Nån som har erfarenhet av Monster 1000 eller Ducati 1000SS -03?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har tänkt köpa en Triumph Speedtripple i vinter men satt o kollade i en mc-tidning och såg en Ducati som jag faktiskt har råd med :eek: En 1000SS eller en Monster 1000 kostar ju faktiskt "bara" 105 000:-

Men å andra sidan så har den bara 85hk också..... Borde göra att försäkringen är vettig men power wheelies är det ju bara o glömma :rolleyes:

Nån här som äger/har kört en Ducati med "nya" 1000cc motorn? Skulle va kul att höra lite åsikter om den :) Blir med största sannolikhet en Triumph iaf men lite sugen på en mullrande Ducati är jag allt, det ljudet är helt underbart :tummenupp :bow :bow

Tror risken är ganska stor att jag skulle tröttna på motorn efter några hundra mil (har haft GSX-R 750, Ninja ZX-6R, R1 OCH KTM 660 tidigare).

Visst finns det väll en Ducati butik i Stockholm? Nån som har tfn och adress dit? Tänkte åka o provköra en Tripple på Mc-varuhuset imorgon om det är fint väder och det vore perfekt om man kunde prova en Ducati då också....

Ducati Stockholm 08-4589888
Adress: Frejgatan ?, tvärgata till Sveavägen.

Jag har inte själv provat 1000DS motorn, men alla som har gjort det säger att det är en djävulsk skillnad mellan 900ie motorn och nya DS motorn.

Som sagt. Ducati Stockholm ligger på frejgatan. Kommer man från norrtull på sveavägen är det två gator innan Odengatan. Du svänger in mittemot Ferrari.

Tänk inte på de stackars försäljarna. Propsa på en provkörning. 1000ds sitter ju i multistradan, så du kanske får testa den.

Me tanke på vilket vrid den har i jämnförelse med R4 orna så borde den va rätt wheele vänlig ändå :D

Kan lova att wheelies är det minsta problemet med Monster 1000!!! 3dgr efter första turen med Monstern hade jag en telefon-konferens med Länsman om hur en mc ska framföras. Efter mycket om och men och "lovandes" att jag ALLTID ska köra på 2!? hjul fick jag behålla licensen. Mycket trevlig konstapel med eget intresse för hojåkning kanske hjälpte till... :hej

Jag har för mig att Ducati Stockholm har både Monster 1000 och Multistrada för provkörning, tro mig, powerwheelies är inget problem på den hojen... :tummenupp
Annars kanske du kan få köpa min Monster S4:a -02 till nästa säsong!

Fredrik :squid

Ducati 1000SS är jävligt skön att köra, enormt vrid och lättsvängd, dock så kommer försäkringen att vara mycket dyrare på den en på en speed triple (det är den i allafall på mig) duccen ligger i försäkringsklass 6 dock. Monstern borde vara billigare om inte susab har gjort om sitt system...

(jag är enormt sugen på en 1000SS kan jag säga....)

eisbaer skrev:
Säg till när du ska dit så kan jag titta in (jobbar 3 minuter därifrån)?

Fan, såg inte det förrän nu när jag kom hem... Hade ju varit kul :hej

Nu har jag iaf varit och provkört en S3 och en Monster 1000 i Sthlm :D Fan va kul! Fast med min vanliga tur så började det regna precis när jag satte mig på Triumphen... Men inte hindrade det mig inte :crash

Lite åsikter om hojarna för den som är intresserad:
Körde Triumphen först och den va kalas, sitter upprätt och har full koll på all trafik inne i stan (perfekt för mig som knappt hittar i Sthlm). Nu va ju asfalten snorhal så jag ville inte köra så hårt men man kände att det va bra bett och känsla i bromsarna och fint vrid i motorn. Dessutom fortsatte den dra genom hela registret utan svackor :tummenupp
Försökte av förståeliga skäl inte köra på bakhjulet med den men det kändes inte som att det skulle vara nån omöjlighet att få upp den på 2:an utan koppling. Drevar man dessutom ner den lite så kommer den att gå som bara f-n :rock :rock
Den kändes extremt lättsvängd, skulle tro att det är det breda styret i kombination med den upprätta körställningen som gör det. Något som va mindre bra på S3:an va växellådan, tyckte den va ganska klonkig och trögväxlad faktiskt, iofs hade demohojen bara gått 200 mil så det blir kanske bättre när den slitits in lite mer..

