Nån som fått ordning på ryckig lågfart, hur gjorde ni? GSXR 1100 -92

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Upp till ca 3500 varv utan belastning, alltså jämn gas/fart, rycker den och går illa. Därefter går den hur bra som helst.

Ventiler ställda
Allt nytt och original i förgasarna
Aningens större Huvudmunstycken
Nålarna uppshimsade 0,5 från mittenläget

Nytt original luftfilter
Öppet avgas 4-2-1 (D&D)

Testat att skruva ut pilotskruvarna 3 varv istället för 2 vilket gav bättre tomgång.

Den blöddrar en del vid avslag från högt varv

Den som löser detta bjuder jag på glass nånstans i sommar:tummenupp

Hur mycket har du inte skruvat på den hojjen egentligen??
Förgasare är skit svårt att ställa in 100%.. Upp med den i bänk eller kör som den är!

Enda gången du ska vara under 3500rpm är på tomgång

Hur mycket har du inte skruvat på den hojjen egentligen??
Förgasare är skit svårt att ställa in 100%.. Upp med den i bänk eller kör som den är!

Enda gången du ska vara under 3500rpm är på tomgång

Jo, det är ju riktigt, mycket skruvande har det blivit, men om allt är i stort sett original, så borde ju nån form av grundinställning stämma!? Den har varit i bänk, med skitdynojetelände, men inte sen jag har bytt tillbaks.

Stadskörning så blir det ju gärna under 3500 varv...

Men du har nog en poäng, det är väl bara att köra och hålla den på tillräckligt högt varv.

Ojämn gång på lågfart, indikerar som sagt osynkade förgasare. Kostar någon hundralapp om du inte köper utrustning o göra det själv.

Ett helt varv ut e mkt, jag hade nog landat på mitten där, ett halvt varv, så du slipper avgasknallar.

Colortune e bra hjälpmedel för o kolla hur du ligger till i blandningen, kostar iofs ett par kronor, mrn som sagt, användbart.

Jag hade ett helvete när jag monterade på Keihin FCR förgasare på Min FZR.

Antingen gick den ryckigt på 1500rpm och utan gaspådrag, eller så gick den kass vid 2500 rpm och pyttelite gaspådrag.
Jag flyttade nålar och böt fram och tillbaka med lågfartsmunstycken, samt justerade då där jävla blandningsskruvarna kors och tvärt... Höll på att bli tokig. Från 1/4 gas och uppåt gick den strålande bra. Så det var värt besväret.

Till slut gav jag upp och köpte en Bredbandslambda. DÅ såg jag vad som hände. Det gick från extremt magert på tomgång till extremt fett vid lite gaspådrag, däröver var allting bra. Jag beställde då nålar med större diameter och fick bort det där extremfeta. Då kunde jag sätta i större lågfartsmunstycken och ALLTING blev bra.
Synkningen var trots allt bra hela tiden. Den kollades många gånger under tiden.

Jag skulle kunna få till det ytterligare lite bättre, genom att byta lågfartsluftmunstycken också. Pga blandningen ändrar sig vid motorbromsning.

Mats

Var köper man en bredbandslambda? Vad rekommenderar ni? Går det att hyra, för de kostar väl en slant...

Köpte biltema bränsletrycksmätare, men de visade helt olika värden, testade på samma förgasare. Så samma fråga där, var köper/hyr/lånar man såna?

Om jag fattar rätt, så måste man ta hål nånstans i avgasystemet och svetsa fast nån hållare för själva givaren? Eller finns det nåt annat sätt?

För tillfällig mätning är det bara att köra in den i avgasröret. Ska den kopplas permanent till motorstyrningen är det bra med en fast genomföring.

Om jag fattar rätt, så måste man ta hål nånstans i avgasystemet och svetsa fast nån hållare för själva givaren? Eller finns det nåt annat sätt?

Ä-N-T-L-I-G-E-N!!!!! Där satt den, fan va den går bra nu, lite mer soppa lite här och var så blev det perfekt, dessutom en "okulär synkning" hjälpte nog till. I eftermiddags var den billig, men nu blev den dyr igen:banana

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...