Nån med en Aprilia Mille -00:a i Stockholm?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Har precis inhandlat en 00:ans RSV Mille och både jag och ett par bekanta tycker den rasslar oroväckande med koppling uppsläppt och friläge i. Har fått höra att -'Sådär låter alla..'' från säljaren, som är en handlare, men jag vet ju inte om man vågar lita på det.

Nu skulle jag vilja lyssna på en likadan hoj för att se om jag kan sova gott på nätterna eller om jag ska behöva ställa till nåt med handlaren i fråga. Finns det någon som skulle kunna ställa upp på en 'provlyssning' i Stockholm? :)

Plåtniklas skrev:
2364488 Har precis inhandlat en 00:ans RSV Mille och både jag och ett par bekanta tycker den rasslar oroväckande med koppling uppsläppt och friläge i. Har fått höra att -'Sådär låter alla..'' från säljaren, som är en handlare, men jag vet ju inte om man vågar lita på det.

Nu skulle jag vilja lyssna på en likadan hoj för att se om jag kan sova gott på nätterna eller om jag ska behöva ställa till nåt med handlaren i fråga. Finns det någon som skulle kunna ställa upp på en 'provlyssning' i Stockholm? :)

Jag har en 01:a Mille R, du är välkommen. Vad jag vet ändrades inget i motorn mellan 00 och 01.
MVH

Jag hade en Falco - 00 och det är ju samma motor som du har, den skramlade oxå, det är kopplingskorgen som låter när du kopplingen släppt, det är lite så rotax jobbar råhugget och skramligt

Avståndet för en spontan provlyssning på min är väl lite långt kanske.. Anywhay så har min -99:a ett lågt, ej metalliskt "rassel" på tomgången. Uppstår efter jag kört hojjen och stannar - lägger i neutralen och släpper ut kopplingen. Inget att oroa sej för säjjer folk till mej !?

OJAK skrev:
2364503 Jag har en 01:a Mille R, du är välkommen. Vad jag vet ändrades inget i motorn mellan 00 och 01.
MVH

Ventiler, fläktar, kylare, databox, diverse motorkåpor och även kopplingen ändrades mellan 00-01.... :tungan

du har inte händelsevis köpt den röda som stått ett tag på DinMC?

Du har PM oxå.

Ventiler, fläktar, kylare, databox, diverse motorkåpor och även kopplingen ändrades mellan 00-01....

Tur att man har en 01:a då! :tummenupp
Synd att kopplingen ändrades eftersom det var den som verkar rassla i det här fallet. Problemet med rasselfrågor är ju att det blir så subjektivt. Vad är lite och mycket rassel? Man måste nästan ställa dem bredvid varandra för att kunna jämföra.

Plåtniklas skrev:

Vet flera som har reagerat över motorskrammel på rotaxen när de går från slipon till orginaldämpare inför en besiktning eller bandag. Är ju inte så att motorn skramlar mer av orginalburk, utan mer att den motorn skramlar lite högre än andra motorer, men med slipon hörs inte skramlet igenom mulleribanget.

Kan vara bra att tänka på om du ska jämföra skrammel med andra millar.

Edit: Så om du måste använda mozart-örat för att höra att det skramlar så är det nog som det ska vara :tummenupp

Edit2: Dock skall det inte låta som när smeden smider järn eller som en stenkross när du startar den, det är frihjulskopplingen som gett sig eller frihjulshuset som blivit löst. Bästa beskrivningen jag hört är att 'det låter så illa att det gör ont i magen'. Inget allvarligt fel om man åtgärdar det. Var ngt man kunde höra från flera som hade haft millar kring år 2000, antar att reservdelen blivit uppdaterad och mer hållbar efter det.

Last edited:
flugan skrev:
2365309 Vet flera som har reagerat över motorskrammel på rotaxen när de går från slipon till orginaldämpare inför en besiktning eller bandag. Är ju inte så att motorn skramlar mer av orginalburk, utan mer att den motorn skramlar lite högre än andra motorer, men med slipon hörs inte skramlet igenom mulleribanget.

Kan vara bra att tänka på om du ska jämföra skrammel med andra millar.

Edit: Så om du måste använda mozart-örat för att höra att det skramlar så är det nog som det ska vara :tummenupp

Problemet löser sig alltså om man skaffar slipon? Bra. ;)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back