Nån som har nått finger med om Custom hojar?

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Nu är det så att farsan ska hämta en Kromsläde på Torsdag :rolleyes: En Suzuki VZ 800 Maruder, och han frågade mig om jag kunde höra här på forumet om dom har några typiska fel för den hojen?

Och så hur e det med Svinglager,
Kan man byta dom själv?
Hur gör man?
Vad behövs?

Skulle vara bra om nån vet nått om den här typen av hoj, ni har säkert nån i släkten som har tråkig smak om hojar :tummenupp

Vart är den den Anders Brink nu då? :rolleyes: Han är ju Hoj-mekarns lilla gud själv :crash

Jag har nyss ägt en Marauder VZ 800 och jag har polare som äger sådana hojar. Jag måste säga att det är en av de mest prisvärda hojar man kan köpa om man gillar custom. Årsmodell -99 och framåt tycker jag personligen är att föredra då dessa har en snyggare dragning av avgasrören än 97-98 års modeller. För övrigt är modellerna i princip identiska fram till idag så när som på färgsättningen. Ingen jag känner har haft något att anmärka på förutom kanske att fotpinnarna kunde ha suttit lite längre fram. Sadeln är kanske också lite hård, något som åtgärdades till -02.

Motorn har tillräcklig effekt, varken mer eller mindre. Ljudet fixas enkelt med ett par RAASK pipor (3550 kr) då den inte låter särskilt häftigt som standard. Väghållningen är ok fast fjädringskomponenterna bak är av gammal typ med en dämpare på varje sida (kromade). Körställningen är bra och den ser faktiskt lite rejsig ut med gjutna hjul.

Det finns inga vanliga fel på den hojen och dom går i princip aldrig sönder om man sköter servicen. Kvalitetsintrycket är bra. Min hade gått 1500 mil och den var fortfarande som ny kändes det som. Hur man byter svinglager vet jag inte, har aldrig hört att det varit dåligt på någon av de hojar jag känner till. Bytet verkar enkelt i alla fall.

Ett bra köp om man gillar custom måste jag säga. Hojen är "lagom" på alla sätt och inte särskilt dyr i jämförelse med andra hojar. Jag köpte min från Tyskland och där är dom verkligen billiga... Jag betalade 1500 hel/helår i försäkring, billigt va? Skatten var 230 kr om jag inte minns fel.

Najs!! :tummenupp Det där uppskatta farsan att läsa :p När vi var och kolla på hojen igår (söndag) så kolla vi svinglagret och hjulet rubbades runt 10mm, vi hörde med dom på MB Racing och en där sa att det var vanligt på Marudern, men det kunde åtgärdas med shimsbrickor (edit: stavning). Så när han åkte med den så drog den åt vänster vid gaspådrag, Hade du några såna upplevelser?

Min sving var inte glapp på något sätt vad jag minns. Jag kände på lagret innan jag sålde den och upptäckte inget särskilt. Jag kan aldrig tänka mig att en sådan reparation blir särskilt dyr heller, ni får väl pruta ordentligt.

Man brukar se direkt på helhetsintrycket hur hojen för övrigt är skött. Ingen Marauder jag har sett hittils har varit nergången eller slutkörd, i alla fall inte från -99 och framåt. Se till att få med orginal verktygssats som ska finnas under sadeln (från -99 och framåt). Det är inte alla tändstiftshylsor som är tillräckligt långa och smala för att nå ner i hålet men orginalhylsan funkar hyfsat bra.

Lycka till med köpet... :tummenupp

Och prutat blev det! :rock Farsan hämtar den på Torsdag kl 6 för priset 35 000kr, han skulle ha 50k först men så hitta vi lita skavanker.
det vi hitta var glappet och att drivpaketet behöver bytas ut, sen att det var en pyyyytte liten repa på tanken. men annars så var den i kanon skick :)

Vad är det för årsmodell och hur långt har den gått. Vilken färg?

en 97a, gått 3000 haft många ägare innan :( har för mig 8-9st sen att det inte är nån servicebok med. den är Svart/crom. Så priset lär väl ligga där i krokarna? :confused:

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back