Nån som är bra på tv skruvande.. ?

Jerry_

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
Sp1
Det är så att min tv har åkt i bacen.. kan därför inte kolla på hojfilm...

Har börjat meka med den.. Är rätt lost på tv apparater så jag tänkte höra om nån har nått bra tips å komma med..

När jag startar tv:n i stand by så börjar power knappen att blinka, ungefär som när man använder fjärren och ingen verkar som att nått har hängt sig eller...hmmm ja har nån nått bra tips så..

Jerry_ skrev:

Har börjat meka med den.. Är rätt lost på tv apparater så jag tänkte höra om nån har nått bra tips å komma med..

När jag startar tv:n i stand by så börjar power knappen att blinka, ungefär som när man använder fjärren och ingen verkar som att nått har hängt sig eller...hmmm ja har nån nått bra tips så..

Tänk på att tv-apparater har stora kondensatorer = du kan få en stöt fast sladden är urdragen!! Det är de enda tipset jag kan ge ;)

Jerry_ skrev:

Starta i "stand on" läge såklart:=)

Jag har suttit och kikat i diverse hemmapular-forum under några år(speciellt datorer) och det jag har lärt mig är: MEKA ALDRIG MED MONITORER OCH TV-APPARATER själv. Det är naturligtvis upp till dig själv, men som cRoC säger, det är mkt hög spänning och det finns kondingar som håller den jävligt länge. Mitt tips iaf, lämna in den. :pannkyss

Josafan skrev:
Jag har suttit och kikat i diverse hemmapular-forum under några år(speciellt datorer) och det jag har lärt mig är: MEKA ALDRIG MED MONITORER OCH TV-APPARATER själv. Det är naturligtvis upp till dig själv, men som cRoC säger, det är mkt hög spänning och det finns kondingar som håller den jävligt länge. Mitt tips iaf, lämna in den. :pannkyss

EDIT: Glömde visst Helt riktigt

Är kondningarna krya så laddas dom ut av sig själv efter ~30min.
Är dom däremot trasiga så kan dom behålla spänningen i fler flera dagar.

Så tippset är, akta dig för kondningarna eller lämna in tv´n.
Jag skulle då alldrig i live röra den.

Men om du nu ska mecka med den, använd INTE antistatband. Det är absolut nej till att använda sånt nära kondningar (LIVSFARLIGT, ökar riskerna enorm)

Last edited:
Jerry_ skrev:

Tänkte utnyttja tråden lite och passa på att fråga angående min TV som pajade ihop igår. Satt och tittade och så lät det precis som om man tände ett tomtebloss och sedan dog den. Händer ingenting när man trycker på standbyknappen ingenting lyser stendöd med andra ord. Någon som kan ha ett hum om vad det kan vara och om det är värt att lämna in för lagning?

Pilla INTE själv en tv som inte funkar pga ett fall kommer du garaterat inte kunna fixa ändå! Dessutom kan den lagra spänning en lååång stund. Så stötar är ett faktum om man är okunnig! :D

/M

Vad har du för tv? Vanlig standard? isf låter det som om att högspåäänmings delen eller nått i den stilen la ner , då blir det dyrt iaf :D

uzibabe skrev:
Tänkte utnyttja tråden lite och passa på att fråga angående min TV som pajade ihop igår. Satt och tittade och så lät det precis som om man tände ett tomtebloss och sedan dog den. Händer ingenting när man trycker på standbyknappen ingenting lyser stendöd med andra ord. Någon som kan ha ett hum om vad det kan vara och om det är värt att lämna in för lagning?

Ibland kan det finnas två pinnar där man själv kan lösa ut spänningen i kretsarna...

Kolla efter en sån...

Eller vänta nu, det var ju i videoapparaten jag fixade.... äsch...

Har jobbat med rep av Tv.

Det är ytterst få saker man kan byta som normal hemma mekare. Lämna in eller köp ny. Har en tv gått i backen är det antingen spricka i kretskortet eller bildröret som pajjat. Spricka i kretskort går att laga men det är svårt och kräver ganska så stor erfarenhet. Bildrör, så är det bara att slänga tvn, om det inte är en extremt exklusiv tv.

Vad kostar en tv? 4000? Det är väl ungefär vad du får betala för att bära den över trösken till rep-killen.

Släng. Skaffa nytt. Eller bara släng, det är bara skit på tv.

Ja, jag har lagat många tv-apparater. Men om man inte har gjort sådant förut eller har bra kläm på vad som gör vad i burken, så glöm det! Finns en stor risk att åka på en redig kyss utav högspänningsdelen eller helt enkelt inte kunna lista ut vad som är trasigt. Har den åkt i golvet är det sannorlikt saker som spruckit och måste ersättas - kan bli lika dyrt som att köpa en ny och bättre tv.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti