Nån som e duktig på cross mek?

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Skulle försöka ge mig på att laga crossen själv vilket resulterade i massa svordommar och spruckna aluminium bitar:huvet

Undrar om nån vet hur man får loss växelväljaren på en YZ 250 -00? Bifogar bild(nr 1 på bilden)
Misstänker att man måste ta bort kopplingskorgen. Men skruvarna sitter som fan. Hur får jag loss de utan att sabba skruvarna? Värme? 5-56 kan ju knappast hjälpa då de har legat i olja hela tiden.

Är det nån som vet billigare mek än MC varuhuset? De tar 800:-/timmen.

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    32.8 KB · Visningar: 68
jag har tagit bort växelväljaren på en yamaha yz 250 årsmodell 89 flera gånger men det ser lika dant ut på den.
du måste ta bort kopplingskorgen. sen kan du bara dra växelväljaren rakt ut. måste förstås loss växelpedalen på andra sidan först. de sex små skruvarna på kopplingskorgen ska bara vara åtdragna med 11 nm så de ska lossa direkt. centrumbulten på kopplingskorgen är dock svårare. då måste du hålla fast kopplingskorgen med något eller använda mutterdragare(en sån tryckluftdriven du vet).den är fastskruvad till 80nm har jag för mig så den sitter värre. får du bara bort kopplingskorgen är det klart sen.

Är det skruvarna som håller "innerkorgen" som sitter hårt? då är det nåt galet, det brukar vara ganska små skruvar som inte ska dras hårt alls. Skruvar du åt rätt håll? :gnissla Sedan kan jag rekommendera en eldriven mutterknackare från typ clas ohlsson. Funkar bättre än jag trodde! :tummenupp

Missförstod nog, det var kanske muttern i kopplingskorgen som satt för hårt? Ibland kan det räcka att slå på förlängaren för att det ska släppa. Annars funkar ju en mutternaskin. Din stamverkstad drar nog lös muttern gratis åt dig om du bär dit motorn.

Den ska väl skruvas som vanligt? Eller?

Edit: Man kanske ska dra med en hylsnyckel istället frö stjärnmejsel?

Jo är antagligen vanlig gänga. Ja hylsa är att rekommendera! (då är det alltså sådana skallar med både och?) Då får man se stjärnmejselspåren som nödlösning med slagskruvmejsel ifall man pajat skallen.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back