Jag har nyss ägt en Marauder VZ 800 och jag har polare som äger sådana hojar. Jag måste säga att det är en av de mest prisvärda hojar man kan köpa om man gillar custom. Årsmodell -99 och framåt tycker jag personligen är att föredra då dessa har en snyggare dragning av avgasrören än 97-98 års modeller. För övrigt är modellerna i princip identiska fram till idag så när som på färgsättningen. Ingen jag känner har haft något att anmärka på förutom kanske att fotpinnarna kunde ha suttit lite längre fram. Sadeln är kanske också lite hård, något som åtgärdades till -02.
Motorn har tillräcklig effekt, varken mer eller mindre. Ljudet fixas enkelt med ett par RAASK pipor (3550 kr) då den inte låter särskilt häftigt som standard. Väghållningen är ok fast fjädringskomponenterna bak är av gammal typ med en dämpare på varje sida (kromade). Körställningen är bra och den ser faktiskt lite rejsig ut med gjutna hjul.
Det finns inga vanliga fel på den hojen och dom går i princip aldrig sönder om man sköter servicen. Kvalitetsintrycket är bra. Min hade gått 1500 mil och den var fortfarande som ny kändes det som. Hur man byter svinglager vet jag inte, har aldrig hört att det varit dåligt på någon av de hojar jag känner till. Bytet verkar enkelt i alla fall.
Ett bra köp om man gillar custom måste jag säga. Hojen är "lagom" på alla sätt och inte särskilt dyr i jämförelse med andra hojar. Jag köpte min från Tyskland och där är dom verkligen billiga... Jag betalade 1500 hel/helår i försäkring, billigt va? Skatten var 230 kr om jag inte minns fel.