Nån som har erfarenhet från datalogging?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag funderar på att köpa en logger som kan logga fjädringsrörelser samt motorvarv, växel,temp osv, vad finns det för olika alternativ? Vad ska man tänka på? Svårt att montera?

Kollade lite på 2D, men det är en begränsning att bara kunna logga 3 timmar, skulle vilja logga ett helt ERF....

Nr:18 skrev:
Kollade lite på 2D, men det är en begränsning att bara kunna logga 3 timmar, skulle vilja logga ett helt ERF....
2D är det dyraste du kan hitta vad jag vet, gräver man bara ännu lite djupare i plånboken så klarar de säkert av att logga 24-timmars på Bol d'Or också!
PI körde Kai-Börre med när han vann EM.
http://www.sabresport.co.uk/home.html verkar vettig också.

Hur nogrann info vill du kunna läsa av från loggern?
2D kan sampla på 400Hz vilket PI inte kan, dock kostar 2D mkt mer...
För Chassi balns etc behövber man inte logga i 400Hz men ska du se chatter på 15-20Hz bör du nog sampla lite snabbare än 50Hz.

2D går nog att logga längre än 3 timmar om man ställer ner samplingfrekvensen på kanalerna... är dock inte säker!

Jag tycker att 2Ds analys mjukvara är helt överlägsen jämfört med PI systemets. Har tyvärr ingen erfarenhet av andra system...

Har du råd KÖP 2D!!! Va dock beredd på att det tar tid att lära sig analysera loggerdata...

Last edited:
Har jobbat med 2D under 2004 och det är enligt mig systemet som gäller. Jag har tittat lite på både PI och Aim. Aim är bara och glömma pga bla driftsäkerhet och nogrannhet och PI har jag tittat lite för lite på för att kunna bedömma. Mitt 2D system är ett sk standard system med en hel del sensorer och snäppet under full verision på softwaren. Det kostade i våras 70 000:- + moms. 2 D har enklare system också Jag tror de billigaste ligger runt 30-40 000 kr. Ju mer slantar du har destå finare logger och fler sensorer kan du köpa. På de finare loggerburkarna så går det att ställa samplings frekvensen så att du på så sätt också får olika lång tid till möjlig loggning.
Att tänka på är att för att över huvud taget få ut något som helst vettigt ur en loggsystem så måste du ha en mycket intresserad person som sköter och analyserar systemet hela tiden. På tävlingar, tester, mitt i veckan och helst gör lite underhåll på det mellan helgerna också. Att både vara chaffis och datasnubbe funkar inte ! Inte en chans !
Det tar några år innan man greppar alla funktioner och hur man analyserar all data och vad man sedan ska göra för att det ska gå snabbare på banan.
Glöm heller inte att ett datalogg system inte gör några underverk. Satsa först och främst på att få så mycket körträning som möjligt !
Jag har slutat köra själv och lägger allt krut på loggningen.
Hur kul som helst !

/Gustav

Jag funderar på att köpa en logger som kan logga fjädringsrörelser samt motorvarv, växel,temp osv, vad finns det för olika alternativ? Vad ska man tänka på? Svårt att montera?

Börja med AIM´s my-chron 3+. Jämfört med 2D och de andra proffs grejorna är den nästan gratis. Om du sedan känner att du saknar data kan du ju gå vidare med de dyra drakarna. För amatör racing duger den här utmärkt tycker lilla jag :tungan

Det är kul att ha bra utrustning men ska pengarna komma ur egen ficka kan det ju svida lite att köpa 2D eller PI.
Deefred nämner ju en klart vettig poäng, AIM kostar mycket mindre än "proffs" utrustningen så varför inte börja där.

Stora frågan är väl vad man bör logga och minimum samplingsfrekvens!?

Fjädringsrörelse fram och bak
Throttle position
RPM
Wheelspeed, helst fram och bak! kan kolla wheelspin etc.
Brake pressure (inte så ödvändig, skvallrar mkt om körningen...)

Att analysmjukvaran har en trackmap kopplat till logdata underlättar arbetet en hel del, man behöver då inte kolla på tex. hastighet och andra kännetecken etc för att lokalisera va man är på banan.

Mäta lambda och temp etc är ju bra för hålla koll på spisen... (ej så nödvändigt tycker jag...)

det primära är fjädringsrörelser, motorlogging får komma på köpet.

Har ni de kunskaperna att du kan förstå fjädrings grapherna?
Har ni kunskap och kapacitet att ändra shim stackar m.m. i gafflar och dämpare?

Men visst har du en massa pengar som ligger och bränner i fickan så kört hårt.
Det jag tycker är bäst med den loggning jag kan hämta ut ur min my-chron 3+ är att jämföra bra varvtider mot mindre bra och se var på banan jag missar någonstans. Att sedan jämföra mot Torkel som också har aim är skitkul :hihi
Den har även gett raka besked när det gäller drevningsfrågor när man är tveksam. Tillförlitligheten har inte jag haft några problem med alls.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti