare lite bättre gaffel om man ändå ska lägga ner jobb på det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top