Nån som handlat på ebay USA?

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Tjo!
Nån här som har handlat på ebay-USA och vill dela med sig av sin visdom??:)
Har hittat lite grejer jag vill ha men vågar inte buda på nåt för jag vet inte hur det ska gå till. Själva budgivningen begriper jag men sen;
Tillkommer det en massa kostnader utöver priset och frakten?
Kan man på något vis slippa dessa ev. kostnader
Jag har mailat några som har intressanta grejer men ingen av dem behagar svara:mad:
Tacksam för svar

Tjo!
Själva budgivningen begriper jag men sen;
Det som tillkommer är tull och moms och det betalar du när försändelsen anländer till Sverige, så är det alltid när man inifrån EU köper varor från länder utanför EU och det är inget unikt för just handel med USA. Tull och moms betalas på hela beloppet, alltså både inköpspris och fraktkostnaden.

Tulltaxan är gemensam i hela EU och är beroende på varans art, importerar du till Sverige så betalar du svensk moms på 25%.

För mer info, kolla Tullverkets sidor:
http://www.tullverket.se/se/Privat/handel_med_utlandet/Kopa_varor.htm

Ibland kan det fungera att be säljaren att skriva ned värdet på försändelsen och markera den med "gift" eller liknande, men räkna inte kallt med det för det är ingen patentlösning. Det kan fungera men lika gärna kan tullen öppna paketet och ifrågasätta om ditt Yoshimura-helsystem i titan verkligen bara är värt 50 USD och är en "gåva". Sätter man ned värdet så kommer heller inte transportförsäkringarna att täcka skador för mer än det värde man angett.

Tjo!
Nån här som har handlat på ebay-USA och vill dela med sig av sin visdom??:)
Har hittat lite grejer jag vill ha men vågar inte buda på nåt för jag vet inte hur det ska gå till. Själva budgivningen begriper jag men sen;
Kan man på något vis slippa dessa ev. kostnader
Jag har mailat några som har intressanta grejer men ingen av dem behagar svara:mad:
Tacksam för svar

det tilkommer inget utöver priset och frakten. MEN naar packetet kommer til sverige maaste man betala skatt/moms osv. Skaffa paypal account, besta settet at betala, kostar ingenting. Paypal egs av ebay

Be den du köper av skriva ner värdet.
Är det småsaker kan du be dom skriva gift.

När jag har handlat har jag betalat via paypal, gått smidigt och lätt.

Ok...
Det jag egentligen ska ha kostar 1-2000.
Ska de skriva det på paketet då? värdet alltså. Kanske inte kan kalla det "gift" då.
Men om man gör det ändå(kallar det gift), och tullen öppnar osv får man böta då? Eller blir det bara att man får betala momsen?
Å andra sidan kan dom väl inte bevisa att det inte är en gåva?!

Vårat företag fick en förfrågan från Dell härom veckan angående om vi kände till en viss bärbar. Den hade blivit felanmäld och Dell reagerade på att den var rapporterad stulen. Killen som lämna in den hävdade att han köpt den på E-bay...så skadar inte om man kollar extra noga att den som säljer verkligen äger grejerna.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP