Nån med erfarenhet från racetech?

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Är så att jag funderar på att beställa hem ett par gaffelfjädrar från racetech. Nån som beställt och vet vad frakten gick på? Står nämligen inte på sidan. Sen är jag lite förvirrad angående längden på fjädrarna. Min Kawasaki ZZR 1100 1995 "ZX-11 i USA" har 295mm längd enligt Haynes boken men fjädrarna från racetech är 315mm!!

Är helt helt ny på det här, min fundering är funkar de ändå? Blir det bara mer förspänning om fjädrarna är 20mm längre?

Tacksam för svar!

Blir det bara mer förspänning om fjädrarna är 20mm längre?

Det blir mer förspänning som du säger och följden av det blir att ditt häng minskar avsevärt och fritt häng kanske rent av blir obefintligt vilket är klart obra. Och andra sidan går de nog svarva ner någon distans så att hänget blir rätt.

Har aldrig beställt från ractech men dom har ju funnits länge så det är nog ganska riskfritt.

Jag beställde linjära fjädrar från RaceTech till min sportster. De fjädrarna gav samma egenhet, dvs de är ngt längre vilket innabar att man måste montera dem med viss förspänning i gaffeln.
Det var Kumlins som monterade fjädrarna i samband med att andra arbeten på gaffelbenen genomfördes, och de reagerade inte på detta. Så tydligen är det väl normalt.

Det är ju dock viktigt att komma ihåg/notera detta, eftersom man vid demontering måste vara mer aktsam. Annars flyger det delar och man kan göra sig illa.

Jag beställde linjära fjädrar från RaceTech till min sportster. De fjädrarna gav samma egenhet, dvs de är ngt längre vilket innabar att man måste montera dem med viss förspänning i gaffeln.
Det var Kumlins som monterade fjädrarna i samband med att andra arbeten på gaffelbenen genomfördes, och de reagerade inte på detta. Så tydligen är det väl normalt.

Det är ju dock viktigt att komma ihåg/notera detta, eftersom man vid demontering måste vara mer aktsam. Annars flyger det delar och man kan göra sig illa.

Vet du vad du har för häng på din hoj då?

Ja nu kom vi till det häng den ska ha enligt tex Öhlins generella anvisningar för sporthojar. Det var därför jag beställde hårdare fjädrar. För att gaffeln skulle hålla upp bättre.
Jag har inte nuvarande hänget i huvudet, men Öhlins har dem på sin hemsida.

Här är en tråd jag skrev som redogör för den bakgrund som ledde till fjäderbytet. Det finns nog mer info där. Det var ju ett tag sedan.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?218464-Classic-Racing-besläktad-gaffelfråga&highlight=

Nix! Tänkte jag skulle mäta det. Men som mina fjädrar är nu så bottnar jag vid kraftig inbromsning och vid stora ojämnheter i vägen med förspänning i botten. Hade isär gaffelbenen i höstas och mätte då fjädrarna och de va bra. Tömmde och fyllde på ny olja men va likadan efter.
Men tittar man på RT hemsida så är orginal fjäder 0.83kg/mm och de rekommenderar 1.03kg/mm för en förare på 90 stadiga kilon :)

Nix! Tänkte jag skulle mäta det. Men som mina fjädrar är nu så bottnar jag vid kraftig inbromsning och vid stora ojämnheter i vägen med förspänning i botten. Hade isär gaffelbenen i höstas och mätte då fjädrarna och de va bra. Tömmde och fyllde på ny olja men va likadan efter.
Men tittar man på RT hemsida så är orginal fjäder 0.83kg/mm och de rekommenderar 1.03kg/mm för en förare på 90 stadiga kilon :)

Det kan räcka att öka mängden olja för att lösa ditt problem. Har du ställbar förspänning så använd den till att justera hänget rätt.

Kanske du behöver nya fjädrar men jag tycker man ska utvärdera vad man kan göra med det material man har före man köper nytt. Man vill ju inte ha styvare fjädrar än vad man behöver heller.

Ja nu kom vi till det häng den ska ha enligt tex Öhlins generella anvisningar för sporthojar. Det var därför jag beställde hårdare fjädrar. För att gaffeln skulle hålla upp bättre.
Jag har inte nuvarande hänget i huvudet, men Öhlins har dem på sin hemsida.

Här är en tråd jag skrev som redogör för den bakgrund som ledde till fjäderbytet. Det finns nog mer info där. Det var ju ett tag sedan.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?218464-Classic-Racing-besläktad-gaffelfråga&highlight=

Kanske läste får slarvigt men jag hittade det inte, nu behöver du inte redovisa siffran för min del. Jag undrade mest om du varit lika grundlig med fjädringen som du brukar vara med annat.

Har du samma fjädringsväg som en normal sporthoj också?
Hänget brukar nämligen ofta vara en tredjedel av fjädringsvägen på de flesta fordon, så vet man inte vilket häng man ska ha så brukar det vara en bra start.

Hur mycket extra olja kan man köra i ?
Det är snarare nivån som är det intressanta. Man får först mäta upp "original"nivån, sen provar man att höja denna. Det minskar utrymmet som luften har att kompimeras i. Vilket gör att gaffeln hårdnar mer i slutet på kompressionsrörelsen.

Lagom att öka 10mm åt gången? Sen hur mycket ska man öka innan de är dags att inse att de är nya fjädrar som gäller?

Hur mycket extra olja kan man köra i ?

Det varierar från gaffel till gaffel och det brukar stå ett intervall för oljenivån i manualen. Hittar du inget så öka nivån 10 mm i taget. Och du kommer känna om det blir för mycket olja för då får du vätskeslag så gaffeln blir tvärstum och bottnar mot oljenivån istället för gummistopparna.
Skulle gissa att det sker tidigast när du är uppe på 40 mm högre oljenivå.

Öhlins har tydligen tagit bort den gamla PDF:n på sin hemsida, men har nu ersatt den med denna.
http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/

Jag har alla mått, förändringar, viskosistet, nivåer, sag osv, noterat i en pärm i garaget. Där kan jag se vad det var före och innan. Men jag är inte i garaget nu.

Att jag började skriva i den här tråden var för att svara på TS fråga, dvs om det var normalt att det uppstod förspänning när man gick till RaceTech fjädrar.

Kanske läste får slarvigt men jag hittade det inte, nu behöver du inte redovisa siffran för min del. Jag undrade mest om du varit lika grundlig med fjädringen som du brukar vara med annat.

Har du samma fjädringsväg som en normal sporthoj också?
Hänget brukar nämligen ofta vara en tredjedel av fjädringsvägen på de flesta fordon, så vet man inte vilket häng man ska ha så brukar det vara en bra start.

Last edited:
Ska ta och mäta hänget i helgen. Men man kan alltså säga att om jag har korrekt oljenivå och att jag får för mycket häng om jag har max på förspänning så har jag för mjuka fjädrar. Men kan hindra gaffeln att slå i botten med att öka oljenivå. Men kan inte uppnå rätt häng utan att byta fjädrar?

Har jag förstått korrekt ? :)

Ska ta och mäta hänget i helgen. Men man kan alltså säga att om jag har korrekt oljenivå och att jag får för mycket häng om jag har max på förspänning så har jag för mjuka fjädrar. Men kan hindra gaffeln att slå i botten med att öka oljenivå. Men kan inte uppnå rätt häng utan att byta fjädrar?

Har jag förstått korrekt ? :)

Oljenivån brukar inte påverka hänget. Oljenivån märks mer i slutet på slaget, dvs det kommer minska din gaffels tendens till att bottna.

Du kan justera hänget med distanser till fjädrarna, samt med din justerskruv om du nu har en sån. Och om du sedan får för lite fritt häng, när ditt häng är rätt så har du för mjuk fjäder. Samt tvärtom om fria hänget blir för stort.

Det beror det ju lite på hur kräsen du är samt vad du vill lägga ner på en din hoj också. Med tanke på att din hoj är från 95 så antar jag att du inte vill lägga ner allt för mycket och känns hojen bra efter att du fyllt på med mer olja så då är den väl bra för dig och dina krav.

För att översätta från Öhlinsmanulaen Jörgen länkar till.
Fritt häng = Free sag
Häng = Ride hight, (brukar även kallas race sag)

Last edited:
Oljenivån brukar inte påverka hänget. Oljenivån märks mer i slutet på slaget, dvs det kommer minska din gaffels tendens till att bottna.

Du kan justera hänget med distanser till fjädrarna, samt med din justerskruv om du nu har en sån. Och om du sedan får för lite fritt häng, när ditt häng är rätt så har du för styv fjäder. Samt tvärtom om fria hänget blir för stort.Det beror det ju lite på hur kräsen du är samt vad du vill lägga ner på en din hoj också. Med tanke på att din hoj är från 95 så antar jag att du inte vill lägga ner allt för mycket och känns hojen bra efter att du fyllt på med mer olja så då är den väl bra för dig och dina krav.

För att översätta från Öhlinsmanulaen Jörgen länkar till.
Fritt häng = Free sag
Häng = Ride hight, (brukar även kallas race sag)

Är det inte tvärtom? Det är väl när man brickat upp en för vek fjäder så mycket att man får rätt häng, som det fria hänget blir för litet. En vekare fjäder ger ju större amplitud vid laständring.

Är det inte tvärtom? Det är väl när man brickat upp en för vek fjäder så mycket att man får rätt häng, som det fria hänget blir för litet. En vekare fjäder ger ju större amplitud vid laständring.

Nej, en för mjuk fjäder kräver mer förspänning för att hänget ska bli rätt och då blir den så till slut så förspänd att fria hänget försvinner.

Nej, en för mjuk fjäder kräver mer förspänning för att hänget ska bli rätt och då blir den så till slut så förspänd att fria hänget försvinner.
Ja det är ju det jag skriver.
Men du skrev: "Du kan justera hänget med distanser till fjädrarna, samt med din justerskruv om du nu har en sån. Och om du sedan får för lite fritt häng, när ditt häng är rätt så har du för styv fjäder."

Isf var det nog bara skrivfel från din sida.

Ja det är ju det jag skriver.
Men du skrev: "Du kan justera hänget med distanser till fjädrarna, samt med din justerskruv om du nu har en sån. Och om du sedan får för lite fritt häng, när ditt häng är rätt så har du för styv fjäder."

Isf var det nog bara skrivfel från din sida.

Ja du har rätt, jag skrev fel och märkte det inte. Sorry!

Nu har jag mätit hänget!! Förspänning är dragen i botten :-)

Förarhäng: 35mm

Fritt häng: 26mm

Men det slår igenom som sagt vid kraftig inbromsning och bulor o gropar. Är det mer olja som gäller? Är korrekt nivå nu. Eller skall jag satsa på nya fjädrar från race-tech?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park