När jag åkte till Ducati så va jag helt övertygad om att jag skulle tycka att den va slö som ett as efter att ha kört S3:an, men ack så fel jag hade :rolleyes:
Den har visserligen inte samma toppeffekt och drag genom hela registret som S3:an har, men faaan vilken mysig motor!! Trots att hojen va helt original så lät den så j-a fint :bow :bow :bow och när jag drog iväg från första rödljuset så blev jag positivt överraskad. Den stack ju iväg riktigt bra och det maffiga vridet i motorn imponerade. Lyckades till och med få till en liten powerwheelie på 1:an :) Kan föreställa mig hur underbar den hojen måste vara att ligga på en kurvig väg med, har man dessutom ett helsystem monterat så är ju lyckan total :tummenupp
Körställningen på Ducatin va klart mer framåtlutad än på Triumphen, även om man fortfarande sitter upprätt jämfört med vanliga sporthojar. Ducatin va mer trögstyrd än S3:an och krävde mer kraft för att svänga in i kurvorna, bromsarna hade bra känsla och bett även på Ducatin.
Snackade med en kille i Ducatibutiken om service priserna och det här va ca priserna jag fick:

100 mil - 2500:-
1000 mil - 4000:-
2000 mil - 5000:-

Det är MYCKET pengar, lägg dessutom till en försäkring på minst 1000:-/månad, avbetalning på lån, däck och drivpaket osv...

Så vilken hoj ska jag köpa? Lite plus och minus

Triumph

+ Bäst körställning
+ Mest effekt, bra vrid
+ Ser grym ut
+ Lättsvängd
+ Bra bromsar
+ Snygg enkelsving
+ Billig försäkring (än så länge)

- Trög och klonkig låda
- Känns på något sätt tråkigare än Ducatin

Ducati

+ Ljudet!
+ Vridet
+ Härlig motor rakt igenom
+ Bromsar
+ Känns som en mer personlig hoj jämfört med S3:an
+ Hela hojen är snygg och ser/knänns välbyggd

- Jobbig körställning
- Svindyr service
- Dyr försäkring jämfört med S3:an
- Klenare motor än S3:an

Jag körde bara 2-3 mil med varje hoj, lite inne i stan och sen ut på E4:an en sväng. Har en känsla av att jag tyckte Ducatin gick så bra för att jag vågade gasa mer med den, Triumphen har ju 35hk mer och det va blött ute.... :fakta

Så hur ska jag göra? Kollar man på mina plus och minus så finns det ju ingen tvekan om att Triumphen är det bästa valet. Men jag måste erkänna att jag blev lite förälskad i Ducatin... :rodnar

Tyvärr så styr ju ekonomin ganska mycket och dessutom vill jag kunna åka lite längre ibland vilket nog blir drygt på Ducatin. Men jag ska iaf ringa och kolla vad en försäkring skulle kosta på Ducatin, bara för skojs skull... :rolleyes: ;)

Bifogat

• jag o s3 - liten.jpg
    jag o s3 - liten.jpg
    57 KB · Visningar: 320
:bow :bow :bow :bow :bow

Bifogat

• jag o ducce - liten.jpg
    jag o ducce - liten.jpg
    67.7 KB · Visningar: 335
Trajjans växellåda brukar vara klonkig första 100 milen då de har en tjockare olja i som sedermera byts ut och växellådan blir hur fin som helst :tummenupp

Ooh en sån fin hoj =) Den har jag smekt i 20 mil =)
Växellådan är fortfarande efter 500 mil klonkig..

Vet faktiskt inte vad servicen kostar på S3:an, eisbaer kanske har koll på det? Lär väll inte kosta riktigt lika mycket som Ducatin tycker jag...

Ok, nu har jag kollat lite försäkringar på Ducatin.

Priserna är på mig som är 24år och som har haft mc-kort sen jag va 21.

Trygghansa
2785:-/månad med SMC rabatt, får ställas av och kostar då 104:-/månad

IF
1806:-/månad med självrisk på 6000:- vid vagnskada. Får ställas av och kostar då 46:-/månad

Salusansvar
3815:-/månad, måste ha minst en annan försäkring hos dom. T ex en hemförsäkring.

Bilsport&Mc
1308:-/månad, glömde fråga om den går att ställa av då.

Susab skulle kolla upp vad en försäkring skulle kosta och maila det till mig, modellen va så ny att den inte fanns med i deras papper.

Alla priser är beräknade på där jag bor nu, tror det är zon 3 eller 4 här i skogen mittemellan Gävle och Uppsala. Eftersom jag ska flytta till Gbg så kan man ju räkna med att det blir ganska mycket dyrare där :( Bilsport&Mc hade ett tak på 24000:-/år i försäkring så där gick det inte att försäkra alls om jag bodde i Gbg.

Triumphen kostar 700:-/månad på mig inne i Gbg med IF:s Triumphförsäkring, ganska oslagbart pris med andra ord.

Tycker det är konstigt att Ducati inte har någon sorts märkes/entusiast försäkring :confused:

MackeNo1 skrev:

Priserna är på mig som är 24år och som har haft mc-kort sen jag va 21.

Triumphen kostar 700:-/månad på mig inne i Gbg med IF:s Triumphförsäkring, ganska oslagbart pris med andra ord.

Du vet väl att Triumphs försäkring endast kan tecknas om man är över 25.... (du visste det säkert, kanske hinner fylla i vinter eller..)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT