eisbaer skrev:
Säg till när du ska dit så kan jag titta in (jobbar 3 minuter därifrån)?
Fan, såg inte det förrän nu när jag kom hem... Hade ju varit kul
Nu har jag iaf varit och provkört en S3 och en Monster 1000 i Sthlm

Fan va kul! Fast med min vanliga tur så började det regna precis när jag satte mig på Triumphen... Men inte hindrade det mig inte
Lite åsikter om hojarna för den som är intresserad:
Körde Triumphen först och den va kalas, sitter upprätt och har full koll på all trafik inne i stan (perfekt för mig som knappt hittar i Sthlm). Nu va ju asfalten snorhal så jag ville inte köra så hårt men man kände att det va bra bett och känsla i bromsarna och fint vrid i motorn. Dessutom fortsatte den dra genom hela registret utan svackor
Försökte av förståeliga skäl inte köra på bakhjulet med den men det kändes inte som att det skulle vara nån omöjlighet att få upp den på 2:an utan koppling. Drevar man dessutom ner den lite så kommer den att gå som bara f-n
Den kändes extremt lättsvängd, skulle tro att det är det breda styret i kombination med den upprätta körställningen som gör det. Något som va mindre bra på S3:an va växellådan, tyckte den va ganska klonkig och trögväxlad faktiskt, iofs hade demohojen bara gått 200 mil så det blir kanske bättre när den slitits in lite mer..
När jag åkte till Ducati så va jag helt övertygad om att jag skulle tycka att den va slö som ett as efter att ha kört S3:an, men ack så fel jag hade
Den har visserligen inte samma toppeffekt och drag genom hela registret som S3:an har, men faaan vilken mysig motor!! Trots att hojen va helt original så lät den så j-a fint

och när jag drog iväg från första rödljuset så blev jag positivt överraskad. Den stack ju iväg riktigt bra och det maffiga vridet i motorn imponerade. Lyckades till och med få till en liten powerwheelie på 1:an

Kan föreställa mig hur underbar den hojen måste vara att ligga på en kurvig väg med, har man dessutom ett helsystem monterat så är ju lyckan total
Körställningen på Ducatin va klart mer framåtlutad än på Triumphen, även om man fortfarande sitter upprätt jämfört med vanliga sporthojar. Ducatin va mer trögstyrd än S3:an och krävde mer kraft för att svänga in i kurvorna, bromsarna hade bra känsla och bett även på Ducatin.
Snackade med en kille i Ducatibutiken om service priserna och det här va ca priserna jag fick:
100 mil - 2500:-
1000 mil - 4000:-
2000 mil - 5000:-
Det är MYCKET pengar, lägg dessutom till en försäkring på minst 1000:-/månad, avbetalning på lån, däck och drivpaket osv...
Så vilken hoj ska jag köpa? Lite plus och minus
Triumph
+ Bäst körställning
+ Mest effekt, bra vrid
+ Ser grym ut
+ Lättsvängd
+ Bra bromsar
+ Snygg enkelsving
+ Billig försäkring (än så länge)
- Trög och klonkig låda
- Känns på något sätt tråkigare än Ducatin
Ducati
+ Ljudet!
+ Vridet
+ Härlig motor rakt igenom
+ Bromsar
+ Känns som en mer personlig hoj jämfört med S3:an
+ Hela hojen är snygg och ser/knänns välbyggd
- Jobbig körställning
- Svindyr service
- Dyr försäkring jämfört med S3:an
- Klenare motor än S3:an
Jag körde bara 2-3 mil med varje hoj, lite inne i stan och sen ut på E4:an en sväng. Har en känsla av att jag tyckte Ducatin gick så bra för att jag vågade gasa mer med den, Triumphen har ju 35hk mer och det va blött ute....
Så hur ska jag göra? Kollar man på mina plus och minus så finns det ju ingen tvekan om att Triumphen är det bästa valet. Men jag måste erkänna att jag blev lite förälskad i Ducatin...
Tyvärr så styr ju ekonomin ganska mycket och dessutom vill jag kunna åka lite längre ibland vilket nog blir drygt på Ducatin. Men jag ska iaf ringa och kolla vad en försäkring skulle kosta på Ducatin, bara för skojs skull...
